هیئتی برای پیگیری وضعیت پیراوغلو به صربستان می‌رود

اتحادیه نیروهای دموکراتیک اروپا اعلام کرد که هیئتی در روز جمعه ۲۱ ژوئن برای بررسی وضعیت زندانی به نام اجویت پیراوغلو به صربستان خواهد رفت. پیراوغلو که در اعتصاب غذا به سر می‌برد به دلیل وزن زیادی که از دست داده است به بیمارستان منتقل شده است.

اتحادیه نیروهای دموکراتیک اروپا با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «ما با هیئتی در روز جمعه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ به صربستان می‌رویم. اجویت پیراوغلو برای دومین بار اعتصاب غذا را آغاز کرده و کنش‌ وی در روز ۱۳۰ در این کشور ادامه دارد.

دادگاه عالی صربستان پس از اعتراض و کشمکش طولانی مدت تصمیم به آزادی اجویت پیراوغلو گرفت و تصمیم استرداد وی به ترکیه را باطل کرد. با این حال، پس از آزادی در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، یک بار دیگر توسط پلیس صربستان دستگیر و در بازداشتگاه قرار گرفت. این مرکز مانند یک مرکز اخراج و بازگشت فعالیت می‌کند.

اجویت پیراوغلو در اعتراض به این وضعیت از ۱۲ فوریه اعتصاب غذا را آغاز کرد. پیراوغلو در این مدت وزن زیادی از دست داده و با قد ۱/۸۲ متری خود به ۴۴/۶ کیلوگرم کاهش یافته است. او دیگر نمی‌تواند راه برود و نیازهای اولیه خود را برآورده کند. بسیاری از اعضای بدن او در خطر اضمحلال قرار دارند. او هوشیار است اما در صحبت کردن مشکل دارد. حالا او را در بیمارستان نگه می‌دارند، اما همیشه پلیس در اتاقش حضور دارد.»

در این بیانیه به خواسته‌های اجویت پیراوغلو که اجرای حکم دادگاه و لغو استرداد به ترکیه و همچنین به رسمیت شناختن درخواست پناهندگی سیاسی و دادن حق اقامت به او است اشاره شده است.