ماراپ سازمان ملل را فراخواند‌: به امرالی بروید

جنبش دوستی میان خلق‌هاعلیه نژادپرستی ‌(ماراپ)، انزوای امرالی را به مبحث اساسی گفتگوهای شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد مبدل کرد و کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد را فراخواند که هر چه زودتر به امرالی برود و از آنجا بازدید کند.‌

انزوای امرالی

۵۷مین نشست حقوق‌بشر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، که در دفتر سازمان ملل در ژنو  از روز ۹ سپتامبر آغاز شده و تا روز ۹ اکتبر ادامه خواهد داشت با گفتگوها در مورد تخلفات و پایما‌ل شدن حقوق‌بشر در کشورها ادامه دارد. جنبش دوستی میان خلق‌هاعلیه نژادپرستی ‌(ماراپ) یک اطلاعیه مکتوب را به این نشست ارسال کرده است و توجه‌ها را به اعمال غیرقانونی دولت ترکیه علیه خلق کورد و شرایط شکنجه‌ای که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در آن قرار دارد، معطوف داشت.

حمله علیه هرگونه ارزش‌های کوردها

در این بیانیه اعلام  شده است که دولت ترکیه، قانون اساسی و قوانین حقوق‌بشری بین‌الملل را نقض می‌کند، علیه خلق کورد در هر عرصه از حیات، تبعیض و فشار اعمال می‌کند و اشاره شده است که این اعمال به شیوه‌ای خودسرانه نقض و پایمال کردن حقوق بین‌المللی است.

در این اطلاعیه به حملات اخیر علیه فرهنگ و زبان کوردی اشاره شده است و گفته شده‌: ‌«قبل از هر چیز لباس و سپس رقص و موسیقی کوردی و نهایتا علیه هرگونه نماد فرهنگی خلق کورد یک برخورد نژادپرستانه توسط دولت ترکیه وجود دارد و این را به بهانه دستگیری مبدل می‌کند.‌»

زندان‌ها به مراکز شکنجه‌گاه تبدیل شدند

در ادامه این اطلاعیه از اعمال غیرقانونی علیه زندانیان سیاسی و نقض حقوق‌بشر زندانیان ترکیه نیز بحث شده و آمده است با قوانینی که به منظور مانع‌تراشی در آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تهیه شد، حق امید محکومان سیاسی نیز از آنان گرفته می‌شود.

همچنین اشاره شده است که مجازات انضباطی و انزوای تحمیلی یک شکنجه سنگین علیه محکومین سیاسی می‌باشد و گفته شد‌: ‌«افراد به اتهام اینکه کارهای فرهنگی کوردی انجام داده‌اند یا در زمان رفتن به بیمارستان بازرسی داخل دهان را رد کرده‌اند، در پخش سرود سرپا نمی‌ایستند و یا در اعتصاب غذا برضد شکنجه و اعمال نامناسب شرکت کرده‌اند با برخوردهای نژاپرستانه و مجازات انضباطی روبرو می‌شوند. کسانیکه مجازات انضباطی علیه آنان صادر می‌شود نیز در سلول‌های انفرادی، انزوا علیه‌شان تحمیل می‌شود و از حق ملاقات با خانواده و وکلایشان، همچنین از انجام تماس تلفنی تا هفته‌ها محروم هستند.‌‌‌‌»

امرالی به مرکز اعمال غیرقانونی مبدل شده است

در این اطلاعیه اشاره شده است که زندان جزیره امرالی به مرکز اعمال غیرقانونی علیه زندانی‌ها تبدیل شده و گفته شد‌: ‌«علیه عبدالله اوجالان از روز ۱۵ فوریه ۱۹۹۹تا کنون انزوا تحمیل می‌شود، در یک سلول بسر می‌برد و وکلا و خانواده نمی‌توانند با او ملاقات کنند. از روز ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تاکنون ارتباط با عبدالله اوجالان و سه زندانی دیگر در امرالی به تمامی قطع شده است. همچنین بسیاری از محکومین علیرغم اینکه مدت مجازاتی که علیه آنان صادر شده به اتمام رسیده است، دوباره آزاد نمی‌شوند. مجازات حبس و تحمیل انزوای طولانی مدت بصورتی خودسرانه به درازا کشانده می‌شود و از این کار مثل یک شکنجه استفاده می‌کنند.‌‌»

در این اطلاعیه به وضعیت زندانیان بیمار نیز اشاره شده و اعلام شده است که در زندان‌های ترکیه  در مجموع ۱۴۱۷ محکوم بیمار وجود دارند که وضعیت ۶۵۱ نفر از آنان وخیم می‌باشد.

در پایان این اطلاعیه، نشست‌های اخیر کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد و پیشنهادات برای ترکیه خاطرنشان شده و اشاره شده که علیرغم پیشنهادات این کمیته در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ۳ زندانی دیگر در امرالی، وکلا و خانواده‌ها هنوز نمی‌توانند با آنان ملاقات کنند.

هیچ کدام از مفاد پیمان‌نامه‌های بین‌المللی عملی نمی‌شود

در این اطلاعیه گفته شده است‌: ‌«ترکیه علیرغم اینکه یکی از طرفین بسیاری از پیمان‌نامه‌های بین‌المللی است، تصمیم و پیشنهادات دادگاه حقوق‌بشر اروپا، کمیته منع شکنجه شورای اروپا ‌‌‌‌‌‌‌(سی‌پی‌تی) و مکانیسم‌های حقوق‌بشری بین‌المللی را عملی نمی‌کند.‌» و دولت ترکیه را چنین فراخواند‌:

‌«- باید پیمان‌نامه‌هایی که امضا کرده است را عملی کند.

- تصمیم و پیشنهاداتی که نهادها‌ی اروپایی برای عملی شدن پیمان‌نامه‌ها دنبال می‌کنند را اجرایی کنند.

- تصیم و پیشنهادات مکانیسم‌های حقوق‌بشری سازمان ملل متحد را فورا عملی کند.‌»

باید هرچه زودتر از امرالی بازدید شود

در این اطلاعیه اعلام شده است که شورای حقوق‌بشر اروپا در مقابل حملات علیه خلق کورد باید مسئولانه رفتار کند و در پایان این فراخوان را داد‌‌:

‌«- کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل متحد و تمام واحد‌ها باید به صورتی جدی توجهات را به ترکیه معطوف کنند.

- کمسیون منع شکنجه شورای اروپا برای اینکه هرچه زودتر به امرالی رفته و از آنجا بازدید کند، درخواست دهد.‌»