ک‌ن‌ک حملات علیه زبان کوردی را محکوم کرد

‌«ما به مثابه کمیسیون زبان، فرهنگ و آموزش ک‌ن‌ک این حملات وحشیانه را نژادپرستان را به شدت محکوم می‌کنیم. برای نشان دادن واکنشی یکصدا و صیانت از ارزش‌های بنیادین‌مان، تمام میهن‌دوستان کوردستان را فرامی‌خوانیم.»

کمیسیون زبان، فرهنگ و آموزش کنگره ملی کوردستان ‌(ک‌ن‌ک) حملات دولت ترکیه علیه آموزش‌دهی، استفاده و فراگیری زبان کوردی را محکوم کرد.

در ابتدای بیانیه ک‌ن‌ک آمده است‌: ‌«همانگونه که می‌دانید، دولت فاشیست و اشغالگر ترکیه، در روزهای اخیر به شیوه‌ای وحشیانه و بی‌وقفه به استفاده، آموزش‌دهی و فراگیری زبان کوردی حمله می‌کند.»

این بیانیه به شرح زیر ادامه پیدا کرده است‌:

‌«در ابتدا هنرمندی که به زبان کوردی آهنگ می‌خواند را به قتل رساندند. پس از آن واقعه، پسرانی را که به کوردی می‌رقصیدند از سوی پلیس دولت فاشیست و ائتلاف آک‌پ و ‌ه‌پ دستگیر شدند، پس از این ‌وقایع هم به جشن‌های عروسی‌، مهمانی‌ها و تمام رقص‌ و پایکوبی‌ها حمله کردند. این نیز برای آنان کفایت کننده نبود. تبهکاران آک‌پ و م‌ه‌پ، یک نفر که در تماس تلفنی با خانواده خود به زبان کوردی حرف می‌زد را در استانبول به قتل رساندند. همان تبهکاران به کارگران فصلی کورد که روزانه کار می‌کردند حمله کردند، نیروهای این دولت فاشیست و استعمارگر هم تماشاگر بودند و سپس آن کارگران دستگیر شدند و برخی از آنان زندانی شدند.‌»

ک‌ن‌ک گفت‌ بدلیل اینکه در این حملات اعتراضاتی کفایت‌کننده نشان داده نشد، دولت فاشیست و اشغالگر ترکیه، مکاتب و مدارسی که زبان کوردی در آن‌ها آموزش داده می‌شد را از راه بازرسی، در تنگنا گذاشتند و برای پلمپ کردن این مدارس به دنبال بهانه گشتند.

در بیانیه ک‌ن‌ک گفته شده است‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌«در روزهای اخیر شهرداری‌هایی، مهدکودک‌ ها را بازگشایی کردند که با بازپرسی مدیران روبرو ماندند همچنین نوشتارهای هشدار و تردد  خیابان‌ها مثل ‌«ابتدا عابرین پیاده» از سوی تبهکاران آنان بصورت رسمی و مخفی پاک شدند. اکنون نیز بازرسان دولت فاشیست آک‌پ و م‌ه‌پ در شهرداری‌های آمد، وان و دیگر شهرها بازرسی انجام می‌دهند و برای ایجاد بازپرسی درباره آنان دنبال بهانه می‌گردند.

در ساعات صبح دیروز به ساختمان جمعیت تحقیقات زبان و فرهنگ مزوپوتامیا ‌(MED-DER) و کتابفروشی پاییز پرتوک ‌(PAYÎZ PIRTÛK) حمله کردند و سپس به منازل مدیران و استادان MED-DER و کارکنان PAYÎZ PIRTÛK  یورش بردند، علاوه بر دستگیری روسای مشترک، مدیران و استادان MED-DER، بسیاری از اشیای آنان نیز مصادره شدند. کتب و مجلات بسیاری به زبان کوردی نیز به مثابه وسایل جرم را با خود بردند. در ازمیر نیز مدیر ژِن آرت ‌دستگیر شد.

دولت استعمارگر و فاشیست آک‌پ و م‌ه‌پ، یکبار دیگر دشمنی خود علیه زبان،‌ فرهنگ، ادبیات، تاریخ و هنر کوردی را به خلق کورد نشان داد و تمام ارزش‌های کوردی را پایمال کرد.

بخاطر این موارد ما تمام سازمان‌های سیاسی، جنبش‌، نهاد، سازمان و دستگاه‌های، مدنی، حرفه‌ای، دینی، اجتماعی، روشنفکری، آکادمیسین،‌ نویسنده و میهن‌دوستان کوردستانی را فرامی‌خوانیم که همراه هم و یکصدا در مقابل این حملات وحشیانه نژادپرستانه دولت آ‌ک‌پ و م‌ه‌پ واکنش‌های قوی توده‌ای نشان دهند و از آن ارزش‌های بنیادین ما صیانت کنند.

ما به مثابه کمیسیون زبان، فرهنگ و آموزش ک‌ن‌ک، این حملات وحشیانه و نژادپرستانه را بشدت محکوم می‌کنیم. برای نشان دادن واکنشی یکصدا و صیانت از ارزش‌های بنیادین‌مان، تمام میهن‌دوستان کوردستان را فرامی‌خوانیم.

ما دوباره بیان می‌داریم، زبان، فرهنگ، ادبیات، هنر و تاریخ ما، پایه‌های بنیادین حیات ما هستند.‌‌»