ک‌ج‌دک-اروپا: صیانت از شنگال وظیفه همگان است

ک‌ج‌دک-اروپا در سالگرد فرمان بیانیه داد و گفت‌: ‌«تبهکاران داعش که از خیانت پ‌د‌ک جسارت گرفتند، روز ۳ آگوست ۲۰۱۴ نسل‌کشی انجام دادند. ما باید از شنگال صیانت کنیم.‌»

بیانیه ک‌ج‌د‌ک-اروپا درباره ۳ اوت

کنگره جامعه دمکراتیک کوردستانیان در اروپا ‌(ک‌ج‌دک-اروپا) به مناسبت سالگرد نسل‌کشی ایزدیان بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

در این بیانیه گفته شده است‌: ‌«حمله و قتل‌عامی که علیه کوردهای ایزدی انجام شد، به مثابه بزرگترین شرمساری سده ۲۱ به تاریخ راه یافت. در مقابل چشمان تمام جهانیان در شنگال یک تراژدی به وقوع پیوست و به مثابه همین امروز، حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) از این قتل‌عام چشم‌پوشی کرد و جهان هم بصورتی مسکوت به آن نگاه می‌کرد. تبهکاران داعش که از سکوت جهان و خیانت پ‌د‌ک جسارت گرفته بودند، در روز ۳ اوت ۲۰۱۴ نسل‌کشی را انجام دادند.‌»

در این بیانیه این موارد هم بیان شده است‌:‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«جهان در مقابل این حملات وحشیانه سکوت کرد، پ‌د‌ک و ارتش حکومت مرکزی عراق، شنگال را ترک کردند. اما گریلاهای ه‌پ‌گ-یژا استار، ی‌پ‌گ و ‌ی‌پ‌ژ از شنگال صیانت کرده و با مبارزه‌ مشترک اهالی شنگال از این نسل‌کشی جلوگیری کردند.‌»

‌«وظیفه ما همگان است»

در این بیانیه اعلام شده است که ایزدی تحت تهدید اردوغان و پ‌د‌ک هستند و این فراخوان داده شد‌: ‌«در ابتدا کوردستانیان و سپس تمام نیروها و نهادهای بین‌المللی برای اینکه ایزدی‌ها با نسل‌کشی جدید روبرو نشوند، باید برای به رسمیت شناختن موقعیت سیاسی ‌(استاتو) شنگال بسیج شوند.

باید خلق کورد، دوستان خلق کورد و انسانیت در پیرامون شنگال یک خط حمایتی ایجاد کنند و برای خنثا کردن نقشه‌های کثیف علیه کوردهای ایزدی، از شنگال صیانت کنند. سازمان ملل متحد، نیرو و نهادهای بین‌المللی باید برضد حملات نسل‌کشی و قتل‌عام‌گرایانه که علیه ایزدیان ادامه دارند، موقعیت سیاسی‌ (استاتو) شنگال را به رسمیت بشناسند و از قتل‌عام‌های جدید جلوگیری کنند.‌»