تصویر

گرامیداشت یاد فدائیان در شهر لوزان

برای فدائیانی که در مقابل اشغالگری، انکار و قتل‌عام علیه خلق کورد و کوردستان، در زمان‌های مختلف مقاومت کردند، در شهرلوزان سوئیس یک مراسم گرامیداشت برگزار شد.

مراسم گرامیداشت شهدا

در این مراسم یاد شهدا روژهات زیلان ‌(اوزکان شاهین) و اردال شاهین ‌(حسن اوغوز) که روز ۱ اکتبر ۲۰۲۳ در آنکارا علیه وزارت کشور ترکیه عملیاتی فدائیانه انجام دادند، شهید سلطان اوروچ ‌(آردم آرارات) که در روز ۱ اوت ۲۰۲۳ در منطقه خیزان در درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه به شهادت رسیده بود،‌ گریلاهای شهید رزگار کارا (برخودان گوئی)، شریف آدلِم ‌‌‌‌‌(هوگر بوتان) و بَدران اَرین ‌(رِیناس جِویان) که روز ۱۹ جولای ۲۰۲۴ به شهادت رسیدند، گرامی داشته شد.

در این مراسم یادبود که از سوی جمعیت خانواده‌های شهدا ‌‌(KOMAW) در مرکز جامعه دمکراتیک کورد در لوزان برگزار شد و خانواده‌های شهدای ساکن سوئیس، نمایندگان KOMAW و صدها میهن‌دوست کوردستانی در این مراسم مشارکت کردند.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای آزادی کوردستان آغاز شد. عضو KOMAW،‌ مصطفی کاراهان در این مراسم نام شهدا را یک به یک قرائت کرد و چنین گفت‌‌: ‌«ما امروز برای گرامیداشت یاد شهدا گردهم آمدیم. ما تا چه اندازه که از مبارزه آنان بحث نماییم،‌ کفایت کننده نخواهد بود. مسئولیت اساسی ما اینست که از مبارزه آنان صیانت کنیم. به همین علت نیز باید با پاینبدی به فلسفه ‌‌‌«کوردستان آزاد، رهبر آزاد» صیانت کنیم که شهدای ما برای آن جان خود را فدا کرده‌اند.‌‌»

پس از کاراهان خانواده‌های شهدا نیز بروی صحنه رفتند و سخنرانی کردند. پس از ایراد سخنرانی‌ها، قول صیانت از مبارزه شهدا داده شد و همچنین یک مستند و ارزیابی‌های عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک، مراد کاراییلان به نمایش گذاشته شد.

این مراسم با سردادن شعارهای ‌«بدون رهبری حیات میسر نیست»، ‌«زنده‌باد رهبر آپو» و ‌‌«شهدا نمی‌میرند» به پایان رسید.