فراخوان «روژبین را تجسم کنیم» در فرانسه: نقاشی دیواری به یاد او ساخته خواهد شد

در حالی که کوردهای ساکن رن و انجمن دوستی با کوردها برتونیا (AKB) از هنرمندان می‌خواهند برای روژبین (فیدان دوغان) که در سال ۲۰۱۳ در پاریس به قتل رسید، گرافیتی بسازند، آنها همچنین قصد دارند یک نقاشی دیواری بسازند.

انجمن دوستی با کوردها در بریتونا از هنرمندان خواست تا «روژبین را مجسم کنیم: یک خیابان، یک میدان، یک نقاشی دیواری، آن را روی دیوارهایمان ترسیم کنیم...»

روژبین به همراه سکینه جانسز (سارا) یکی از بنیانگذاران پ‌ک‌ک و لیلا شایلمز (روناهی) از اعضای جنبش جوانان کورد، در ۹ ژانویه ۲۰۱۳ توسط سرویس‌های مخفی ترکیه در وسط پاریس به قتل رسیدند.

روژبین، نماینده کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) در پاریس و مدیر مرکز اطلاع‌رسانی کوردستان، بازدیدهای مکرری از جامعه کوردی در رن و دیدار با دوستان مردم کورد داشت.

میدان روژبین

شورای شهر رن در جلسه خود در ۱۳ مارس ۲۰۲۳ تصمیم گرفت تا میدان جدیدی در شهر رن را به نام «میدان فمینیست و کنشگر کورد فیدان 'روژبین' دوغان» نامگذاری کند.

این میدان در منطقه بائیس پِرین قرار خواهد گرفت، جایی که در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴، یک لحظه سکوت برای زنی که برای مردم خود و حقوق زنان مبارزه کرد و تنها سلاحش قدرت عشق بود، برگزار شد. انجمن دوستی کوردها بریتونا گفت: «ما همچنین قصد داریم یک نقاشی دیواری به یاد او بکشیم.»

انجمن دوستی با کوردها بریتونا در بیانیه خود گفت: «ما از همه هنرمندان گرافیتی هنر خیابانی می‌خواهیم که روی دیوارهایمان "با جوهر رگ‌هایمان" بنویسند و "روژبین" را تجسم کنند. هدف ما این است که روژبین را در فضای عمومی، روی یک دیوار نشان دهیم، تا آن را به یاد بیاوریم و مهمتر از همه آن را تجسم دهیم، اما تجسم آن با بینش، خط شما، جهان شما، سبک و استعداد شما.»

انجمن دوستی با کوردها بریتونا با بیان اینکه مکان ایده‌آل برای این نقاشی دیواری، میدان بائیس پِرین واقع در ۸ bd de Vitré در رن است، قصد دارد یک نقاشی دیواری را در ورودی میدان قرار دهد. در این بیانیه آمده است: «این منطقه جدید توسعه هماهنگ شامل نوسازی ساختمان‌های میراثی، ساخت مسکن، مهدکودک، مرکز بهداشت و توسعه دو منطقه سبز بزرگ از جمله میدان فیدان "روژبین" دوغان است.»

در همین بیانیه آمده است: «یک خیابان، یک میدان، یک نقاشی دیواری، البته بیایید نام روژبین را روی دیوارهایمان در رن بنویسیم، اما چرا نه در پاریس، مارسی، لیون، استراسبورگ، گرنوبل، برست، لا روچه سور یون که در آن صدای کسانی که خواستار "عدالت و حقیقت" برای "روژبین، سکینه، لیلا" هستند، صدای کسانی که خواستار مذاکرات صلح واقعی و آزادی همه زندانیان سیاسی بدون فراموش کردن عبدالله اوجالان که نماد مقاومت کوردها است، بلند شود؟»