تصویر

کوردستانی‌ها در مقابل سازمان ملل متحد علیه انزوای امرالی و اشغال تجمع کردند

کوردستانی‌ها در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد علیه انزوای امرالی و حملات اشغالگرانه در کوردستان تجمع کردند.

اعتراض به انزوا و اشغال

تحصن‌ها که از روز دوشنبه در ده‌ها مرکز اروپایی علیه شکنجه انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از ۴۱ ماه است ادامه دارد، در ژنو سوئیس ادامه دارد.

کوردستانی‌ها در جریان تحصن ۳ روزه در برن، پرونده‌هایی را که علیه انزوا، الحاق و اشغال کوردستان تهیه کرده بودند به پارلمان فدرال سوئیس ارائه کردند.

کوردستانی‌ها در ادامه کنش خود در ژنو، پس از تجمع پرونده‌های آماده شده را به کارکنان سازمان ملل تحویل دادند.

در این کنش که تحت رهبری مجلس دموکراتیک کوردها در سوئیس (ج‌دک-سوئیس) و اتحادیه زنان کورد در سوئیس (ی‌ژک-سوئیس) برگزار شد، حضور موسی فارس‌اوغوللاری، به نمایندگی از دیوان ریاست مشترک کنگره جوامع دموکراتیک کوردستان در اروپا (ک‌ج‌دک-اروپا)، جمال اوزدمیر، رئیس مشترک ج‌د‌ک-سوئیس، نجدت آتالای به نمایندگی از کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان و راه حل مسئله کورد، بسیاری از کوردستانی‌ها شرکت کردند.

ابراهیم یوکسَل، رئیس‌مشترک مرکز جامعه دموکراتیک کوردها در ژنو (ج‌دک-ژنو) در سخنانی در این کنش که با یک دقیقه سکوت برای شهدای کارزار ۱۵ اوت آغاز شد، یادآور شد که آنها در حال سازماندهی تحصنی در مقابل سازمان ملل هستند که از ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ بدین سو هر چهارشنبه برگزار می‌شود. یوکسل تصریح کرد که از روز دوشنبه در ده‌ها مرکز برای تضمین آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و علیه سیستم شکنجه انزوا، دست به تحصن زده‌اند.

پس از یوکسل، گَوهَر آلتورک بیانیه مطبوعاتی را از طرف ی‌ژک-سوئیس قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: «رهبری ما به فاشیسم دولتی ترکیه واگذار شد تا خاورمیانه را در راستای منافع قدرت‌های امپریالیستی بازطراحی کند. اما رهبر ما با پیش‌بینی این سیاست‌ها توانست این سیاست‌ها را با پارادایمی که ایجاد کرد، ناکام بگذارد. به عنوان انتقام این شکست و در ادامه توطئه‌ای که ۲۶ سال پیش نتوانستند نتیجه برسانند، سیاست‌های انزوا علیه رهبر آپو را وارد عمل کرده‌اند که برخلاف بشریت و قوانین بین‌المللی است.»

در این بیانیه با تاکید بر اینکه وضعیت بی‌ارتباطی مطلق برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به حد شکنجه رسیده است، ادامه داد: «مسئول اصلی این سیاست‌ها به‌ویژه قدرت‌های امپریالیستی، کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی)، سازمان ملل که تحت کنترل این نیروها می‌باشند و خود نهادهایی هستند که همچنان بر عدم ایفای مسئولیت‌های اولیه خود اصرار می‌ورزند. تا زمانی که این نهادها مسئولیت‌های خود را انجام ندهند و رهبری ما به آزادی نرسد، ما به عنوان مردم کورد به حضور خود در این میدان‌ها ادامه خواهیم داد.»

جمال ازدمیر فراخوان «صدای مردم کورد را بشنوید.» داد. او همچنین حملات‌ علیه باشور کوردستان با حمایت پ‌دک را یادآوری کرد و خطاب به پ‌دک گفت: «از این خیانت تاریخی و از خدمت به دولت ترکیه دست بردارید.»

«ما برای آزادی عبدالله اوجالان در هر میدانی مقاومت خواهیم کرد»

موسی فارس‌اوغوللاری همچنین گفت که نهادها، سازمان‌ها و دولت‌های مدافع حقوق بشر، به‌ویژه سی‌پی‌تی، حتی قوانین خود را در مورد کوردها نادیده می‌گیرند. فارس‌اوغوللاری با بیان اینکه کشورهایی که ۱۰۱ سال پیش مردم کوردستان را نادیده گرفتند و کوردستان را به ۴ بخش تقسیم کردند، امروز با سیستم اِمرالی تلاش می‌کنند تا کوردها را نسل‌کشی کنند، با اظهار اینکه کشورهای اروپایی از فلسفه عبدالله اوجالان هراس دارند، تاکید کرد که این فلسفه تنها راه نجات برای خلق‌ها، به ویژه در خاورمیانه می‌باشد. فارس‌اوغوللاری تصریح کرد که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به مقاومت و مبارزه در هر زمینه ادامه خواهند داد.

واکنش به اشغال و خیانت

فارس‌اوغوللاری با محکوم کردن حملات اشغالگری و خیانت خانواده بارزانی، تأکید کرد که اراضی کوردستان توسط پ‌دک فروخته شده و در معرض غارت و قتل‌عام قرار گرفته است. فارس‌اوغوللاری با فراخوانی از احزاب، سازمان‌ها و تشکل‌های کوردستانی، از همه خواست تا سهم وظیفه خود را برای وحدت ملی خلق کورد انجام دهند.

پس از پایان بیانیه‌ها، پرونده‌های تهیه شده توسط هیئتی به مقامات سازمان ملل تحویل داده شد.