نتایج چهارمین نشست موقت کُن-مَد

کنفدراسیون جوامع کوردستان (کُن-مَد) که چتر سازمانی همه جوامع کوردستانی در آلمان است، چهارمین نشست موقت خود را با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده برگزار کرد.

نشست موقت کُن-مَد در ۲۲ و ۲۳ ژوئن با شعار «مجلس خلق را بسازیم، از فرهنگ و زبان خود صیانت کنیم» با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده در شهر کلن برگزار شد. در کنگره‌ای که ۴۲ شورا، ۱۶ کمون، ۱۳ کمیته، ۳۲ باشگاه ورزشی و ۴۹ انجمن و نمایندگان بیش از ۱۵۰ نهاد گرد هم آمدند، کُن-مَد اعلام کرد که مبارزه و کار قوی‌تری علیه جرم انگاری کوردها صورت خواهد گرفت.

مدیریت کُن-مَد ارزیابی عملی یک ساله را با مجلس و موسسان به مدت دو روز انجام داد و کاستی‌ها و چالش‌ها را مطرح و پیشنهاداتی ارائه کرد.

در نتیجه بحث‌های دو روزه، مجموعه‌ای از تصمیمات و نظرات در مورد اهداف ۲۰۲۴-۲۰۲۵ اتخاذ شد. در این دیدار مشخص شد که انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به معنای نسل کشی و کشتار خلق کورد است و گفته شد که باید برای شکستن انزوا و آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد، کارها به شکل نظام مندتری انجام شود.

همچنین در این دیدار عنوان شد که در مقابل سیاست‌های تخریب و اشغالگری دولت ترکیه باید برای هوشیاری خلق و تقویت سازمان تلاش شود. به علاوه مقرر شد در برابر نسل کشی فرهنگی، مراکز جامعه دموکراتیک فعالیت‌های فرهنگی و زبانی را در مراکز خود توسعه دهند.

در این جلسه اعلام شد که برای موفقیت در همه این کنش‌ها و اهداف، شوراها و نهادها باید بر اساس آگاهی از پارادایم ملت دمکراتیک، جامعه طبیعت‌گرا و خط آزادی زنان تقویت و سازماندهی شوند.

سازماندهی جامعه و همچنین بازسازی سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک به عنوان یک وظیفه ضروری شناخته شد. در این زمینه در نتیجه جلسات، دیوان ۶ نفره تجدید شد.

مدیریتی با ترکیب ۳۲ نفر که ۲۲ نفر برای مدیریت، ۵ نفر برای نظارت و ۵ نفر برای حفظ نظم و دسیپلین است، انتخاب شدند.

صدها نفر از نمایندگان شوراها و جوامع متعلق به فدراسیون‌هایی مانند FED-KURD ،FED-MED ،FED-DEM، FCDK-KAWA و FED-GEL در این جلسات شرکت داشتند.

همچنین بیان شد که کُن-مَد به ویژه در دوره اخیر، کنش‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه‌ای در راستای تنویر افکار عمومی علیه حملات نسل کشانه دولت اشغالگر ترکیه انجام داده است.

نمایندگان کُن-مَد این موارد را گفتند: «از زمانی که شروع به کار کردیم، تلاش کردیم تا هویت سازمانی خود را داشته باشیم. در آلمان که نزدیک به دو میلیون کورد در آن زندگی می‌کنند، هنوز از نظر کار دیپلماتیک دچار کمبود هستیم. همچنین ما برای تامین منابع خود از خارج مشکل داریم. اما اینها نباید مانعی برای ما باشد. در منطقه‌ای که تعداد زیادی از خلق ما وجود دارد، کارهای دیپلماتیک باید حتی قوی‌تر شود. ما از این واقعیت آگاه هستیم. تحولاتی که در کوردستان و ترکیه در حال رخ دادن است و همچنین امیدها و آرزوهای خلق ما در اینجا نشان می‌دهد که باید در عرصه دیپلماسی کار گسترده‌تری انجام شود.

موضوع مهم دیگر، قدمی که رفقا برای آزادی فیزیکی رهبر برداشتند را ما سرلوحه کار و مبارزه خود قرار دادیم. به نظر می‌رسد که این روش موفقیت‌هایی را به همراه داشته است. نزدیک به ۸ ماه است که گام «آزادی فیزیکی برای رهبر آپو و راه حل برای مسئله کورد» با راهپیمایی کلن، راهپیمایی‌های طولانی جوانان، جشنواره‌ها، برنامه‌های ۸ مارس، جشن‌های نوروز، ۴ آوریل و انقلاب خلق وان به سطح مطلوبی رسیده است. مهم این است که این سطح به عقب نرود و به رشد و گسترش خود ادامه دهد. باید فریب فعالیت‌های انجام شده را نخورد و قانع نشد و گام را در سطح ملی و بین المللی بیش از پیش افزایش داد، آن را توسعه داد و به پیروزی رساند. از این نظر باید در چارچوبی جامع‌تر و کلی‌تر با برنامه‌های دقیق‌تری گام برداشت.

در نتیجه کوردستانی‌های مقیم آلمان با وجود همه کمبودها و مشکلات و سختی‌ها جلسه موفقی برگزار کردند. نشست موقت کُن-مَد با روحیه، اشتیاق، هیجان و عزم برای توسعه و رشد سازمان، در برابر هر نوع تهاجم فرهنگی، روحی و جسمی به نمایش گذاشته شد.

کنگره با اعتماد و شور دیدار با رهبری آزاد و دستیابی به هدف ساخت کوردستان آزاد به پایان رسید.

اهم اهداف و تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه عبارتند از:

* در این جلسه مقرر شد انزوای مطلق تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شکسته شود و آزادی جسمانی وی تضمین شود و راه حلی برای مسئله کوردها ارائه شود و مبارزه علیه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه در همه موارد افزایش یابد.

* به منظور حفاظت و گسترش دستاوردهای خلق کورد، در عین حال باید برای به رسمیت شناختن وضعیت اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و وضعیت شنگال توسط دولت آلمان تلاش شود.

* ترویج فعالیت‌های دیپلماتیک و تقویت روابط با کلیه سازمان‌های مدنی، بنیادها، اتحادیه‌های کارگری و احزاب سیاسی در آلمان.

* تقویت تلاش‌های مشترک علیه جرم انگاری کوردها با اتحادیه‌ها، انجمن‌های وکلا، نهادهای حقوق بشر و سازمان‌ها و ابتکارات مختلف.

* باید برای شناسایی هویت کوردی و اجرای آموزش زبان مادری در سراسر آلمان و بر اساس مبارزات خلق ما در چهار بخش کوردستان و حضور آنها در عرصه بین المللی تلاش کرد.

* دوره های زبان کوردی برگزار شود. باید برای جوانان بسیج شده و همچنین حمایت از باشگاه‌های ورزشی و ورزشکاران انفرادی تشویق شود.

* تعداد افراد هدف به عنوان اعضای ن‌چ‌د‌ک باید ۳۰ هزار نفر باشد.

باید تلاش‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک برای پایان دادن به محدودیت نمادها و پرچم‌های جنبش آزادی کوردستان و سازمان‌های کوردستانی و همچنین دستگیری سیاستمداران انجام شود. مبارزه فعال علیه قتل عام زنان، انواع خشونت و تبعیض علیه زنان بر اساس آزادی زنان انجام شود و همه کارها و برنامه‌ریزی‌های ی‌ژ‌ک-آلمان را کار اصلی خود بدانند. مجلس، فدراسیون و تَو-چاند باید با هم کار کنند. همچنین همه فدراسیون‌ها باید از هفته فرهنگ حمایت کند.»