پاسخ ترکیه به سازمان ملل درباره امرالی‌: انزوا تحمیل نمی‌شود، ممنوعیت وجود دارد

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد علیه شکنجه‌، مائده نائوکو درباره انزوای تحمیل امرالی از هیئت ترکیه سوالاتی کرد. هیئت ترکیه که نمی‌توانست پاسخی حقوقی بدهد، گفت‌: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«انزوای تحمیل نمی‌شود، ممنوعیت وجود دارد.‌»

انزوای امرالی

هشتادمین نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه که از هشتم ژوئیه در کاخ ویلسون دفتر ژنو سازمان ملل آغاز شده بود، ادامه دارد.

در چارچوب این جلسات، نقض حقوق بشر که امروز در ترکیه رخ می‌دهد مورد بحث قرار می‌گیرد. گزارشگران کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی ارائه‌دهنده گزارش در مورد ترکیه و هیئت ترکیه در این جلسات حضور دارند.

گزارشگران ویژه کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه در سخنان خود توجه‌ها را به نقض‌های حقوق بشری در بخصوص در زندان‌های ترکیه و کوردستان معطوف داشتند. گزارشگر ویژه، مائده نائوکو سخنرانی کرده و در ارائه‌های خود انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را ارزیابی نمود.

ترکیه پاسخ‌های بی‌اساس داد

در بخش پس از ظهر، به عنوان هیئت ترکیه معاون مدیر کل مجازات و زندان‌های وزارت دادگستری، فاتح گونگور سخنرانی کرده و در ارتباط با نقض‌های حقوق بشر در زندان‌ها به پاسخ‌های گزارشگران ویژه پاسخ داد.

گونگور ادعا کرد که معیارهای زندان‌های ترکیه طبق معیارهای بین‌المللی هستند و گفت کاملا برعکس گزارش‌های نهادهای مدنی و غیردولتی، در زندان‌ها رژیم تحمیل انزوا وجود ندارد.

گونگور درباره سوال انزوای امرالی،‌ پاسخی کوتاه و ناقص داد. گونگور هرچند انجام اعمال ویژه در امرالی را قبول نکرد اما در دفاعیه خود انزوای امرالی را قبول کرد.

گونگور در ابتدای سخنان خود اعلام کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان طبق ماده ۱۲۵ قانون مجازات ترکیه از سوی دادگاه امنیتی ویژه دولت دادگاهی می‌شود و از مجازات انضباطی و ممنوعت ملاقات با وکالا  دفاع کرد.

گونگور تلاش کرد انزوای امرالی را با  پوششی قانونی پنهان کند و چنین گفت‌: ‌«امروز عبدالله اوجالان همراه با ۳ زندانی دیگر در زندان با سطح امنیت بالای امرالی دوره مجازات خود را سپری می‌کنند. کسانیکه طبق قانون حرکت نمی‌کنند، ممکن است از سوی هیئت تعقیب اداره زندان‌ها با مجازات بسیاری روبرو شوند. برخی از جرائمی که در زندان‌ها انجام شدند، ممکن است به دلیلی برای ممنوعیت ملاقات مبدل شود. مجازات انضباطی برعهده هیئت انضباطی زندان‌است. پس از اینکه تصمیم گرفته شد، به زندانی اطلاع داده می‌شود و او نیز می‌تواند به دادگاه مجازات مراجعه کند. می‌تواند این موضوع را به دادگاه‌های مرتبط ارجاع دهد. طبق این امر،‌ ملاقات خانواده‌های زندانیان در امرالی تا ۳ ماه دیگر متوقف شده است. برای همین هم در این ایام ملاقات با بستگان ممنوع می‌باشد. علیه این تصمیم که مورخ آوریل ۲۰۲۴ گرفته شده و اجرایی شد، هیچ اعتراض و یا شکایتی صورت نگرفت.

در تصمیم دادگاه مورخ ماه می ۲۰۲۴، ملاقات با وکلا ۶ ماه متوقف شد. علیه این تصمیم اعتراض صورت گرفت، اما اعتراض در ماه ژوئن ۲۰۲۴ رد شده و این تصمیم تایید شد.

هشتادمین نشست کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه مورخ ۲۶ جولای به پایان خواهد رسید. برنامه این جلسات فردا صبح با نشست ترکیه ادامه خواهد داشت.