تصویر

در زوریخ جشنواره زنان سکینه جانسیز آغاز شد

در زوریخ ۱۱مین جشنواره زنان سکینه جانسیز آغاز شد. در این جشنواره پیام ‌«مبارزه سارا راه راه به ما نشان داد» داده شد.

جشنواره زنان سکینه جانسیز

در کانتون زوریخ سوئیس، جشنواره زنان سکینه جانسیز آغاز شد. این جشنواره به مناسبت گرامیداشت یکی از بنیانگذاران حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) به نام سارا ‌(سکینه جانسیز) که مورخ ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پایتخت فرانسه، شهر پاریس به قتل رسید، هر ساله برگزار می‌شود. جشنواره با پیشاهنگی اتحاد زنان کورد در سوئیس ‌(ی‌ژ‌ک-سوئيس) و با حمایت بیش از ۳۰ سازمان و ابتکارعمل زنان، در میدان Kasernenareal  سوئیس با شعار ‌«ما با ژن ژیان آزادی به سوی انقلاب زنان حرکت می‌کنیم» به عمل آمده است.

میدان جشنواره با تصاویر و پوسترهای زنان انقلابی شهید در مبارزه آزادی خلق کورد و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آراسته شده است. این جشنواره با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا آغاز شد. در این جشنواره در ابتدا سخنرانی آغازین از سوی عضو ی‌ژ‌ک-سوئیس، سَلما سورَر ایراد شد. سلما سورر بیان کرد که با جشنواره، زنان جهان گردهم می‌آیند و گفت‌ که مبارزه زنان کورد راه به زنان ستم‌دیده نشان می‌دهد.

سپس به عنوان ی‌ژ‌ک-سوئیس، اوزَن آیتاچ نیز سخنرانی کرد و توجه‌ها را به اهمیت روه مبارزه سکینه جانسیز و زینب کیناجی معطوف داشت. اوزن آیتاچ مشخص کرد که مبارزه سارا و زیلان، نقشه‌ی راه آنان می‌باشد و گفت‌: ‌«سکینه جانسیز فلسفه حیات گریلا می‌باشد. در زندگانی‌اش تمام موانع را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و به نیرو دست یافت. مبارزه برای او همیشه موضع شرافت بود. او در همه جا حضور داشت، گاهی فرمانده، گاهی مبارز، گاهی دیپلمات، گاهی خواهر، گاهی نیز مقاومتگر بود و از همه مهمترهم اینکه تمام این موارد را با ایستار خود نشان داد. مبارزه و مقاومت او برای زنان به میراث مبدل شد.

اوزن آیتاچ در ادامه سخنان خود یاد گریلای ‌پ‌ک‌ک، زینب کیناجی ‌(زیلان) که در سال ۱۹۹۶ در درسیم با انجام عملیاتی فدائیانه به شهادت رسید را گرامی داشت و گفت‌: ‌«عملیات زیلان برای ما آغاز یک عصر نوین بود. مبارزه رفیق سارا و زیلان نقشه راه ما می‌باشد. مبارزه این زنان دیگر در جهان اشاعه یافته است. ما زنان، این میراث را از آنان دریافت کردیم ‌«با ژن ژیان آزادی به سوی انقلاب زنان حرکت می‌کنیم.»‌»