خبرمهم

پاسخ سی‌پی‌تی به سوالات ANF در مورد انزوای امرالی چگونه بود؟

سی‌پی‌تی که به دلیل مسئولیت خود در انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در کانون واکنش‌ها قرار گرفت، برای اولین بار به سوالات پاسخ داد. سی‌پی‌تی خاطرنشان کرد که انزوا غیرقابل قبول است، اما از مسئولیت خود صرف‌نظر کرد.

سی‌پی‌تی به سؤالات ANF پاسخ داد

سی‌پی‌تی که پذیرفت که ممانعت مستمر از حق ملاقات با خانواده و وکیل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان غیرقابل قبول و آشکارا مغایر با استانداردهای بین‌المللی است، تصمیم گرفت مسئولیت خود را در اینجا نادیده بگیرد و توپ را به میدان ترکیه انداخت.

سی‌پی‌تی با تایید گزارش‌های خود مبنی بر اینکه زندانیان در امرالی ۱۵۸ ساعت در هفته را در انزوا می‌گذرانند، از نام بردن این غیرقانونی خودداری کرد. علیرغم همه نگرانی‌ها، سی‌پی‌تی از گفتن «ما می‌توانیم در مواقعی که لازم بدانیم می‌توانیم از امرالی بازدید کنیم» دریغ نکرد و به فقدان مطلق ارتباط «بدرفتاری وجود ندارد» پاسخ داد.

۴۰ ماه است که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که بیش از ۲۵ سال است در شرایط انزوا شدید در زندان جزیره امرالی به سر می‌برد، اطلاعی دریافت نمی‌شود. رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که حق ملاقات با وکیل و خانواده او به طور کلی سلب شده است، در وضعیت عدم ارتباط مطلق قرار گرفته است. دولت ترکیه که با این انزوا در امرالی هم قوانین داخلی خود و هم قراردادهای بین‌المللی مانند کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و کنوانسیون سازمان ملل متحد برای جلوگیری از شکنجه را که امضاکننده آن است نقض کرده است، برای کتمان این نقض حقوق در عرصه بین‌المللی به مجازات‌های انضباطی و ممنوعیت ملاقات با وکلا دست زده‌اند که معادل قانونی ندارد.

کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) که مخاطب مستقیم این غیرقانونی در امرالی در شخص رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است و تنها صلاحیت ورود به امرالی را دارد، سکوت کرده است. سی‌پی‌تی که یا درخواست‌های اقشار مختلف اجتماعی از عرصه بین‌الملل در خصوص انزوای امرالی، به‌ویژه وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که آن را «وضعیت بی‌سابقه‌ای در جهان» توصیف می‌کنند را بی‌پاسخ گذاشته و یا با گفتن «ما از نزدیک موضوع را دنبال می‌کنیم» آنها را رد کرده است.

ما می‌خواستیم در مورد انزوای امرالی که مربوط به میلیون‌ها نفر به ویژه مردم کورد است، با سی‌پی‌تی که مخاطب موضوع و همچنین کانون انتقادات است، بحث کنیم. درخواست ما برای ملاقات حضوری در تاریخ ۹ ژوئیه با هانس وولف، نایب رئیس سی‌پی‌تی، که در میان هیئتی بود که آخرین بازدید از امرالی را داشت، یا هر مقامی رد شد و گفته شد: «از زمان آخرین بازدید از امرالی، گزارشی منتشر نشده است. هنوز منتشر شده است، چنین جلسه‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.»

سپس با اصرار ما پذیرفته شد که به سوالات ما به صورت مکتوب پاسخ داده شود. ما در حال انتشار پاسخ‌های سی‌پی‌تی به سوالات در مصاحبه خود هستیم که درخواست شده بود به نام دبیر اجرایی سی‌پی‌تی هوگ چتویند منتشر شود:

پاسخ شناخته شده این است، هیچ تاییدیه‌ای از طرف دولت وجود ندارد!

*آیا سی‌پی‌تی که آخرین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ از زندان امرالی بازدید کرد، آیا فقط به این دلیل که نتوانسته موافقت ترکیه جلب شود هنوز گزارش خود را منتشر نمی‌کند ؟

قرارداد تأسیس سی‌پی‌تی بر دو رکن اساسی استوار است: همکاری و رازداری. در نتیجه، کنوانسیون به سی‌پی‌تی اجازه می‌دهد تا گزارشی را فقط با رضایت دولت عضو صادر کند.

پاسخ اینکه بدرفتاری وجود ندارد به عدم ارتباط مطلق داده شد

*عدم اطلاع‌رسانی از زندانیان در امرالی نگرانی عمیقی را در افکار عمومی ایجاد کرده است. آیا سی‌پی‌تی روی این موضوع کار می‌کند؟

کمیته گفتگوی مداوم با مقامات ترکیه دارد، اما این گفتگو محرمانه باقی می‌ماند. با این حال، مهم است که تأکید شود، مانند سال ۲۰۱۹ و بازدیدهای قبلی، هیأت هیچ گونه ادعایی مبنی بر بدرفتاری با افراد بازداشت شده در زندان امرالی توسط مقامات زندان دریافت نکرد. در مقابل، همه بازداشت‌شدگان گزارش دادند که کارکنان با آنها رفتار مناسبی داشتند.

