گزارش گزارشگر ترکیه در PACE: ترکیه باید تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا کند

شناخ، گزارشگر ترکیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) گزارش خود را در مورد سفر خود به ترکیه در ماه ژوئن اعلام کرد. در این گزارش آمده است که خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) در خصوص انزوا شد.

استفان شناخ، یکی از گزارشگران ترکیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا گزارش خود را در مورد سفر خود به ترکیه بین ۱۱ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کرد. در گزارش تهیه شده توسط شناخ و جیل مورتیمر به شرایط انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز اشاره شده است.

در این گزارش بر انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تاکید شده است.

در این گزارش در خصوص انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آمده است: «از عدم اطلاع از وضعیت فعلی آقای عبدالله اوجالان که در بند زندان جزیره امرالی نگهداری می‌شود، مطلع شدم. از مارس ۲۰۲۰ بدین‌سو هیچ یک از بستگان او نتوانسته‌اند با او ملاقات کنند و آخرین بار در مارس ۲۰۲۱ با برادرش تلفنی صحبت کرده است. از اوت ۲۰۱۹ بدین‌سو نیز هیچ وکیلی با او ملاقات نکرده است.»

پنج گزارش سی‌پی‌تی منتشر نشد

در گزارش ناظر همچنین آمده است که پنج گزارش کمیته اروپایی برای جلوگیری از شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز (سی‌پی‌تی) به دلیل عدم اجازه مقامات منتشر نشده است.

زندانها و شرایط بازداشت

در این گزارش که مشاهدات مربوط به زندان‌ها و شرایط بازداشت در ترکیه را ارزیابی می‌کند، نگرانی‌هایی در مورد ازدحام بیش از حد در مؤسسات کیفری و مدت بیش از حد محکومیت‌های زندان و دوره‌های بازداشت مطرح شده است.

نگرانی در مورد وضعیت زندانیان به شدت بیمار نیز در این گزارش گنجانده شده است که شامل ارزیابی‌های گسترده‌ای از صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق ه‌دپ و عثمان کاوالا، که در پرونده گَزی دستگیر شده است، می‌باشد.

در این گزارش همچنین ابراز نگرانی شده که علی‌رغم پیام 'بدون امتیاز' مقامات ترکیه، افزایش استفاده از شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه‌های پلیس و زندان‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و پیشرفت ترکیه که قبلاً در این زمینه صورت گرفته بود را تحت‌الشعاع قرار داده است.» همچنین توجه به مرگ و میر در زندان‌های نوع F جلب شده است.

ترکیه باید تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را اجرا کند

در این گزارش که تصمیمات اتحادیه اروپا را نیز ارزیابی می‌کند که توسط ترکیه اجرا نشده است، آمده است که این گونه تصمیمات عمدتاً نقض آزادی بیان و حق دریافت اطلاعات، نقض آزادی تجمع و تشکل، نقض آزادی فکر، وجدان و یا مذهب، عملکرد عدالت، متناسب بودن بازداشت‌ها طبق قانون، بی‌اثر بودن تحقیقات در مورد اقدامات نیروهای امنیتی و مصونیت از مجازات تاکید شد که این امر مربوط به خشونت خانگی است.

این ناظر اظهار داشت که در دیدار با مقامات آنکارا، وی یادآور شد که اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا یک تعهد قانونی است که در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر گنجانده شده است و از مقامات ترکیه خواست بدون تاخیر، تمام اقدامات لازمه توافق را برای اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد کاوالا و دمیرتاش انجام دهند..

غصب اراده نیز در این گزارش گنجانده شده است

گزارشگر که در مورد سیاست غاصبانه دولت ترکیه علیه شهرداری‌های ه‌دپ و دم پارتی نیز ارزیابی‌هایی انجام داده است، همچنین اظهار داشت که این موضوع را در تمام جلسات با مقامات مطرح کرده است.