مراسم بزرگداشت زنان روزنامه‌نگاری که به قتل رسیدند، در ادینبورگ برگزار شد

در این مراسم یادبود خواهر گلستان تارا، دجله تارا صحبت کرد و گفت: «گلستان رفت اما هزاران گلستان خواهند آمد، او نماد مقاومت شد، ما به او افتخار می‌کنیم.»

مراسم یادبود شهدا

مراسم یادبود گلستان تارا و هیرو بهاالدین که در حمله ارتش اشغالگر ترکیه در ۲۳ اوت در شهرسلیمانیه به شهادت رسیدند در مرکز جامعه کورد برگزار شد.

این مراسم یادبود که توسط مجلس خلق کورد ادینبورگ برگزار شد، با یک دقیقه سکوت به احترام یاد شهدای آزادی کوردستان آغاز شد.

حاضران روی میز یادبود شمع روشن کرده و گل گذاشتند.

آنها را به شکلی بزدلانه به قتل رساندند

در این مراسم یادبود شعارهای «شهدا نمی‌میرند»، «ژن، ژیان ، آزادی»، «مرگ بر فاشیسم دولت اشغالگر ترکیه»، «زنده باد رهبر آپو» بارها و بارها سر داده شد. رئیس مشترک مرکز جامعه کورد ادینبورگ و دوست گلستان تارا، درسیم بیلیر صحبت کرد. درسیم بیلیر با بیان اینکه گلستان تارا دوست دوران کودکی او بوده است، گفت: «زنان کورد به لطف مبارزات مقاومتی خود و تحولات اجتماعی در ۴۰ سال گذشته جایگاه قدرتمندی در عرصه بین‌المللی پیدا کردند. آنچه دولت ترکیه را می‌ترساند، کار و مبارزات زنان کورد است.»

درسیم بیلیر با بیان اینکه کارکنان مطبوعات آزاد توسط دولت فاشیست ترکیه با خونخواری، و بزدلی به قتل رسیدند، از نهادهای بین‌المللی خواست در مقابل این جنایات جنگی دولت ترکیه سکوت نکنند.

درد ما بزرگ است، اما سر بلند هستیم

دجله تارا خواهر گلستان تارا نیز به صورت آنلاین به این مراسم پیوست و گفت که گلستان تارا به عنوان یک زن انقلابی و مبارز کوردستان جای خود را در قلب مردم کوردستان باز کرد. دجله تارا با بیان اینکه به گلستان تارا افتخار می‌کنیم، گفت: «درد ما خیلی زیاد است اما او یک مبارزه شرافتمندانه انجام داد. گلستان با دوربینش صدای خلقی شد که تلاش می‌شد آن را نابود کنند. اما او را به قتل رساندند. ما این را محکوم می‌کنیم. یک گلستان رفته، اما هزاران گلستان خواهد آمد. او به دختر کوردستان تبدیل شد. او به نماد مقاومت تبدیل شد. ما به او افتخار می‌کنیم.»

از زنان کورد که تغییر ایجاد می‌کنند، وحشت دارند

یکی دیگر از دوستان گلستان تارا، زینل چتين نیز گفت:«شهادت رفیق گلستان زخم بزرگی در روح من بود. ما می‌دانیم که دولت ترکیه از زنان کورد که تغییر ایجاد می‌کنند، و از مقاومت و نگرش انقلابی آنها هراس دارد. زنان کورد با شعار « ژن، ژیان، آزادی» در حال نابودی تاریکی هستند. در باکور و باشور، روژهلات و روژاوا به این مردم حمله می‌کنند، اما به خاطر این مقاومت نمی‌توانند پیروز شوند».

سپس یکی از رفقای مبارزاتی گلستان تارا و هیرو بهاالدین، اوین هیرش شعری را که در رابطه با شهدا آماده کرده بود، خواند.

در ادامه از طرف جنبش آزادی دارا حسین و از طرف جنبش داکوک، داروان اسماعیل سخنرانی کردند و گفتند: «شهدا راه ما را روشن می‌کنند، ما این قتل‌ها را که با خیانت و همکاری نیروهای همدست انجام شد محکوم می‌کنیم و قول می‌دهیم اهداف آنها را محقق کنیم.»

این مراسم یادبود با نمایش یک فیلم مستند به پایان رسید.