تصویر

«فریاد آزادی» در برلین به نمایش گذاشته می‌شود

پرتره بزرگ رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با نام «فریاد آزادی» که توسط نقاش علی ذوالفقار تهیه شده، در نمایشگاه «بازتاب‌ها» که در ۱۰ اکتبر در برلین افتتاح می‌شود، گنجانده می‌شود.

در برلین، بین ۱۰ اکتبر تا ۱۴ نوامبر، ۴۰ اثر از علی ذوالفقار با نام «بازتاب‌ها» در نشانی Junge Welt Maigalerie، Torstraße 6 به هنردوستان ارائه می‌شود.

نقاش ذوالفقار در اثر خود با عنوان «فریاد آزادی»، پرتره رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را با استفاده از تکنیک رنگ‌تنه روی درختی عظیم نقاشی کرد. این نمایشگاه شامل پرتره‌هایی از گرتا تونبرگ کنشگر محیط زیست، فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش سیاستمداران اسیر و همچنین پرتره‌هایی از آنتونیو گرامشی، رزا لوکزامبورگ، نلسون ماندلا و چه گوارا خواهد بود.

توجه‌ها به انزوای تحمیلی جلب خواهد شد

علی ذوالفقار نقاش با بیان اینکه هدفش جلب توجه به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و تعهدات بین‌المللی با اثر خود «فریاد آزادی» است، گفت: «این اثر را به عنوان کمکی برای جلب توجه به شرایط انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان به ویژه و نیاز به ایجاد پل صلح بین مردم به طور کلی در نظر گرفتم و توسعه دادم.»

علی ذوالفقار درباره اثر خود به نام «فریاد آزادی» چنین گفت: «من فرزند این جغرافیا هستم. بر این اساس به پرسش‌های هویتی، فرهنگی، هنری و سیاسی کوردها فکر کردم و به دنبال پاسخ به اساسی‌ترین پرسش بودم. اول از همه، به دنبال نقشه‌های تاریخی قدیمی گشتم که جغرافیا و مناطق زندگی کوردها را پوشش می‌داد. من سعی کردم به سندی دسترسی پیدا کنم که حاوی جغرافیای کوردی است و به آن «کوردستان» نیز گفته می‌شود، که مورخ ۱۸۵۴ توسط جی. ریترز تهیه شده و توسط چاپخانه دیتریش ریمر برلین منتشر شده است. اصل این نقشه در موزه بریتانیا در لندن است. این نقشه یک سند تاریخی بود که در آن سکونتگاه‌ها و نام‌های دوره تاریخی همراه با نام‌های قدیمی هستی‌های اجتماعی و شهرها درج شده بود. بر این اساس، عبدالله اوجالان برای ارزش‌های هویتی و آزادی خلق کورد گام برداشت و در این راستا مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفت و همچنان ادامه دارد. من می‌خواهم بر اساس این واقعیت‌های اجتماعی یک ارزیابی ایجاد کنم. این مشکل فقط در هنر، ادبیات و ... قابل حل است. من معتقدم که می‌تواند به بلوغ برسد و توسط افرادی مانند ما که روی این موضوعات کار می‌کنیم با تفسیر بیشتری مورد بحث قرار گیرد.»

از عکس او در سال ۱۹۹۱ الهام گرفت

علی ذوالفقار همچنین با بیان اینکه پرتره رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در مرکز کار قرار دارد، توسط عکاس گونای اولوتونچوک در لبنان در سال ۱۹۹۱ گرفته شده است، خاطرنشان کرد که این تصویر را با تکنیک مداد کشیده و سبک بیان عرفانی را ترجیح داده است.

اثر «فریاد آزادی» از اول تا یازدهم اکتبر بر روی بیلبوردهای بزرگ در مرکز شهر و خیابان‌های برلین به نمایش گذاشته می‌شود.