مراسم بزرگداشت یاد ایزدی‌های جانباخته در مقابل مجلس برگزار شد

بزرگداشت یاد ایزدی‌های جان‌باخته در شنگال در مقابل پارلمان ایالتی NRW در دوسلدورف برگزار شد.

سالگرد فرمان

در دهمین سالگرد نسل‌کشی شنگال، بیانیه‌ای مطبوعاتی در مقابل پارلمان ایالتی NRW در دوسلدورف آلمان به پیشاهنگی چتر مجلس زنان ایزدی (س‌م‌ژای) و مرکز اتحادیه جامعه ایزدیان (ناو-یَک) ایراد شد. در کنشی که پرچم‌های اداره خودمدیریتی حمل شد، یاد کسانی که به قتل رسیدند، گرامی داشته شدند.

نمایندگان جامعه ایزدی، سیاستمداران کورد ساکن در دیاسپورا، جانین ویزلر رئیس حزب چپ، آندری هونکو عضو مجلس فدرال آلمان، ماریکه ریشتر عضو هیئت اتحادیه کارگری آلمان و بسیاری از نمایندگان حزب چپ در این مراسم حضور داشتند.

بیانیه‌ای که از طرف سازمان هماهنگی جامعه ایزدی در اروپا تهیه شده بود قرائت شد. در این بیانیه آمده است: «۱۰ سال می‌گذرد و شنگال هنوز زخمی است، زخم‌هایش هنوز التیام نیافته است. سرنوشت هزاران انسان بی‌گناه، مادر، دختر و کودک هنوز نامشخص است. شنگال در محاصره سنگینی است، تحریمی که توسط پ‌دک آغاز شده است سال‌هاست ادامه دارد. اشغالگری دولت ترکیه به کوردستان و حملات برای نابودی مردم کورد آن با همکاری پ‌دک و دولت عراق ادامه دارد. در عرصه بین المللی سکوت و عدم پیگیری در برابر حملات چند جانبه ترکیه در راستای منافع دولت ها حاکم است. قدرت فاشیستی AKP-MHP از این وضعیت پیچیده استفاده می کند و هر روز بمباران های خود را علیه جامعه ایزیدی و مردم کرد انجام می دهد. هدف دولت ترکیه این است که هزاران نفر را از سرزمین خود دور کند، آنها را به پناهندگان در کشور خود تبدیل کند و امیدشان را از بین ببرد و ترس و نگرانی کسانی را که به فکر بازگشت به شنگال هستند، افزایش دهد.»

«ما در حال ساختن یک زندگی شرافتمندانه هستیم»

در این بیانیه همچنین آمده است: «با وجود همه هجمه‌ها و موانع، جامعه ما همچنان در اردوگاه‌های باشور به زندگی خود ادامه می‌دهد، بازگشت مردم به سرزمین‌های شنگال صورت می‌گیرد و سکونتگاه‌های جدید ایجاد می‌شود. در پایان ۱۰ سال مقاومت، علی‌رغم سیاست نسل‌کشی و مهاجرت، جامعه ما با رهبری زنان و جوانان ایزدی زندگی شرافتمندانه‌ای را برمی‌سازد. جامعه ایزدی در راستای نیازهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، اداری و غیره خود را سازماندهی می‌کند و برای حفظ ارزش‌های مذهبی و فرهنگی خود در برابر همه موانع مصمم می‌جنگد.

«حملات باید متوقف شوند، حریم هوایی باید بسته شود»

با این حال، جامعه ایزدی می‌تواند در صلح زندگی کند و شنگال را می‌توان بازسازی کرد، حملات دولت ترکیه باید متوقف شود و حریم هوایی باید بسته شود. اگرچه فرمان (نسل‌کشی) شنگال توسط بسیاری از کشورها در سطح بین‌المللی به عنوان نسل‌کشی پذیرفته شده است، اما باید به طور رسمی توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شود و این فرآیندها باید دنبال شود. به همین ترتیب، اگر دولت‌های مرکزی و منطقه‌ای بخواهند با جامعه ایزدی همکاری کنند و تاریکی فرمان سوم اوت را از بین ببرند، باید از جامعه ایزدی عذرخواهی کنند.

علاوه بر این، توافقنامه ۹ اکتبر باید متوقف شود و این توافق باید مورد بازنگری قرار گیرد تا نارضایتی جامعه ایزدی در شنگال و ایزدی‌های خارج از کشور برطرف شود. جایگاه شنگال باید به رسمیت شناخته شود و اقدامات لازم برای بازسازی شنگال انجام شود. به عبارت دیگر، دادگاه بین‌المللی برای محاکمه تبهکاران داعش تشکیل شود و در پرونده‌هایی که در کشورهایی مانند آلمان تشکیل شده است، بر اساس جنایت علیه بشریت محاکمه شود.

«کل جامعه باید مسئولیت آزادی شنگال را برعهده بگیرد»

زنان، جوانان، روشنفکران، هنرمندان و همه افراد جامعه باید در حفاظت و آزادی شنگال تلاش کنند و مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

ما از فراخوان "کمپین برای رساندن شنگال به آب" که تحت رهبری شوراهای زنان ایزدی و ناو-یَک راه‌اندازی شده است، حمایت می‌کنیم. علاوه بر این، در سالگرد فرمان ۳ اوت، ما از جامعه ایزدی در اروپا، سازمان‌های جامعه ایزدی، مردم کورد و دوستان خود می‌خواهیم در رویدادهای برگزار شده در برلین، هانوفر، دوسلدورف و بسیاری از مراکز دیگر آلمان شرکت کنند.»

جانین ویزلر، رئیس حزب چپ، آندری هونکو، نماینده بوندستاگ آلمان و سایر شرکت‌کنندگان مهمان سخنرانی کردند. لَزگین بوتان، نماینده پارلمانی سابق ه‌دپ در سخنانی پس از آن، توجه را به همکاری پ‌دک جلب کرد.