تصویر

گرامیداشت یاد شهید تکین گویی در زوریخ

کمال اونور برادر فرمانده شهید تکین گویی با پذیرفتن تسلیت این پیام را داد: «به شهدایمان قول می‌دهیم که تا تحقق آزادی کوردستان حتی یک گام از مبارزه خود عقب نخواهیم نشست.»

مراسم ترحیم و بزرگداشت فرمانده انقلابی «تکین گوی» (عصمت اونور) با قدمت ۳۲ سال مبارزه، که در ۱۹ اوت در پی حمله ارتش اشغالگر ترکیه به شهر قامشلو به شهادت رسید، در زوریخ سوئیس برگزار شد.

صدها کورد از بسیاری از مراکز سوئیس از مراسم ترحیم برگزار شده در مرکز جامعه دموکراتیک کورد بازدید کردند. خانواده و دوستان تکین گویی تسلیت را پذیرفتند.

پس از پذیرش تسلیت، مراسم بزرگداشتی برگزار شد. پس از یک دقیقه سکوت به احترام یاد شهدای آزادی کوردستان در شخصیت تکین گویی، کمال اونور برادر شهید به ایراد سخنرانی پرداخت.

برادر شهید: حتی یک گام هم از مبارزه به عقب برنخواهیم داشت

کمال اونور پس از سلام و خوش‌آمدگویی به همه شرکت‌کنندگان این سخنرانی را انجام داد: «تکین گویی اولین شهید ما نیست و آخرین هم نخواهد بود. البته ما در این مبارزه شهید خواهیم داد. ما در راه شهدای خود به مبارزه ادامه خواهیم داد. فقط در صورت مبارزه می‌توانیم کوردستان آزاد را ایجاد کنیم. به عنوان یک خانواده میهن‌دوست قول می‌دهیم؛ ما تا آخرین قطره خونمان به این مبارزه برای پ‌ک‌ک و رهبر آپو ادامه خواهیم داد. ما به شهدا قول می‌دهیم که تا تحقق آزادی کوردستان حتی یک گام هم از مبارزه به عقب برنخواهیم داشت. من با احترام در قبال یاد همه شهدای کوردستان به ویژه تکین گویی سر تعظیم فرود می‌آورم و معتقدم که رفقایش انتقام او را خواهند گرفت.»

نومان ایپَک به نمایندگی از نهاد خانواده‌های شهدا (کوماو-KOMAW) سخنرانی کرد. ایپک با بیان اینکه یاد و خاطره همه شهدای انقلاب کوردستان را در شخص شهیدان تکین گویی و اورهان جیحات بینگول گرامی می‌دارد، گفت: «شهید فرمانده تکین گویی با قدمت مبارزه ۳۲ ساله تا آخرین قطره خون خود برای کوردستان، برای ما جنگید. ما همیشه یاد آنها را گرامی خواهیم داشت. همانطور که رهبر آپو گفتند، هر شهیدی یک فلسفه است و تاریخ کوردستان است.»

جمال اوزدمیر، رئیس مشترک شورای دموکراتیک کوردها در سوئیس (ج‌دک-سوئیس)، یاد تکین گویی و اورهان جیحات بینگول را گرامی داشت و گفت: «این دو فرمانده شهید تکین گویی و شهید اورهان بینگول ۳۲ سال در کوه‌های کوردستان برای مردم کورد، برای زندگی آزاد و هویت آزاد جنگیدند. ما به عنوان کوردهای ساکن در اروپا قول می‌دهیم به مبارزه خود تا تحقق رویاهای آن رفقا ادامه دهیم. در هر جا که باشیم، به مبارزه خود ادامه دهیم و لایق شهدای خود باشیم.»

رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره خلق که از طریق تلفن در مراسم بزرگداشت شرکت کرده بود، سخنان خود را با تسلیت به خانواده آغاز کرد. کارتال سخنان زیر را ایراد کرد:

«ما در شخص رفیق تکین، رفیق گلستان و رفیق اورهان به همه شهدای انقلاب کوردستان قول می‌دهیم، کارزاری که برای آزادی رهبر آپو و حل مسئله کورد آغاز کرده‌ایم را ادامه می‌دهیم و تا انتها خواهیم رفت. ما در سال ۲۰۲۵ سرنوشت مردم کوردستان را تغییر خواهیم داد. رهبر خلق کورد دیگر در زندان نخواهد بود، بلکه به طور آزادانه در میان مردم خواهد بود. ما با دست‌تان‌مان این مهم را عملی خواهیم کرد. تنها بدین شکل می‌توانیم لایق شهدای‌مان باشیم.»

پس از پایان سخنان، ویدئویی در رابطه با حیات مبارزاتی شهید تکین گویی پخش شد. در این مراسم شعارهای «شهدا نمی‌میرند» و «زنده باد رهبر آپو» به کرات سر داده شد.