می‌تواند در صورت لزوم از امرالی دیدن کند

*آیا سی‌پی‌تی قصد دارد در صورت عدم اطلاع مجدد از زندان امرالی بازدید کند؟

سی‌پی‌تی ۹ بار در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ هر بار به‌عنوان یک آد هوک (منحصر) از امرالی بازدید کرد. اگر لازم بداند سی‌پی‌تی ممکن است تصمیم بگیرد که بازدید جدیدی از امرالی انجام دهد.

ما در ارتباط هستیم!

*وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سه زندانی دیگر اشاره می‌کنند که بیش از سه سال است که هیچ ارتباطی با زندانیان در امرالی وجود ندارد. آیا سی‌پی‌تی از این وضعیت عدم ارتباط مطلق اطلاعی دارد؟ او برای غلبه بر این چه کاری انجام می‌دهد؟

سی‌پی‌تی وضعیت عبدالله اوجالان و سه زندانی دیگر را از نزدیک دنبال می‌کند. علاوه بر گفتگوهای جاری با مقامات ملی، سی‌پی‌تی به طور منظم با وکلای عبدالله اوجالان در ارتباط است.

آنها ۱۵۹ ساعت در هفته ایزوله می‌شوند

*آیا زندانیان در امرالی در انزوای مطلق هستند؟

سی‌پی‌تی در گزارش بازدید سال ۲۰۱۹ خود خاطرنشان کرد که همه بازداشت‌شدگان بیشتر اوقات در انزوا نگهداری می‌شدند (یعنی ۱۵۹ ساعت از ۱۶۸ ساعت در هفته، شامل ۲۴ ساعت در روز در تعطیلات آخر هفته). بنا به سی‌پی‌تی، چنین وضعیتی غیرقابل قبول است.

او گفت «این غیرقابل قبول است» اما توپ را به میدان ترکیه انداخت

*سی‌پی‌تی که با شکنجه و بدرفتاری مبارزه می‌کند، چگونه زندانیان را که برای مدت طولانی از حق ملاقات با خانواده و وکلای خود محروم شده‌اند، می‌بیند؟ آیا این نقض توافقنامه نیست؟

موضوع ارتباط افراد محبوس در زندان امرالی با جهان خارج همواره موضوع گفتگوهای شدید و طولانی‌مدت بین سی‌پی‌تی و مقامات ترکیه بوده است. سی‌پی‌تی بارها در گفتگوی خود با مقامات تاکید کرده است که ممانعت مستمر از ملاقات توسط وکلا و اعضای خانواده غیرقابل قبول است و به وضوح با کنوانسیون‌ها و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر قابل اجرا در تضاد است.

«ما نمی‌توانیم اطلاعات زیادی را به اشتراک بگذاریم»

*سی‌پی‌تی در گزارش‌های قبلی خود مجموعه‌ای از توصیه‌ها را به مقامات ترکیه برای بهبود شرایط در زندان امرالی ارائه کرده بود. آیا ترکیه این توصیه‌های سی‌پی‌تی را در نظر گرفت؟

سی‌پی‌تی بطور سیستماتیک از مقامات ملی هر کشور عضو درخواست می‌کند تا به گزارشی که برای آنها ارسال می‌کند پاسخ دهند. در این پاسخ باید اقدامات دولت برای رسیدگی به مسائل مطرح شده بیان شود. پاسخ دولت ترکیه به توصیه‌های مندرج در گزارش ۲۰۱۹ در وب سایت کمیته موجود است. هیچ اطلاعاتی غیر از اطلاعات مندرج در پاسخ مسئولین قابل انتشار نیست.

سوالاتی که بی‌پاسخ ماند…

پرسش‌های ما در مورد اینکه آیا سی‌پی‌تی در برابر بی‌قانونی در امرالی، بر اساس قرارداد خود نسبت به ترکیه اظهارنظر علنی می‌کند و آیا نقش فعال‌تری در شرایط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خواهد داشت، توسط سی‌پی‌تی بی‌پاسخ ماند. سوالات بی‌پاسخ ما به شرح زیر است:

*سی‌پی‌تی اخیراً بیانیه‌ای علنی علیه آذربایجان (بر اساس ماده ۱۰ بند ۲ کنوانسیون) اعلام کرده است. آیا او قصد دارد برای ترکیه هم چنین اظهار نظری کند؟

بی‌پاسخ ماند…

*مائورو پالما و مارک نوه، رؤسای سابق سی‌پی‌تی که قبلاً با آنها مصاحبه کرده‌ایم و بارها به امرالی سفر کرده‌اند، گفته‌اند که امرالی مکان مناسبی برای زندان نیست و سی‌پی‌تی باید در برابر شرایط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می‌تواند نقشی فعال‌تر داشته باشد. آیا زندان جزیره امرالی که در آن وکلا به دلایل مختلف مکرراً از ملاقات با موکلین منع می‌شوند، طبق سی‌پی‌تی برای یک نهاد کیفری مناسب است؟ آیا سی‌پی‌تی در نظر دارد نقش فعال‌تری در مواجهه با شرایط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ایفا کند؟

بی‌پاسخ ماند…