تصویر

مطرح شدن ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جشنواره شهدای تولپودل

کوردهای شرکت‌کننده در جشنواره شهدای تولپودل ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را در پانل‌ها و سمینارها مطرح کردند و گفتند: «صیانت کردن از عبدالله اوجالان به معنای دفاع از انسانیت، آزادی، محیط‌زیست، آزادی زنان و برابری است.»

مطرح شدن اندیشه‌های رهبر خلق کورد در جشنواره شهدا

کوردهای شرکت‌کننده در جشنواره شهدای تولپودل، یکی از جشنواره‌های شناخته‌شده جنبش کارگری بریتانیا، ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را در پانل‌ها و سمینارها مطرح کردند.

این جشنواره که از روز جمعه در شهر تولپودل در منطقه دورست انگلیس آغاز شده و به مدت ۳ روز ادامه داشت، با راهپیمایی و تجمع گسترده امروز به پایان می‌رسد. این جشنواره امسال نیز مانند هر سال با حضور کارگران و زحمتکشان سراسر کشور برگزار شد. در این جشنواره کنسرت‌های موسیقی، کتابخوانی و نمایش‌های فولکلور برگزار شد.

اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در شهر چادری برپا شده در محوطه جشنواره، کارگاه‌های آموزشی و بحث و گفتگو را برگزار کردند. اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا همچنین در پانل‌های خود به اکولوژی، بیکاری، سلامت، بی‌خانمان‌ها، موانع بوروکراتیک، نژادپرستی و مهاجرت و مشکلات کارگران کشاورزی پرداختند.

در حالی که شهرهای چادری در منطقه جشنواره برپا شده بود، بسیاری از گروه‌های همبستگی از کوبا تا فلسطین نیز در آن شرکت کردند. نمایندگی امور خارجه مجلس خلق کورد در بریتانیا و کنگره استار نیز در این جشنواره شرکت کردند و چادر و غرفه برپا کردند. در این غرفه، کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد» که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد، معرفی شد و انزوای امرالی توضیح داده شد.

کارگرانی که از چادر دیدن کردند، علاقه زیادی به کتاب‌های نوشته شده توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره «کنفدرالیسم دموکراتیک» که در روژاوا عملی شد نشان دادند.

در این جشنواره که کتابچه‌ها و بیانیه‌هایی درباره رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به صدها نفر تحویل داده شد، نمایندگان مجلس خلق کورد و کنگره استار در پانل‌ها و سمینارها شرکت کردند و ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد «آزادی»، «صلح»، «ثبات»، «عدالت» و «بوم‌شناسی» و زندگی آزادیخواهانه زنان را توضیح دادند.

«بیایید حول ایده‌های عبدالله اوجالان متحد شویم»

روناش شیخو، نماینده کنگره-استار در اروپا، با شرکت در یک پانل در مورد مسئله فلسطین، تاکید کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نقش مهمی در صلح خاورمیانه دارد و نه تنها مسئله فلسطین، بلکه مسئله کورد نیز مهم‌ترین مسئله در منطقه خاورمیانه است. روناش شیخو با بیان اینکه کوردها متحمل ظلم، کشتار و خشونت شدید شده‌اند، گفت: «ما نه تنها برای فلسطین یا کوردستان، بلکه برای صلح کل خاورمیانه باید بجنگیم. عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد، بیش از ۴۰ ماه است که از ملاقات با وکلا و خانواده خود منع و در انزوای مطلق به سر می‌برد. بیایید مبارزه مشترک خود را گسترش دهیم. بیایید حول ایده‌های عبدالله اوجالان متحد شویم. بیایید با هم برای صلح کوردستان و فلسطین مبارزه کنیم و برای آزادی اوجالان برای مشارکت در صلح خاورمیانه مبارزه کنیم. یک کمپین بین‌المللی در ۱۰ اکتبر راه‌اندازی شد. من شما را به شرکت در این کمپین برای صلح، دموکراسی و آزادی دعوت می‌کنم.» سخنرانی روناش شیخو با تشویق شدید سالن مواجه شد.

