تصویر

ج‌دک‌-سوئیس: برای شکستن حملات و محافظت از فرهنگ‌مان به فرانکفورت بیاییم!

یک هفته تا جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی باقی مانده است. اعضای ج‌دک‌-سوئیس، پس از آخرین جلسه خود این فراخوان را داد؛ «علیه کسانی که نسل‌کشی، انزوای امرالی را تحمیل می‌کنند و هویت و پایکوبی ما را تحمل نمی‌کنند، ما باید به فرانکفورت برویم.»

در حالی که تنها چند روز به برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی در فرانکفورت آلمان باقی مانده است، در بسیاری از کشورهای اروپایی مقدمات به پایان رسیده است. سوئیس یکی از کشورهایی است که برای برگزاری جشنواره به میزبانی آلمان آماده می‌شود. کمیته آماده‌سازی جشنواره که به ریاست جمال اوزدمیر و دیلان چتین‌کایا، روسای مشترک شورای دموکراتیک کوردها در سوئیس (ج‌دک‌-سوئیس) گرد هم آمده بود، پس از جلسه بیانیه‌ای صادر کرد و همه کوردها و دوستانشان را به شرکت در جشنواره دعوت کرد.

جمال اوزدمیر، رئیس مشترک ج‌دک‌-سوئیس در بیانیه خود اعلام کرد که جشنواره امسال را در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد» مورد بحث قرار داده و گفت: «انزوای شدیدی نزدیک به ۴ سال بر رهبری ما تحمیل می‌شود. در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی که در تاریخ ۲۱ سپتامبر در فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود، مشارکت قوی خواهیم داشت تا از کارزار آزادی عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد، که به ابتکار دوستان کورد پارسال علیه این انزوا آغاز شده است، حمایت کنیم. اتوبوس‌های ما در تمام مناطقی که مجالس ما در سوئیس مستقر هستند پارک کرده‌اند و کار با سرعت تمام ادامه دارد. البته ما فقط به اتوبوس‌هایی که کرایه می‌کنیم بسنده نمی‌کنیم. ما در ۲۱ سپتامبر با خودروهای شخصی مردم و اعضا و اتوبوس‌ها حضور پررنگی خواهیم داشت و به انزوای اعمال شده بر رهبرمان اعتراض خواهیم کرد. علاوه بر این، اخیراً حملات علیه زبان، فرهنگ و هویت ما در ترکیه افزایش یافته است. حتی خواندن آواز کوردی در عروسی‌ها دلیل دستگیری شده است. با شرکت در این جشنواره در برابر چنین هجمه‌هایی موضع‌گیری خواهیم کرد.»

رئیس مشترک دیلان چتین‌کایا نیز با یک فراخوان کوتاه همه را به جشنواره دعوت کرد. دیلان چتین‌کایا گفت: «از همه مردم و دوستان خود به‌ویژه کوردهای ساکن سوئیس دعوت می‌کنیم تا در جشنواره فرانکفورت شرکت کنند. علیه کسانی که زبان، فرهنگ و تاریخ ما را تحمل نمی‌کنند، ما به عنوان شاخه سوئیس با لباس‌ها، رنگ‌ها، زبان و پوشش‌های خود در فرانکفورت خواهیم بود. ما به فرانکفورت خواهیم رفت تا انزوا تحمیلی بر رهبرمان و حملات اشغالگرانه را بشکنیم.»

متین مین‌تاش که سال‌ها در سوئیس زندگی می‌کند، با اشاره به اینکه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ کوردی با انگیزه‌ای متفاوت از جشنواره‌های دیگر برگزار شده است، گفت: «دولت ترکیه حملات خود را در هر زمینه‌ای تشدید کرده است. حملات آنها به ویژه علیه گریلاهای ما مدت‌هاست که بدون وقفه ادامه دارد. حملات به مردم ما در باشور کوردستان همچنان افزایش می‌یابد. اینها نه تنها توسط دولت اشغالگر ترکیه، بلکه توسط همدستان و خائنان محلی اتفاق می‌افتد. یک سال از کارزار آزادی برای رهبری می‌گذرد. بیایید هزاران نفر برای آزادی رهبر آپو و مخالفت با اشغالگری در فرانکفورت باشیم. من از همه مردم ما که در سوئیس زندگی می‌کنند می‌خواهم. بله، اتوبوس تنظیم شده است، اما اینها کافی نیست. بنابراین، مردم ما که وسایل نقلیه شخصی دارند باید از هم اکنون سازماندهی کنند و به صورت خانوادگی در جشنواره فرانکفورت در ۲۱ سپتامبر شرکت کنند. علیه نسل‌کشی، علیه انزوای تحمیل شده بر رهبر آپو... حملات فرهنگی اخیرا افزایش یافته است. علیه کسانی که هویت و رقص و پایکوبی ما را تحمل نمی‌کنند، به فرانکفورت برویم.»

در سوئیس، اتوبوس‌ها در شب بین ۲۰ سپتامبر و ۲۱ سپتامبر حرکت می‌کنند. آدرس و ساعت حرکت به شرح زیر است:

زوگ

ساعت: ۲۲:۳۰

آدرس: Riedstrasse  ۱9Cham Bei Auto Waschenlage

لوزرن

ساعت : ۲۳:۰۰

آدرس: Komela Luzern Mythenstrasse ۷, ۶۰۰۰  Luzern

زوریخ

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: Steinweisenstrasse ۱,  ۸9۵۲ Schlieren

وینترتور

ساعت : ۲۳:۰۰

آدرس: Winterthur Bahnhof önü

آرائو

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: Sagässtrasse ۴۶,  ۵۶۰۰ Lenzburg

سولوتورن

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: West Bahnhof,  ۴۵۰۰ Solothurn

لوزان

ساعت:۲۴:۰۰

آدرس: Lozanê DKTM-Rue de la Birde ۱۲,  ۱۰۱۸ Lausanne

برن

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: Europlatz Bern

بیل

ساعت: ۲۴:۰۰

آدرس: General-Dufourstrasse ۶۰,  ۲۵۰۲ Biel

ژنو

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: Cenevre Komel Rue des Savoisses ۱۵,  ۱۲۰۵ Cenevre

راپرسویل

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: Churerstrasse ۱۱۰,  ۸۸۰۸ Pfäffikon

بازل

ساعت: ۲۴:۰۰

آدرس: Elsässerstr ۲۱۵,  ۴۰۵۶ Basel

استی گالن

ساعت: ۲۳:۰۰

آدرس: St. Gallen DKTM, Poststrasse ۱۰ Gosau