کنش «نه به اعدام، آری به حیات آزاد» در مارسی

در مارسی فرانسه، فعالان بین المللی برای زندانیان سیاسی در ایران کنشی برگزار کردند و از کمپین «نه به اعدام، آری به حیات آزاد» حمایت کردند.

کنشگران در روز ۱۵ اوت در منطقه پارک لانگ‌شانپ مارسی تجمع کردند و بنر بزرگی را بر افراشتند و خواستار آزادی کنشگر زن کورد، پخشان عزیزی و دیگر زندانیان سیاسی در ایران شدند. در این مراسم، مجازات اعدام در ایران که به عنوان سلاحی علیه مخالفان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، محکوم شد.

کنشگران در بیانیه‌ای گفتند: «مجازات اعدام در ایران به‌عنوان ابزار فشار به‌ویژه برای مخالفان سیاسی استفاده می‌شود. پس از به قتل رسیدن ژینا امینی توسط پلیس امنیت اخلاقی، در نتیجه اعتراضات و درگیری‌های پس از آن، ده نفر به اعدام محکوم شدند. در این میان، زندانیان کورد مانند پخشان عزیزی و شریفه محمدی در ماه جولای مورد شکنجه قرار گرفته و به اتهام عضویت در سازمان‌های مخالف به اعدام محکوم شدند.»

کنشگران زن در مارسی اعلام کردند که منتظر حمایت بیشتر جامعه جهانی برای مقابله با نقض حقوق بشر هستند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.

جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) در چهاردهمین سالگرد اعدام شیرین علم هولی و همراهانش در ۹ می ۲۰۱۰ کمپین «نه به اعدام، آری به حیات آزاد» را آغاز کرده است.

در۲۳ جولای پخشان عزیزی و در ۴ جولای شریفه محمدی به اعدام محکوم شدند. این دو زن که هفته ها تحت نظر بودند به شدت شکنجه شده‌اند.