«همه را به صیانت از عبدالله اوجالان فرا می‌خوانیم»

در این جشنواره میزگردی نیز در چارچوب کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد» برگزار شد. عگید کاراتاش، نماینده امور خارجی مجلس خلق کورد در بریتانیا و تورکان اوزجان، رئیس مشترک مجلس خلق کورد به عنوان سخنران در این پنل حضور یافتند. عگید کاراتاش، نماینده امور خارجی مجلس خلق کورد در بریتانیا یادآور شد که کمپین آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مرکز جنبش سیاسی کوردی و همچنین کمپینی است که از سال ۲۰۱۴ به طور فعال توسط اتحادیه‌های بریتانیا رهبری می‌شود. کاراتاش با تاکید بر اینکه برای درک اینکه چرا آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مهم است، باید ابعاد تاریخی مسئله کورد را دید، گفت: «در عین حال، ایده‌های اوجالان در مورد صلح، دموکراسی و همزیستی برای خاورمیانه به ویژه و جهان به طور کلی در میلیون‌ها پاسخ بزرگ پیدا می‌کند. بهترین مثال در این زمینه روژاوا است.»

کاراتاش با اشاره به اینکه مردم ۴۰ میلیونی دارای تاریخ بسیار خونینی با کشتار، حملات شیمیایی، آسیمیلاسیون، تبعید، زندان، اعدام، خشونت و شکنجه هستند و گفت: «امروز که اینجا صحبت می‌کنیم، مردم کورد در کوردستان تحت فشار شدید حملات دولت ترکیه و رژیم اردوغان هستند. با انجام حملات اشغالگری به باشور کوردستان، خشونت، بی‌ثباتی، درگیری و مرگ و میر را عمیق‌تر می‌کند، درست مانند سوریه، لیبی و قبرس. از سوی دیگر رهبر خلق کورد آقای عبدالله اوجالان با اندیشه‌های مسالمت‌آمیز خود مبارزه می‌کند. در این راستا، ایستادن در کنار مردم کورد و صیانت از رهبر صلح‌طلب آنها عبدالله اوجالان؛ دفاع از انسانیت، آزادی، محیط‌زیست، آزادی زنان و برابری است.»

«بیایید کارزار ۱۰ اکتبر را گسترش دهیم»

کاراتاش با بیان اینکه اطلاعات بریتانیا نیز در انتقال رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به ترکیه با یک توطئه بین‌المللی نقش داشته است، گفت: «رهبر اوجالان با یک توطئه بین‌المللی به ترکیه برده شد. هدف کسانی که او را با توطئه به ترکیه تحویل دادند، هدایت خاورمیانه به یک روند خونین و انحلال جنبش کوردها بود. با این حال، در جزیره امرالی، اوجالان ایده‌های پارادایم کنفدرالیسم دموکراتیک و فرهنگ همزیستی خلق‌ها به جای نابودی یکدیگر مطرح کرد. در این راستا، اگر کمپین آزادی اوجالان، راه حل مسئله کورد ۱۰ اکتبر را گسترش دهیم، از تشکیل یک روند جدید مذاکره نیز حمایت خواهیم کرد. پذیرش اینکه رهبر یک مردم به این شکل در انزوای مطلق قرار دارد، چیزی است که نه مدافعان حقوق بشر و نه جنبش‌های دموکراتیک، چپ، سوسیالیست و انقلابی نمی‌توانند آن را بپذیرند.»

در نهایت، کاراتاش از همه اتحادیه‌ها دعوت کرد تا کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان را بپذیرند و گسترش دهند.

این جشنواره که از ۱۹ جولای آغاز و به مدت ۳ روز به طول انجامید، با نمایش تصاویر رنگارنگ و گردهمایی کارگران، با تجمع و راهپیمایی امروز به پایان می‌رسد.

مجلس خلق کورد نیز به صورت دسته‌جمعی به راهپیمایی کارگران خواهد پیوست و آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را فریاد خواهند زد.