تصویر

فراخوان به شورای اروپا، سی‌پی‌تی و دادگاه اروپا در استراسبورگ: در جنایت انزوا شریک نشو

در بیانیه مطبوعاتی استراسبورگ به دولت ترکیه که در ازای رفع انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان، امتیاز خواست، اعتراض شد. از نهادهای بین‌المللی ذیربط خواسته شد تا «در جنایت انزوا شریک نشوند.»

کنش اعتراضی به سیستم انزوای امرالی

در پی اظهارات بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک که شنیده‌اند که دولت ترکیه در ازای رفع انزوای اعمال شده بر خلق کورد عبدالله اوجالان، امتیاز می‌خواهد، در استراسبورگ فرانسه، بیانیه‌ای منتشر شد.

این بیانیه مطبوعاتی که با مشارکت اعضای مرکز جامعه دموکراتیک کورد در استراسبورگ برگزار شد، در منطقه‌ای برگزار شد که تحصن برای آزادی که ۱۳ سال است برای تضمین آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد.

این بیانیه مطبوعاتی توسط سیدار آمدی به نمایندگی از مرکز جامعه دموکراتیک کورد در استراسبورگ با بنرهایی با مضمون «کسی نمی‌تواند آزادی رهبر آپورا به موضوع مذاکره تبدیل کند» را به زبان کوردی و «موضع آزادی رهبر ما آنقدر قوی است که مشمول هیچ مذاکره‌ای نیست» به زبان ترکی صادر شد. همچنین پرچم‌هایی با عکس‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پرچم پ‌ک‌ک حمل شد.

در این بیانیه آمده است: «رهبر آپو ۲۶ سال است که در انزوای شکنجه و انزوا سیستم ایمرالی به سر می برد. وکیل و خانواده او نمی‌توانند هیچ ملاقاتی با وی داشته باشند. در چهار سال گذشته هیچ اطلاعی از وی دریافت نشده است. تمامی ارتباطاتش با خارج قطع شده و از سلامت و زندگی وی اطلاعی در دست نیست. رهبر آپو رابطه‌اش کاملاً با دنیای بیرون قطع شده است. به درخواست ملاقات وکیل و خانواده وی پاسخی داده نمی‌شود و توجیهاتی مبنی بر مجازات شدن وی ارائه می‌شود.

