تصویر

گرامی‌داشت قربانیان نسل‌کشی شنگال در روسیه

کنش‌هایی در مناطق آدیگه، کراسنودار، چلیابینسک و بلوروچینسکا روسیه برگزار شد و یاد قربانیان فرمان ۳ اوت ۲۰۱۴ در شنگال گرامی داشته ‌شد.

نشستی به مناسبت سالگرد فرمان(نسل‌کشی) شنگال در خانه کوردهای جمهوری آدیگه برگزار شد. جلسه با یک دقیقه احترام به یاد و خاطره شهدای شنگال آغاز شد.

 در این نشست در آدیگه، اورمان رِزان به بیان تاریخچه فاجعه شنگال پرداخت و گفت: «دشمنان مردم کورد علیه مردم ایزدی، علوی، فیلی، کاکایی و مسیحی ما فرمان‌های بسیاری تحمیل کردند. یاد قربانیان فرمان ۷۴ را گرامی می‌داریم. برای حل مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تنها راه حل، نظام ملت دموکراتیک است. برای ایجاد یک راه حل دموکراتیک، ما باید همه مشکلات و اختلافات را کنار بگذاریم و زیر چتر مبارزه آزادی برای آزادی و حقوق خود متحد شویم. مردم می‌توانند از سرزمین، فرهنگ، عقیده و موجودیت خود در سرزمین خود محافظت کنند.

در خانه گروه‌ها در کراسنودار، اقلیت‌ها به مناسبت سالگرد ۳ اوت جلسه‌ای برگزار کردند. این دیدار با یک دقیقه احترام به یاد شهدا و جانباختگان شنگال آغاز شد. در این دیدار عارف ازمانی به بیان تاریخچه فاجعه و وضعیت شنگال پرداخت و گفت: «در قرن حاضر بزرگترین جنایت‌ها در برابر دیدگان جهانیان علیه مردم ایزدی صورت گرفته است. برای انتقام قربانیان قتل‌عام شنگال، باید با هم این کار را انجام دهیم و برای راه حل باید زیر چتر مبارزه برای آزادی که همیشه حامی مردم ایزدی بوده است، جمع شویم. مردم شنگال باید به سرزمین خود بازگردند.»

همچنین در این نشست در کراسنودار، ایشخان آنقوسی رئیس سابق خودمختاری کوردهای کراسنودار و شیخ قدیر رشید نماینده روحانی نیز سخنرانی کردند و این کشتار را محکوم کردند. در این نشست سخنرانان در مورد راه‌ها و راه‌حل‌ها صحبت کردند و از مردم کورد و دوستانشان خواستند تا وحدت خود را بدون اختلاف مذهبی و اعتقادی ایجاد کنند.

همچنین در بین سخنرانی‌ها فیلمی در رابطه با نسل‌کشی شنگال پخش شد.

نشستی نیز در شهر چلیابینسک برگزار شد. جلسه با یک دقیقه احترام به یاد و خاطره شهدای شنگال آغاز شد. در این دیدار سِودین داوویی رئیس اتحادیه کوردهای ایزدی سخنرانی کرد و در سخنان خود تصریح کرد که مردم شنگال باید به وطن خود بازگردند. سپس نماینده روحانی شیخ تیتاله هرانیک نیز سخنرانی کرد و در سخنرانی خود حملات داعش به شنگال را محکوم کرد. سخنرانان به نمایندگی از ایزدی‌های منطقه چلیابینسک از تمامی نیروهای دموکراسی خواه و نهادهای حقوق بشری خواستند از اداره خودمدیریتی شنگال حمایت کنند. جلسه با شعار «شهدا نمی‌میرند» به پایان رسید.

بلورچینسکا

همچنین نشستی در مرکز فرهنگی روستای وِلیکُوِچنویا منطقه بلورچینسکا منطقه کراسنودار برگزار شد. جلسه با ادای احترام آغاز شد. در این نشست حملات دولت ترکیه به شنگال و سکوت جهانیان در برابر این حملات محکوم شد.