تصویر

مارتینا فلدمایر: ظلم به کوردها را متوقف کنید

مارتینا فلدمایر، نماینده پارلمان ایالت هسن، با بیان اینکه ترکیه به کوردها ظلم می‌کند، گفت: «آنها نمی‌گذارند کوردها به زبان کوردی صحبت کنند و فرزندانشان زبان مادری خود را یاد بگیرند. ترکیه باید به ظلم و ستم به کوردها پایان دهد».

مارتینا فلدمایر

دولت اشغالگر ترکیه از یک سو با همدستی خانواده بارزانی به حملات اشغالگرانه و الحاقی خود به باشور کوردستان ادامه می‌دهد و از سوی دیگر فرهنگ و زبان کوردی را تحت فشار قرار می‌دهد. دولت ترکیه اخیراً کنترل مؤسسات کوردی را به دست گرفته و فعالان کورد را بازداشت کرده است. مردم کورد علیه نسل‌کشی زبان و فرهنگ خود وارد عمل شده‌اند. به خصوص کوردهای اروپا جشنواره‌هایی را برای احیای فرهنگ و زبان کوردی برگزار می‌کنند. به غیر از کوردها، بسیاری از اروپایی‌ها نیز در جشنواره‌های کوردها شرکت می‌کنند و خوشحالی خود را ابراز می‌کنند.

یکی از این افراد عضو سبزها (Bundnis 90 / Die Grunen-Yekîtî 90 / Kesk) از پارلمان ایالت هسن مارتینا فلدمایر است. مارتینا فلدمایر که در سی و دومین جشنواره فرهنگ کوردی در فرانکفورت شرکت کرده بود، در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) درباره فشار و همسان‌سازی دولت اشغالگر ترکیه بر زبان کوردی صحبت کرد.

فرهنگ و موسیقی کوردی بسیار زیبا است

 مارتینا فلدمایر، نماینده مجلس در مورد شور و شوق این جشنواره گفت: «فرهنگ و موسیقی کوردی بسیار زیبا است، رقص و پایکوبی کوردی زیبا است و غذاهای کوردی نیز بسیار خوشمزه هستند. اینجا همه چیز خیلی آرام است. خوشحالم که چنین جشنواره زیبایی در فرانکفورت برگزار می‌شود.»

به کوردها در ترکیه ظلم می‌شود

 مارتینا فلدمایر از سیاست‌های همسان‌سازی و فشارها بر زبان کوردی صحبت کرد و گفت: «چیزی که همیشه در اخبار توجه من را جلب می‌کند این است که می‌گویند نمی‌گذارند کوردها به زبان خود صحبت کنند. آنها در ترکیه تحت آزار و اذیت هستند، اجازه صحبت به زبان کوردی را ندارند و فرزندانشان زبان مادری خود را یاد نمی‌گیرند. آنها اجازه ندارند با فرهنگ خود زندگی کنند. چنین چیزی هرگز ممکن نیست. زیرا هیچ فردی بزرگتر از دیگران نیست. همه مردم حقوق یکسانی دارند و این حقوق بشر جهانی است. بنابراین چنین چیزی قابل قبول نیست. بنابراین، ما دموکرات‌ها به دولت ترکیه می‌گوییم از ظلم به کوردها دست بردارد، اجازه دهید کوردها به زبان خود صحبت کنند و با فرهنگ خود زندگی کنند.»