اطلاعات در مورد وضعیت رهبر آپو را فوراً ارائه دهید

این دلیل سیستماتیک ارائه شده منجر به مجازات‌های انضباطی هر کدام به مدت ۳ ماه بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ شده است. در نهایت با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط وکلای وی، حکم منع وکالت ۶ ماهه جدید در ۳ می صادر شد. به این ترتیب رهبر آپو در ۸ سال گذشته حداقل ۱۳ بار به مدت ۶ ماه از ملاقات با وکیل محروم شده است. رهبر آپو در نهایت عدم ارتباط توسط دولت ترکیه در زندان جزیره امرالی نگهداری می‌شود. با این انزوای غیرانسانی، رهبر آپو اجازه ندارد با دنیای خارج از جمله وکلای خود و خانواده‌اش ملاقات داشته باشد. مردم کورد و بشریت از وجود رهبر آپو بی‌خبرند و می‌خواهند ما به آن عادت کنیم و شکنجه‌های شدید و انزوای تحمیل شده بر رهبر آپو را بپذیریم. جزیره شکنجه بین‌المللی امرالی زندان ایزولاسیون و انزوای مطلق است. رهبر آپو که اکنون ۷۵ ساله است، ۲۶ سال است که تحت شکنجه‌های ظالمانه تحت عنوان سلول انفرادی قرار گرفته است. از آنجایی که ۴۰ ماه است هیچ اطلاعی از وضعیت سلامتی او دریافت نشده است، نمی‌توان فهمید که رهبر آپو اکنون کجاست و وضعیت جسمانی او چگونه است. نگرانی‌های ما در بالاترین سطح است و ما به عنوان مردم کورد دیگر صبری نداریم. اکنون میلیون‌ها نفر خواهان پایان دادن به این سیستم شکنجه و انزوا هستند. سی‌پی‌تی که به این ابهام کمک می‌کند، سکوت می‌کند. سی‌پی‌تی حق دارد از تمامی زندانهای کشورهای متعاهد از جمله ترکیه بازدید کند. این حق به سی‌پی‌تی اجازه می‌دهد تا تیم متخصص خود را به امرالی بفرستد. ما از سی‌پی‌تی درخواست می‌کنیم که بدون ارائه هیچ دلیل یا بهانه‌ای، فوراً از امرالی بازدید کند و اطلاعاتی در مورد رهبر آپو ارائه دهد. مجدداً ما از شورای اروپا می‌خواهیم که اقدام فوری انجام دهد. باید حق "برخورداری از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی" را که در ماده ۳ اساسنامه اتحادیه اروپا گنجانده شده است، فعال کند. رهبر آپو از همه حقوق بشر محروم شده است. او ۴۰ ماه است که نمی‌تواند با خانواده و وکلایش ملاقات کند. اتحادیه اروپا باید هیئتی را برای دیدار با رهبر آپو و کسب اطلاعات روشن در مورد وضعیت سلامتی او به امرالی بفرستد و سی‌پی‌تی و شورای اروپا باید از این نگرش سکوت که در خدمت نسل کشی کوردها است دست بردارند و به صدای میلیون‌ها کورد گوش دهند. می‌دانیم که توطئه علیه رهبر آپو بین‌المللی است. قدرت‌های بین‌المللی از ابتدا این سیستم ایزولاسیون و انزوا را طراحی و اجرا کردند. آنها همچنان با نگرش‌های خود به تداوم نظام امرالی کمک می‌کنند. جنگ نسل‌کشی دولت ترکیه علیه مردم کورد به نفع قدرت‌های بین‌المللی است. آنها مردم کورد را قربانی می‌کنند تا بتوانند از ترکیه در سیاست‌های مورد علاقه خود در خاورمیانه استفاده کنند. به عنوان کنگره جامعه دموکراتیک کورد در اروپا، ما وارد یک روند بسیج علیه جنایات علیه بشریت و مجازات‌های انضباطی مرتکب شده در امرالی شده‌ایم، در سطحی که بسیار فراتر از همه کنش‌ها و کارهای انجام شده تا کنون خواهد بود. برای رسیدن به نتیجه قطعی در برابر دولت نسل‌کش ترک که می‌خواهد با نیروهای خیانتکار و همدست به کوردستان اشغال-الحاق کند به خیابان‌ها بیایند و از رهبر آپو صیانت بعمل آورند.

انزوا و شکنجه جنایت علیه بشریت است، شریک نشوید!

دولت ترکیه که به عنوان نگهبان نیروهای توطئه‌گر بین‌المللی عمل می‌کند، پس از ۲۶ سال با نمایش حقه‌های کثیف جدید خود بر سر رهبری ما، معامله‌های نفرت‌انگیزی انجام می‌دهد.

مقاومت رهبر ما در برابر نظام عمیق انزوا و شکنجه آنقدر قوی و قدرتمند است که ممکن نیست در معرض هرگونه مذاکره و باج‌خواهی قرار گیرد. این تهدید و باج‌خواهی نیز نشان‌دهنده درماندگی دولت ترکیه و نیروهای بین‌المللی است. هنجارهای حقوقی جهانی در مورد آقای اوجالان، رهبر مردم ستمدیده، اجرا نمی‌شود. وضعیت رهبری ما که ۵ سال است اطلاعی از وضعیت وی نداریم ما را نگران کرده است. در این راستا، ما از نهادهای مربوطه، دادگاه حقوق بشر اروپا، شورای اروپا و سی‌پی‌تی می‌خواهیم که اقدامات فوری انجام دهند. ایزولاسیون، شکنجه و انزوا جنایت علیه بشریت است. ما به عنوان مردم کورد دیگر به شما فرصت ارتکاب این جنایت را نخواهیم داد.»

این بیانیه با شعارهای «زنده باد مقاومت امرالی»، «زنده باد مقاومت گریلا»، «مرگ بر خیانت»، «زنده باد رهبر آپو» به پایان رسید.