تصویر

گرامیداشت یاد چهار شهید آزادی در لوزان

مراسم بزرگداشت یاد مبارزان آزادی کوردستان که در تاریخ‌های مختلف به شهادت رسیدند در لوزان برگزار شد. موسی فارس‌اوغوللاری عضو شورای ریاست ک‌ج‌دک-اروپا گفت: «شهدای ما قهرمانان سخن رهبر آپو مبنی بر اینکه "آزادی بدون پرداخت بهایی به دست نمی‌آید" هستند.»

مراسم بزرگداشت یاد شهدا ابراهیم خلیل آتلی (شیناسی) که در ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۱ در چولیگ، اوممو جیهات آتلی (رَوشَن آمد) که در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ در منطقه زاگرس، زلفیه بین‌بیر (روشنا عگید) در ۲ سپتامبر ۲۰۲۳ در روژاوا و بریوان اونال (آرارات زرزانی) که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ در مناطق حفاظتی مدیا به شهادت رسیدند، در شهر لوزان سوئیس برگزار شد.

بسیاری از شهروندان کوردستانی، نمایندگان انجمن خانواده‌های شهدا (کوماو-KOMAW) و موسی فارس‌اوغوللاری عضو شورای ریاست ک‌ج‌دک-اروپا در مراسم بزرگداشتی که در مرکز جامعه دموکراتیک کوردی در لوزان (ج‌دک-لندن) برگزار شد، شرکت کردند.

ولات اَربَی سخنگوی کمیسیون خانواده‌های شهدای ج‌دک-لندن اسامی شهدای یادبود را یک به یک فهرست کرد و اطلاعات مختصری از مبارزات آنها ارائه کرد.

مصطفی کاراهان نماینده کوماو به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت. کاراهان با بیان اینکه شهدا جان خود را برای آزادی مردم خود فدا کردند، یاد روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین که در حمله پهپادی در شهر سلیمانی در ۲۳ اوت به شهادت رسیدند و یاد عضو فرماندهی ه‌پ‌گ، علی دینچَر (اورهان جیهات بینگول) که در ۶ ژوئن در مناطق حفاظتی مدیا به شهادت رسید و یاد و خاطره تکین گویی (عصمت اونوَر) را که روز ۱۹ اوت در شهر قامشلو به شهادت رسید گرامی داشت.

بستگان شهدا نیز گفتند که پایبندی به خاطرات شهدا تنها در گروه افزایش مبارزه می‌باشد.

موسی فارس‌اوغوللاری از سوی دیگر با یادآوری سخن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مبنی بر اینکه «آزادی بدون پرداخت بهایی به دست نمی‌آید» خاطرنشان کرد که فرزندان مردم کورد در کوه‌های کوردستان این هزینه را می‌پردازند. فارس‌اوغوللاری با گرامیداشت یاد تکین گویی و اورهان جیحات بینگول که بیش از ۳۰ سال برای انقلاب کوردستان تلاش کردند و اخیراً به شهادت رسیدند، گفت: «همه شهدای ما قهرمانان سخن رهبر آپو مبنی بر اینکه "آزادی بدون پرداخت بهایی به دست نمی‌آید‌‌" هستند.»

فارس‌اوغوللاری با اشاره به اینکه این شهدا در نتیجه همکاری و همدستی اداره پ‌دک با نیروهای اشغالگر بوده است، گفت: «ما به عنوان مردم کورد باید در برابر این خیانت موضع‌گیری کنیم. باید این خنجر را که به دلمان زده شده است درآوریم. این تنها با تضمین وحدت ملی کوردها امکان‌پذیر خواهد بود.»

فارس‌اوغوللاری با یادآوری اینکه کمپین «آزادی عبدالله اوجالان، راه حل مسئله کورد» که توسط دوستان کورد در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ در ۷۴ مرکز جهان آغاز شده است، وارد اولین سال خود می‌شود، گفت: «امروز دولت ترکیه و تبهکارانش تحت کنترلش می‌خواهند نسل‌کشی کوردها را با غیراخلاقی‌ترین روش‌ها انجام دهند. کارزاری که دوستان مردم کورد علیه این سیاست‌های کثیف آغاز کرده‌اند وارد مرحله جدیدی شده است. روزی که واقعاً از این کارزار که در مرحله دوم خود ادامه دارد، صیانت کنیم، روزی خواهد بود که رهبر، مردم و سرزمین خود را آزاد کنیم.»

این بزرگداشت پس از نمایش ویدئویی با شعارهای «شهدا نمی‌میرند» به پایان رسید.