تصویر

در سوئیس قانون علیه مهاجران محکوم شد

در پایتخت سوئیس شهر بِرن، با فراخوان اقشار سیاسی و نهادهای مهاجران،‌ قانون علیه مهاجران محکوم شد.

در انتخابات پارسال منطقه بوندستاگ، احزاب راستگرا پیروزی بزرگی بدست آوردند و اکثریت پارلمان را نیز تشکیل دادند. پس از اینکه حزب راستگرا SVP ‌‌(حزب خلق سوئیس)، FPT ‌(حزب لیبرال) و حزب Die Mitte که در سوئیس سیاست‌های علیه مهاجران را عملی می‌کردند، تغییراتی جدی اعمال کردند. در نشست هفته گذشته در بوندستاگ بسیاری از قوانین علیه مهاجران پذیرفته شدند.

پس از اینکه آن قوانین در مجلس پذیرفته شدند. بسیاری از احزاب و سازمان‌های مهاجران برای محکوم کردن این قوانین، کنش‌هایی انجام دادند. پس از اینکه آن قوانین تصویب شدند، حزب سوسیالیست سریعا کمپین جمع‌آوری امضا را آغاز کرد و تنها در عرض ۲۴ ساعت، حدود ۱۲۰ هزار امضا جمع‌آوری شد. به علت این واکنش فوری، عملی شدن طرح SVP اکنون متوقف شده است.

با فراخوان نهادهای سیاسی و نهادهای مهاجران در شهر بِرن، یک راهپیمایی برگزار شد. علیرغم بارش باران شدید نیز، هزاران نفر برای محکوم کردن آن قوانین راهپیمایی کردند. بسیاری از سازمان‌های سیاسی و مهاجران در میدان Schûtzenmatte در شهر برن گردهم آمدند و بیانیه دادند. در این بیانیه به قوانین علیه مهاجران واکنش نشان داده شد.

 پس از سخنرانی‌ها، هزاران نفر در پشت پلاکارتی با عنوان ‌(Zwischen uns keine Grenzen) به معنای ‌‌(در میان ما مرزی وجود ندارد) راهپیمایی کردند. هزاران نفر که با سردادن شعار‌ها راهپیمای کردند در Bundesplatz که ساختمان مجلس فدرال در آن بنا شده است، راهپیمایی خود را به پایان رساندند. نهادهای مهاجران در آنجا اطلاعیه‌هایی را توزیع کردند.

این کنش با ایراد سخنرانی و آوازها تا ساعات غروب در مقابل ساختمان مجلس فدرال ادامه داشت.

برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک غرفه برپا شد

اعضای شورای کورد دمکراتیک در سوئیس ‌(ج‌د‌ک-سوئیس) و اتحاد زنان کورد در سوئیس ‌(ی‌ژک-سوئیس) نیز در این کنش مشارکت کردند. در میدان  Bundesplatz که این راهپیمایی در آن به پایان رسید، اعضای مجلس زنان بَرژين زَندا،‌مرتبط با انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک غرفه را برپا کردند. در این غرفه درباره انزوای تحمیلی آگاهی داده و اطلاعیه‌هایی توزیع شدند.

نمایندگان مجلس کانتون St.Gallen از حزب Die Mitte، نیکولو پاگانی برای مهاجران اکراینی در استاتوی S تدابیر شدیدتری اتخاذ شود، طرحی را ارائه کرد. این طرح با ۱۳۱ رای موافق در مقابل ۶۷ رای مخالف تصویب شد.