ک‌ج‌د‌ک-اروپا‌: بیایید از قربانیان آتش‌سوزی حمایت کنیم

کمیته اکولوژی ک‌ج‌د‌ک-اروپا گفت‌:‌ ‌«ما همگان را فرامی‌خوانیم که از طریق هلال احمر کوردستان به قربانیان و نیازمندان کمک کنند.‌»

کمیته اکولوژی ک‌ج‌د‌ک-اروپا اعلام کرد که در آتش‌سوزی منطقه چنار از توابع آمد و شمرخ از توابع مردین تلفات جانی و صدمات مالی و اکولوژیک به وجود آمده است و ساکنین اروپا را فراخواند که از قربانیان حمایت کنند.

این بیانیه به مشروح زیر است‌:‌

‌«در آتش‌سوزی که ۱۹ روستا منطقه چنار از توابع آمد و منطقه شمرخ از توابع مردین به آن دچار شدند، بدلیل بی‌توجهی دولت ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۷۸ نفر نیز مجروح شدند.

دولت ترکیه برای مداخله و خاموش کردن حرکتی نکرد و برای محافظت از محیط زیست و درمان مجروجان هیچ اقدامی انجام نداد. بیمارستان‌های موجود بدلیل مشکلات ظرفیت برای درمان کردن مجروحان کفایت نمی‌کنند.

دولت قاتل ترکیه و نهادهایش، در مقابل آتش‌سوزی که خلق تمام امکانات خود را برای روبرو شدن با آن بسیج کرده است،‌ به سکوت خود ادامه می‌دهد. درمان شهروندانی که دارای جراحات سنگینی هستند در زمان و مکان مناسب صورت نگرفت. حیوانات بسیاری تلف شدند، به طبیعت و محیط زیست نیز صدمات شدیدی وارد شد. دولت بدون اینکه به هیچ‌وجه در این وضعیت مداخله‌ای صورت دهد، قتل‌عام اکولوژیکی را ادامه داد.

مطبوعات دولتگرای دولت این عرصه وسیع را برعهده گرفت و این آتش‌سوزی را به مثابه یک خبر معمولی و روزانه نشان دادند و بدین شکل مسئولیت‌های دولت را پنهان کردند. دولتی که در جنگ، نسل‌کشی و ظلم،‌ می‌آید هلیکوپتر، هواپیما،‌ تانک، توپخانه و سلاح‌های خود را بکار می‌گیرد،‌ در مقابل فاجعه آتش‌سوزی تنها تماشاگری مسکوت بود. دولت ترکیه به همراه قتل‌عام سیاسی، قتل‌عام اکولوژیک را نیز ادامه می‌دهد.

بزرگی این فاجعه در منطقه‌ای که رخ داده است به سطح خطرناکی رسیده است. جغرافیای کوردستان که توازن اکولوژیک‌اش قبلا با جنگ و غارتگری تخریب شده است، با این آتش‌سوزی تلفات انسانی، ضرر مالی و اکولوژیک را نیز متحمل شد.

رفتار،‌ برخورد و موضع قتل‌عام‌گرایانه دولت ترکیه در مقابل طبیعت و محیط زیست مشخص است. خواستشان این است که کوردستان به جغرافیایی غیرقابل زیست تبدیل شود. به همین دلیل آتش‌سوزی دیشب به چنین نگرشی نزدیک بود  و خلق را  تنها گذاشت.

بجای اینکه هلیکوپترهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها را به محل واقعه بفرستد، کشتار،‌ قتل‌عام و فاجعه را برای کوردها تداعی نمود. دولت به اندازه‌ای که در توان داشت این فاجعه را کوچکنمایی کرده و معمولی نشان داد.

براثر این بی‌توجهی و سهل‌انگاری،‌ انسان‌هایی جان باختند. هزاران دام و حیوان تلف شدند. یک جغرافیای بزرگ آتش گرفت و به خاکستر تبدیل شد.‌»