جشنواره فرهنگ کوردی در اروپا: بیایید علیه انزوا و اشغالگری گردهم آییم

مقدمات جشنواره فرهنگ کوردی در اروپا که در ۲۱ سپتامبر در فرانکفورت برگزار می‌شود، به پایان رسیده است. کمیته تدارکاتی خواستار مشارکت قوی در جشنواره علیه انزوا، نسل‌کشی و سیاست‌های اشغالگری شد.

فستیوال فرهنگ کوردی در اروپا

مقدمات سی و دومین جشنواره فرهنگ کوردی در اروپا که ۲۱ سپتامبر در روستوکپلاتز فرانکفورت آلمان برگزار خواهد شد به پایان رسیده است.

آیتن کاپلان به نمایندگی از کمیته تدارکات جشنواره بیان کرد:

«ما در مورد مقدمات سی و دومین جشنواره فرهنگی گفتگو کردیم و تأیید کردیم که همه مقدمات تکمیل شده است. در کشور ما و در باشور کوردستان، دولت فاشیست آک‌پ همراه با خیانت شریکش پ‌دک، با سلاح‌های کثیف به جنبش آزادی کورد حمله می‌کند. دولت اشغالگر ترکیه و پ‌دک فشارها را به ویژه بر زنان و مطبوعات آزاد افزایش می‌دهند و کارکنان و زحمتکشان مطبوعات آزاد را هدف قرار می‌دهند تا سیاست‌های کثیف جنگی و اشغالگری خود را از افکار عمومی جهان پنهان کنند. ما به عنوان یک ابتکار زنان که از زبان، فرهنگ و هویت خود محافظت می‌کند، سی و دومین جشنواره فرهنگ خود را با حضور مهمانان بین‌المللی و هنرمندان مختلف برگزار خواهیم کرد. در این جشنواره از همه زنان دعوت می‌کنیم تا با رنگ و فرهنگ خاص خود در جشنواره ما شرکت کنند تا از فرهنگ خود محافظت کنند و در برابر سیاست‌های نسل‌کشی موضع بگیرند.

ما در این مورد مردم خود را فرا می‌خوانیم. این روند نشان می‌دهد که سیاست‌های نسل‌کشی‌ای که علیه ما اجرا می‌شود، با مفهومی ادامه می‌یابد که هویت، فرهنگ و زبان ما را نادیده می‌گیرد. ما این دوره را مهم می‌دانیم زیرا منتظر هستیم تا تمام مخاطبانمان در سی و دومین جشنواره ما شرکت کنند تا از هویت، فرهنگ و ساختار شرکتی خود دفاع کنند.»

«ما جشنواره را به مقاومت زاپ تقدیم کردیم»

اَنگین سَوَن عضو کمیته تدارکات جشنواره بیان کرد:

«سی و دومین نشست جشنواره فرهنگ کوردی در اروپا در دارمشتات برگزار شد. ما تمام آمادگی‌های خود را تکمیل کرده‌ایم. حمله اشغالگری به کوردستان ادامه دارد. ما باید با این حمله که تحت رهبری آک‌پ، پ‌دک و داعش انجام می‌شود مبارزه بزرگی انجام دهیم. این سی و دومین جشنواره را به مقاومت زاپ تقدیم کردیم. همه می‌دانیم که گریلاهای آزادی مقاومت بزرگی در برابر اشغالگران از خود نشان می‌دهند و ضربات بزرگی را بر آک‌پ، پ‌دک و داعش وارد می‌کنند. به همین دلیل همه میهن‌دوستان ما باید در جشنواره‌ای که ۲۱ سپتامبر برگزار می‌شود جای خود را بگیرند. بالا بردن روحیه در جشنواره برای حمایت از گریلاهایی که جان خود را برای مردم کورد و بشریت فدا کردند، مهم است.

ما به عنوان کمیته مقدماتی در بیانیه قبلی خود اعلام کردیم که هنرمندان زیادی شرکت خواهند کرد و جشنواره با فعالیت‌هایی مانند فولکلور، فرهنگی و چادرهای مختص به کودکان برگزار می‌شود. بسیاری از مهمانان، دوستان خارجی و رفقای ما که در خط مقدم مبارزه هستند در جشنواره حضور خواهند داشت. روکن یلماز که تاکنون در برنامه فرهنگی ما بوده است به دلیل عدم صدور ویزا از سوی دولت فاشیست ترکیه نمی‌تواند شرکت کند. به همین دلیل شهریبانا کوردی شرکت خواهد کرد. علاوه بر این، بلند ابراهیم قرار بود در جشنواره شرکت کند، ولی از آنجا که حمله اشغالگری به باشور کوردستان در حال انجام است، به دلیل فشارهای وارده از سوی دولت آنجا (حکومت پ‌د‌ک)، درست مانند فشارهای فاشیسم بر فرهنگ کوردی در ترکیه، نمی‌تواند در این جشنواره شرکت کند.

«بیایید صدای رهبر آپو باشیم»

هنرمندان شهریبانا کوردی، عمر گوندی، اردوغان امیر، هوزان زوزان، هوزان کاوا و گروه رستاک در برنامه ما شرکت خواهند کرد. ما همه سازمان‌هایمان، مردمی که خواهان آزادی هستند، دوستانمان که در اروپا زندگی می‌کنند و توده‌هایمان را فرا می‌خوانیم. همه مردم باید با لباس محلی، رنگ، پرچم و موضع خودشان در جشنواره شرکت کنند تا صدای آزادی باشند و به عنوان صدای مبارزان در جشنواره شرکت کنند. در حال حاضر از وضعیت رهبر آپو اطلاعی دریافت نمی‌شود. بنابراین هزاران نفر از آنجا باید صدای رهبر آپو باشند. در این جریان همه اعم از جوان، زن، کودک، سالخورده، مادر، باید انزوای تحمیل شده بر رهبر را بشکنیم و صدای کوردستان آزاد را به همه جا برسانیم. همه باید در این جشنواره جای خود را بگیرند. در تاریخ ۲۱/۰۹/۲۰۲۴ در روستوکپلاتز فرانکفورت منتظر همه شما هستیم.»