تصویر

کنشگران ژنو: شما نمی‌توانید ما را به انزوا عادت دهید

در کنشی که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ژنو ادامه دارد، گفته شده است که «سی‌پی‌تی و شورای اروپا باید با سکوت خود از خدمت به نسل‌کشی کوردها دست بردارند و به صدای میلیون‌ها کورد گوش فرا دهند.»

این هفته همزمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۴ جولای، در تحصن کوردستانی‌ها در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس که برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برگزار کردند، به جنگ اشغالگری و ویرانگری دولت ترکیه و مشارکت پ‌دک اعتراض شد.

تحصن این هفته توسط اعضای جنبش جوانان انقلابی (ت‌ج‌ش) و زنان جوان مبارز (تکوژن) انجام شد.

این کنش با یک دقیقه سکوت به یاد شهدای آزادی کوردستان در شخص محمد خیری دورموش، کمال پیر، علی چیچک و عاکیف یلماز که با انجام روز مرگ در ۱۴ جولای ۱۹۸۲ فاشیسم را شکست دادند، آغاز شد.

سپس طوبا یلماز به نمایندگی از کمیته «آزادی عبدالله اوجالان، راه حل مسئله کورد» سخنرانی کرد. طوبا یلماز با گرامیداشت یاد و خاطره مقاومت‌کنندگان روزه مرگ بزرگ ۱۴ جولای، به حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به کوردستان و همکاری پ‌دک اشاره کرد و از پ‌دک خواست که از خط خیانتش دست بردارد.

به نمایندگی از ت‌ج‌ش و تکوژن، یَکبون گونَش در مورد سیستم انزوای ۲۶ ساله تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صحبت کرد و گفت: «رهبر آپو نمی‌تواند با وکلا و خانواده خود ملاقات کند. چهار سال گذشته تمام ارتباطش با دنیای خارج قطع شده و از سلامتی و زندگی وی اطلاعی دریافت نمی‌شود. به درخواست‌های ملاقات وکیل و خانواده وی پاسخی داده نشده است و توجیهاتی مبنی بر مجازات شدن وی ارائه شده است.»

یَکبون گونش با بیان اینکه عدم ارتباط در امرالی در حد افراطی است، گفت: «سعی می‌شود که ما انزوای اعمال شده بر رهبر آپو را بپذیریم. ما هرگز این را نمی‌پذیریم. سی‌پی‌تی باید بدون ذکر دلیل و بهانه‌ای به امرالی مراجعه کند و بلافاصله اطلاعات در مورد رهبر آپو ارائه دهد. سی‌پی‌تی و شورای اروپا، باید با سکوت خود از خدمت به نسل‌کشی کوردها دست بردارند و به صدای میلیون‌ها کورد گوش فرا دهند.»

پس از سخنرانی‌ها، فراخوان کنگره جامعه دموکراتیک در اروپا برای دفاع از آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در برابر سیستم شکنجه امرالی که ۲۶ سال است ادامه دارد قرائت شد.