کوردستانیان در لوزان گفتند‌: ما فراموش نخواهیم کرد

در شهر لوزان سوئیس، ۷۴مین فرمان علیه ایزدیان و مجازات اعدام علیه دو زن کورد کنشگر، پخشان عزیزی و شریفه محمدی محکوم شده و یاد قربانیان این نسل‌کشی گرامی داشته شد.

محکوم کردن نسل‌کشی

کوردستانیان به پیشاهنگی مجلس زنان لاژين در میدان س‌ت لاورنت گردهم آمدند، برای ادای احترام به یاد قربانیان نسل‌کشی یک دقیقه سکوت کرده و شمع‌هایی را روشن کردند.

به عنوان دیوان اتحاد زنان کورد در سوئیس ‌(ی‌ژک-سوئیس)، خدیجه کندال یاد قربانیان را گرامی داشت و گفت‌: ‌«۳ اوت ۲۰۲۴ یکی از سنگین‌ترین جنایات علیه بشریت در مقابل چشمان ما روی داد. با این حملات وحشیانه که در مقابل چشمان جامعه بین‌المللی و تمام دولت‌ها انجام شد، نابودی جامعه ایزدی هدف گرفته شه بود که از کهن‌ترین جوامع منطقه می‌باشند. ما ۷۴مین نسل‌کشی ایزدیان را محکوم می‌کنیم و یاد قربانیان و شهدایی که در زمان آزادسازی شنگال جان خود را از دست دادند، با احترام و قدردانی بسیار، گرامی می‌داریم.‌‌»

به عنوان مجلس زنان لاژین، از سوی روکن آزیک ۲متن مطبوعاتی قرائت شد. روکن آزیک گفت‌‌: ‌«در آن حملات که از قصد و سیستماتیک انجام شد، بیش از ۴۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ اجباری شدند، قریب به ۱۰ هزار نفر به شیوه وحشیانه به قتل رسیدند. بیش از ۷ هزار زن و کودک ربوده شده و در بازارهای بردگان به فروش رسیدند.»

روکن آزیک جامعه بین‌المللی را فراخواند و اعلام کرد ایجاد از نو بنا کردن شنگال و ایجاد زیرساخت برای آن، بسیار مهم است.

روکن آزیک در ارتباط با صدور حکم اعدام دولت ایران علیه دو زن کورد کنشگر،‌ پخشان عزیزی و شریفه محمدی گفت که حکومت ایران سیاست‌های قتل‌عام‌گرایانه ضد کوردها و تحمیلات غیرانسانی خود علیه زنان را ادامه می‌دهد.

روکن آزیک با گفتن ‌«نه به اعدام، آری به حیات آزاد» تمام نهادها و سازمان‌ها را فراخواند که علیه مجازات اعدام مبارزه‌ وسیعی انجام دهند و آزادی تمام زندانیان سیاسی را مطالبه کرد.

کوردستانیان پس از قرائت متن مطبوعاتی با سردادن شعار به کنش خود پایان دادند.