تصویر

پیمان‌نامه لوزان در ۱۰۱مین سالگردش محکوم خواهد شد

کوردستانیان در ۱۰۱مین سالگرد پیمان‌نامه لوزان را محکوم خواهند کرد. کمیته سازماندهی این کنش توجه‌ها را به حملات اشغالگرانه معطوف داشته و فراخوان مشارکت در راهپیمایی و تجمع ۲۷ ژوئیه را داد.

مورخ ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۴ با پیمان‌نامه لوزان، کوردستان به ۴ بخش تقسیم شد، کوردستانیان در سوئیس با نزدیک شدن به ۱۰۱مین سالگرد این پیمان‌نامه، تدارکات برای انجام کنش‌‌های اعتراضی را اعلام کردند.

کوردستانیان در سوئیس به مناسبت فرارسیدن ۱۰۱مین سالگرد پیمان‌نامه لوزان، در حال تدارکات برای انجام یک کنش اعتراضی هستند. ۳۶ تشکل سیاسی از جمله اتحادیه میهنی کوردستان ‌(ی‌ن‌ک)، جنبش گوران، خودمدیریتی دمکراتیک روژاوا، ک‌ج‌د‌ک-اروپا، ت‌ژ‌ک، اروپا، ک‌ک‌پ، حزب حیات آزاد کوردستان ‌(پژاک)، ‌حزب اسلامی کوردستان ‌(پ‌ی‌ک)، FEDA، ESU، NAV-DEM و انستیتوی کوردی در سوئیس برای محکوم کردن پیمان‌نامه لوزان بیانیه‌ای مشترک دادند و برای مشارکت در راهپیمایی و تجمع مورخ ۲۷ ژوئيه در روز شنبه ساعت ۱۳‌:۰۰ که در شهر لوزان انجام خواهد شد نیز فراخوان دادند.

‌«دولت ترکیه تمام دستاوردهای کوردها را هدف می‌گیرد»

کمیته تدارکات برای اینکه کار و کنش‌های تدارکاتی را ارزیابی کند،‌ گردهم آمدند، پس از جلسه ارزیابی نیز بیانیه مطبوعاتی دادند. در این بیانیه‌ها که در مرکز جامعه دمکراتیک کورد در لوزان ارائه شد، بیان شده که دولت اشغالگر ترکیه در تلاش است تا تمام دستاوردهای کوردها را نابود کند.

به عنوان کمیته تدارکات، ریاست مشترک شورای کورد دمکراتیک در سوئيس ‌(ج‌د‌ک-سوئیس)، جمال اوزدمیر و دیلان چَتین کایا همگان را برای مشارکت در تجمع اعتراضی، فراخواندند.

دیلان چتین کایا اعلام کرد که آنان هرگز اشغالگری‌های دولت ترکیه علیه باشور کوردستان را قبول نخواهند کرد و به مناسبت ۱۰۱مین سالگرد لوزان، کوردها باید علیه اشغالگری متحد شوند.

‌«این پیمان‌نامه ظلم و نسل‌کشی است»

جمال اوزدمیر نیز گفت‌: ‌«ما خلق خود و دوستانمان را در سوئیس را فرا می‌خوانیم که بیایند و پیمان‌نامه‌ای را که از روز اول امضایش تاکنون بجز قتل‌عام، اشک چشم‌ها و ظلم، هیچ فایده‌ دیگری باید خلق‌ما ندارد را محکوم کنیم.‌»

راهپیمایی در شهر لوزان در روز شنبه در ساعت ۱۳‌:۰۰ در Place des Pionnieres آغاز خواهد شد. همچنین در میدان Chateau D'ouchy که در کنار دریاچه لَمان ‌(Leman) قرار گرفته، یعنی همانجایی که پس از امضای پیمان‌نامه لوزان در آن جشن برگزار شده بود، نیز تجمع انجام خواهد شد.