تصویر

جشنواره زنان سکینه جانسیز‌: مبارزه سارا راه را نشان داد

زنانی که در جشنواره زنان سکینه جانسیز شرکت کرده بودند توجه‌ها را به مشکلات نظام مردسالار معطوف داشتند و پیام ‌«زنان با شعار ژن ژیان آزادی به سوی انقلاب حرکت می‌کنند» را دادند.

جشنواره زنان سکینه جانسیز

جشنواره زنان سکینه جانسیز که هر ساله به مناسبت یادبود یکی از بنیانگذاران حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک)، سارا ‌(سکینه جانسیز) که مورخ ۹ ژانویه ۲۰۱۳ در پایتخت فرانسه شهر پاریس به قتل رسید، در کانتون زوریخ سوئیس این جشنواره برگزار می‌شود. جشنواره با مشارکت تمام کانتون‌ها با شعار ‌«زنان با شعار ژن ژیان آزادی به سوی انقلاب حرکت می‌کنند» در میدان Kasernenareal زوریخ برگزار شد.

میدان برگزاری جشنواره با تصاویر و پوسترهای زنان کورد انقلابی که در مبارزه آزادی خلق کورد شهید شدند و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آراسته شده و بی‌وقفه شعارهای ‌«ژن ژیان آزادی» و ‌«زنده‌باد رهبر آپو» سر داده شد.

زنانی که در این جشنواره شرکت کردند، پیرامون مبارزه آزادی زنان کورد متحد شدند. توجه‌ها را به اهمیت مبارزه عصیانگر و مشترک سکینه جانسیز معطوف داشتند. در این جشنواره علیه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان سخنرانی شده و همگان فراخوانده شدند تا پیرامون کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که مورخ ۱۰ اکتبر در سراسر جهان آغاز شده است، گردهم آیند.

جشنواره با سخنرانی آغازین اعضای اتحاد زنان کورد در سوئیس ‌‌(ی‌ژک-سوئیس)، سلما سورر و اوزن آیتاچ آغاز شد و به عنوان سازمان‌های زنان نیز سخنرانی‌های دیگری ایراد شد.

مارتینا‌‌: زنان کورد راه را نشان می‌دهند

به عنوان نهاد Revolutionarer Aufban، اِشویز مارتینا سخنرانی کرد و توجه‌ها به نتایج نظام کاپیتالیسم بر جوامع و به ویژه بر زنان معطوف داشت. مارتینا بیان کرد که دیگر زنان در همه جا به مبارزه می‌پردازند. مارتینا ابراز نمود که مبارزه آزادی و مبارزه مشترک زنان کورد برای تمام زنان جهان بسیار اهمیت دارد و گفت‌: ‌«از روژاوا تا سوئیس، با نیرویی که از شعار ژن ژیان آزادی کسب می‌کنیم، مبارزه خود را ادامه می‌دهیم.‌»

‌«فلسفه ژن ژیان آزادی به ما نیرو می‌دهد»

جشنواره با سخنرانی سازمان‌های زنان ادامه پیدا کرد. زنان اعلام کردند که مبارزه سکینه جانسیز به مبارزه زنان جهان مبدل شده است و یادآور شد که شعار و فلسفه ‌«ژن ژیان آزادی» به جنبش‌های زنان راه را نشان داده می‌دهد.

ک‌ژ‌ک‌: پیرامون آزادی رهبر آپو گردهم آیید

در این جشنواره پیام ک‌ژ‌ک قرائت شد. ک‌ژ‌ک در پیام خود به جشنواره و تحولات مبارزه زنان درود فرستاد و گفت‌‌: ‌«مبارزه زیلان، سارا و بریتان‌ها در کوهستان‌های کوردستان آغاز شد، امروزه در سراسر جهان اشاعه یافته است و به سوی پیروزی می‌رود.‌» ک‌ژک بیان کرد که اشتیاق زنان در میدان برگزاری جشنواره و مبارزه آنان در جهان ضربه مهلکی علیه نظام مردسالاری وارد نموده است. ک‌ژک‌ توجه‌ها را به سیاست‌های تحمیل انزوا بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و زنان جهان را فراخواند که پیرامون مبارزه آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گردهم آیند و چنین گفت‌: ‌«ما به مبارزه زنان که از کوردستان تا دورترین گوشه جهان عملی شده است،‌ درود می‌فرستیم. پیروزی از آن زنان مقاومتگر است.‌»

پس از سخنرانی‌ها و قرائت پیام‌ها، گروه آواز و موسیقی کودکان بییل، گروه فرهنگی سوئیس و گروه‌های رقص زنان کاتالان به هنرنمایی پرداختند. در سراسر این جشنواره بی‌وقفه و یکصدا شعارهای ‌«ژن ژيان آزادی» سرداده می‌شد.

این جشنواره با آوازخوانی و اجرای موسیقی هنرمندان،‌ همراه با رقص و پایکوبی تا ساعات شب ادامه پیدا کرد.