تصویر

کشیش جو رایان: عبدالله اوجالان یک رهبر الهام‌بخش است

جو رایان، کشیش بازنشسته اسقف‌نشینی وست مینستر لندن، اظهار داشت که افکار رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان الهام‌بخش است. رایان در واکنش به انزوا گفت: «این کاملاً باورنکردنی و غیرانسانی است.»

کارزار آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

کشیش جو رایان که بیش از ۲۰ سال به عنوان کشیش در اسقف‌نشینی وست مینستر در لندن، پایتخت انگلیس خدمت کرد و اخیراً بازنشسته شده است، برای حمایت از کارزار «آزادی اوجالان و راه حل مسئله کورد» که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد، یک کارت پستال به منظور همبستگی به جزیره امرالی فرستاد.

رایان اظهار داشت که ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد پایان دادن به جنگ و خشونت الهام‌بخش است و او می‌خواهد بخشی از این ایده‌ها باشد.

رایان، کشیش کاتولیک، در حین خدمت در اسقف‌نشینی وست مینستر نیز به عنوان رئیس کمیسیون عدالت و صلح خدمت می‌کرد. جو رایان در حالی که وظیفه‌اش در آنجا صلح، عدالت و آشتی است، اظهار داشت که کمپین‌های زیادی به ویژه برای آزادی افغانستان انجام داده‌اند.

رایان مردم کورد را به خوبی می‌شناسد و نگرانی‌های جدی در مورد مسئله کورد دارد.

رایان گفت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ مورد توجه او قرار گرفت و ۱۵ سال پیش متوجه شد که عبدالله اوجالان در زندانی جزیره‌ای نگهداری می‌شود و در انزوا قرار دارد. رایان با بیان اینکه به مسئله کورد علاقه‌مند است و بارها به این منظور به ترکیه سفر کرده است، گفت: «ما به عنوان کمیسیون عدالت و صلح قصد داشتیم در سفرهای خود به ترکیه از زندان امرالی بازدید کنیم. البته راهی نبود. اما من این فرصت را داشتم که با مردم کورد بیشتر آشنا شوم. در سال ۲۰۱۰، من محاکمه (پرونده اصلی ک‌ج‌ک) را که در آن ۱۱۰ سیاستمدار کورد در زندان نگهداری و محاکمه شدند، به عنوان ناظر بین‌المللی تماشا کردم. البته آنچه دیدیم نامناسب بود. و افرادی که به طور قانونی توسط مردم انتخاب شده بودند، در بازداشت بودند.»

«عبدالله اوجالان چراغ پیشرو جامعه کورد است»

رایان با بیان اینکه بازدیدها و مشاهداتش در ترکیه و کوردستان او را نگران کرده است، اظهار داشت که در طول این سال‌ها تا آنجا که توانسته با مردم کورد همبستگی کرده است. رایان با تاکید بر اهمیت کمپین راه‌اندازی شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، همچنین یادآور شد که در نتیجه کمپین راه‌اندازی شده در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰ میلیون امضا جمع‌آوری شد و او یکی از هیئت‌هایی بود که این امضاها را به شورای اروپا در استراسبورگ تحویل داد. رایان گفت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان چراغ پیشرو جامعه کورد است.

کشیش رایان رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را اینگونه تعریف کرد: «آنچه من همیشه می‌گویم این است که عبدالله اوجالان نلسون ماندلای جامعه کورد است. من به عنوان کسی که تاریخ نلسون ماندلا را می‌شناسم، دیگر نیازی به توضیح ندارم. برای من، از گذشته تا امروز، ارسال یک پیام قوی به روشی بسیار ساده و گفتن هر چیزی که می‌تواند به آزادی عبدالله اوجالان کمک کند، چیزی است که دوست دارم بخشی از آن باشم. با توجه به این واقعیت که با وجود اینکه ۴۰ میلیون کورد در جغرافیای بین ترکیه، عراق، ایران و سوریه زندگی می‌کنند، اما جامعه کورد منطقه و سرزمین مختص به خود را ندارد و البته برای کوردهای خارج از کشور در سراسر جهان. من عبدالله اوجالان را نه تنها یک تحلیلگر جهانی می‌دانم، بلکه ایده‌های او در مورد پایان دادن به جنگ و خشونت را الهام‌بخش و بسیار روشنفکرانه می‌دانم. اما الهام او از سلول زندان باورنکردنی بود، و تلاش او برای درک و قدردانی این که این کل پروسه مربوط به یک خلق نیست، بلکه مربوط به خلق‌ها است، و اینکه مردم آزادند که خودشان باشند، و زبان و تاریخ خودشان را داشته باشند و به همه اینها احترام بگذارند... البته این چیزی نیست که در ترکیه اتفاق می‌افتد. بنابراین هر چیزی که می‌تواند به الهام بخشیدن به سخنان عبدالله اوجالان کمک کند، چیزی است که من می‌خواهم بخشی از آن باشم. من فکرهای او را به عنوان یک منبع الهام‌بخش بزرگ می‌بینم.»

«انزوا غیر انسانی است»

رایان در واکنش به انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان امرالی، گفت: «این کاملاً باورنکردنی است. این غیرانسانی است و تمام قوانین و مقررات هر کنوانسیون بین‌المللی در مورد درک انسانیت را نقض می‌کند. باور نکردنی است که یک نفر تا این حد تکفیر و منزوی شود، و همه اینها واقعاً باورنکردنی است. به همین دلیل فکر می‌کنم کمپین آزادی برای عبدالله اوجالان در ۱۰ اکتبر بسیار مهم است و من تمام تلاش خود را برای حمایت و مشارکت در این کمپین انجام خواهم داد.»

جو رایان، کشیش بازنشسته اسقف‌نشینی وست مینستر لندن، خاطرنشان کرد که کارت پستالی را که برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تهیه شده بود، امضا کرد و اظهار داشت که با دیدگاه صلح‌آمیز او موافق است و بخشی از دیدگاه صلح‌آمیز وی است و آن را به جزیره امرالی پست خواهد کرد.»