تصویر

جشن ۱۵ اوت در سوئیس

در شهرهای ارو و زولوتورن سوئیس، برای روز ۱۵ اوت، جشن رستاخیز با انجام مراسم‌هایی برگزار شد. در این مراسمات توجه‌ها به اهمیت مقاومت معطوف شده و فراخوان گسترش مبارزه داده شد.

جشن رستاخیز ۱۵ اوت

ارو

مجلس خلق بنام شهید محمد تونج  و مجلس زنان روژبین به مناسبت ۴۰مین سالگرد مرحله ۱۵ اوت ۱۹۸۴ در شهر ارو سوئیس، مراسم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«جشن رستاخیز» را سازماندهی کردند. ریاست مشترک شورای کورد در سوئيس، دیلان چَتین‌کایا. کنشگران اتحاد زنان کورد در در سوئیس ‌(ی‌ژک-سوئیس) و کوردستانیان بسیاری در این مراسم جشن که در میدان Waldhaus Krahenacker a Schafisheîm برگزار شده بود، مشارکت کردند.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا شروع شد. ریاست مشترک مرکز جامعه کورد دمکراتیک در ارو، ادریس اوزکاش سخنرانی کرد. اوزکاش با درود فرستادن به مشارکت کنندگان سخنان خود را آغاز کرد. اوزکاش توجه‌ها را به مبارزه معطوف داشته و گفت‌: ‌«۴۰سال قبل به پیشاهنگی فرمانده بزرگ، رفیق عگید،‌ اولین گلوله شلیک شد. تاثیرات آن گلوله هنوز هم ادامه دارد. دشمنان با استفاده از همدستان محلی به ما حمله می‌کنند. از رهبری ما که سال‌هاست در امرالی زندانی است، هیچ آگاهی دریافت نمی‌شود. ما این امر را هم به دوست و هم به دشمنان می‌گوییم‌؛ آزادی رهبر آپو، آزادی خلق کورد است. تا زمانیکه رهبر آپو آزاد نشود، حتی یکنفر از ما هم آزاد نخواهد شد.‌»

در این مراسم به عنوان مجلس زنان روژبین، روکن آمد یک سخنرانی کوتاه ایراد کرد. آمد اعلام کرد که اولین گلوله در تاریخ بسیار مهم است و گفت‌: ‌«گلوله ۱۵ اوت ۱۹۸۴ هر اندازه که علیه بخش تاریک تاریخ کوردها شلیک شده باشد به نگرش سلطه‌گرانه شلیک شد. آن مشعل آزادی که از سوی فرمانده بزرگ، ماهسوم کورکماز برافروخته شد، در همه جا تداوم دارد. ما در مقابل عظیمه،‌ بریتان، زیلان، سارا، آرین میرکان و هزاران شهید زن دیگر که ما را تا به این روز رساندند، ادای احترام می‌کنیم.‌»

در این مراسم جشن، گروه‌های موسیقی و تئاتر که زیر مجموعه مجلس شهید محمد تونج در شهر ارو به کار و کنش‌های هنری و فرهنگی می‌پردازند، هنرنمایی کردند. در پایان گروه میترا که زیر مجموعه Kurd-Dem در زوریخ به کار و کنش‌های فرهنگی و هنری می‌پردازد بروی صحنه رفت. خلق ساعت‌ها در مقابل اجرای آهنگ‌ها به رقص و پایکوبی پرداختند.

زولوتورن

یک مکان دیگر برگزاری جشن ۱۵ اوت در سوئیس زولوتورن بود. کوردستانیان بسیاری که به مناسبت ۱۵ اوت از سوی کمون زنان پنار و مجلس خلق در زولوتورن برگزار شد، مشارکت کردند.

این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدا آغاز شد. به عنوان کمون زنان پنار، خَجِه کایا در این مراسم سخنرانی کرد. خجه کایا اعلام کرد که ۴۰ سال از گلوله اول گذشت و گفت‌: ‌«۱۵ اوت تنها یک گلوله نیست که علیه دشمن شلیک شده باشد بلکه این اولین گلوله در عین‌حال علیه سلطه‌گری مردسالار فئودال و مرتجع نیز شلیک شده است.‌»

ریاست مشترک جامعه کورد دمکراتیک در زولوتورن، کایا دمیر و یَتَر گوزَن نیز به خلق درود فرستاده و درباره ۱۵ اوت ارزیابی‌هایی را انجام دادند. روسای مشترک اعلام کردند که خلق کورد باید در اروپا با روح بسیج همگانی به انجام کار و وظایف خود بپردازند.

سیاستمدار کورد، محمد روناهی در رابطه با میراث مقاومت کوهستان و زندان‌ها سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«تا زمانیکه مبارزه ما به پیروزی برسد و رهبری آزاد و کوردستان آزاد به وجود آید، ما مبارزه خود را گسترش خواهیم داد.»

کنشگر و سیاستمدار کورد، متین مینتاش در پایان سخنرانی کرد. مینتاش درباره ۴۰مین سالگرد ۱۵ اوت ارزیابی‌هایی انجام داد و گفت‌: ‌«‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقاومت رهبری، مقاومت گریلا و مقاومت زندان‌ها برای ما یک منبع الهام است. ما مبارزه را به پیروزی خواهیم رساند.»

پس از سخنرانی‌ها، توده خلق با سردادن شعار و هلهله به رقص و پایکوبی پرداخت. این مراسم تا ساعت غروب ادامه پیدا کرد.