تصویر

رادیو اوندا دورتو‌: تفکرات عبدالله اوجالان راه را به خلق‌ها نشان داده است

یکی از ادیتورهای رادیو اوندا دورتو ‌(Onda d'Urto)، میشل بورا علام کرد که تفکرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای مبارزان به منبع الهام مبدل شده است و به آنان راه را نشان می‌دهد و گفت‌‌: ‌«ما پارادایم اوجالان را با اطلا‌ع‌رسانی به خلق‌ها می‌رسانیم.»

رادیو اوندا دورتو

۲۵ سال است که بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان جزیره امرالی، انزوا تحمیل می‌شود و ۴۱ ماه است که به هیچ‌وجه اطلاعی از او دریافت نمی‌شود. به همراه نظام شکنجه و انزوای تحمیلی در امرالی، تفکرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان روز به روز در میان جوامع مختلف مبارز اشاعه می‌یابد. 

یکی از نهادهایی که از پارادایم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، جامعه دمکراتیک، اکولوژیک مبتنی بر آزادی زنان صیانت می‌کند و آن را به جهانیان هم می‌رساند، رادیو اوندا دورتو در ایتالیا است. این رادیو از سال ۱۹۹۲ تاکنون مطابق با رسم و رسوم و میراث خود در شهر برشا ایتالیا با مشارکت هنرمندان برجسته ایتالیایی، یک جشنواره ۱۸ روزه را برگزار کرده است. ده‌‌ها هزار تن در این جشنواره شرکت کرده و پیام‌های سیاسی داده شده است. در ۲ سال اخیر نیز برنامه‌های یک روزه از این جشنواره‌ها به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اختصاص داده می‌شود. 

‌«ما می‌خواهیم کارزار آزادی برای اوجالان را به جامعه برسانیم» 

میشل بورا‌، یکی از ادیتورهای این رادیو در اینباره با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد. بورا بیان کرد که این رادیو مدت زمان درازی است که از دیگر بخش‌های مختلف جامعه محافظت کرده و مبارزه می‌کند، او گفت‌: ‌«ما مبارزه آزادی خلق‌ کورد را از سال‌های بسیار دور می‌شناسیم و از آن حمایت می‌کنیم. با فراخون دفتر اطلاعات کوردستان در ایتالیا، ما تصمیمی مشترک گرفته و در نتیجه آن نیز در ۲ سال اخیر به شیوه‌ای ویژه در کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان مشارکت کردیم. در این چارچوب ، ما ۲ است که هم به پخش زنده رادیو مشغولیم و هم در جشنواره برای اینکه کارزار آزادی برای عبدالله اوجالان را به دیگر بخش‌های وسیع‌ جامعه برسانیم تلاش می‌کنیم. همراه با این امر ما به مثابه رادیو، در روژاوا، باکور و باشور کوردستان هم روابطی را ایجاد می‌کنیم. ما یک هیئت را هم به روژاوا فرستادیم. مثل همیشه از امروز به بعد هم از خلق کورد و آزادی اوجالان حمایت خواهیم کرد. 

‌‌‌‌«تفکرات رهبر اوجالان در میان خلق‌های ایتالیا بازتاب می‌یابند» 

بورا اشاره کرد که آنان به تفکرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اهمیت بسیاری می‌دهند و گفت‌: ‌«پارادایم عبدالله اوجالان از سوی اقشار جوامع ایتالیا شناخته شده است. تفکرات اوجالان در میان خلق‌های ایتالیا بازتاب یافته است. به مثابه رادیو نیز در پخش روزانه و کار و کنش‌های خود،‌ما تفکرات اوجالان را اشاعه می‌دهیم. تفکرات اوجالان به شیوه‌‌ای وسیع مورد گفتگو قرار می‌گیرند. به همان شیوه، جامعه‌ای وجود دارد که مانند عضو به دلایل مختلف به کوردستان رفت و آمد می‌کنند، اینگونه تفکرات اوجالان را عملی و از نزدیک نیز می‌شناسند و پس از این که بر می‌گردند، آن تفکرات را در این جا اجرایی می‌کنند.» 

‌«اوجالان به مبارزان راه را نشان می‌دهد» 

بورا اعلام کرد که تفکرات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به مبارزان و تمام بخش‌های جامعه، راه را نشان می‌دهد و گفت‌‌‌‌‌‌‌: ‌«به ویژه می‌خواهم این امر را بیان کنم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ پارادایم اوجالان و جنبش آزادی کوردستان برای ما چپ‌گرایان ایتالیایی و اروپایی به منبع مبارزه مبدل شده است. ما تحلیل‌های اوجالان و ارزیابی‌ها او را با تفکرات خود برآورد می‌کنیم. به عنوان چپگرایان ایتالیایی ما تلاش داریم که از این درک کنیم در کجا اشتباه می‌کنیم و با بهره‌مندی از تجربیات خلق کورد، نواقص خود را برطرف کنیم. یعنی تفکرات اوجالان برای چپ‌گرایان ایتالیایی و اروپایی به منبع الهام مبدل شده است.‌» 

‌«برای شکست دادن انزوای تحمیلی باید ما خود را به توده‌های وسیع برسانیم» 

‌بورا توجه‌ها را به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و گفت‌: ‌«انزوای تحمیلی بر اوجالان و ۳ زندانی دیگر در امرالی، یقینا امری غیرقابل قبول است. همانگونه در جشنواره هم نشان دادیم، تلاش می‌کنیم تا شرایطی که اوجالان در آن قرار دارد را به توده‌های‌ وسیع اجتماعی برسانیم، برای اینکه بتوانیم این انزوای تحمیلی را شکست دهیم. به این شکل کوشش می‌کنیم که حکومت ایتالیا بر ترکیه فشار بیاورد و اقداماتی انجام دهد. شکست دادن این انزوای تحمیلی و رساندن خود به توده‌های وسیع برای عملی کردن آزادی اوجالان بسیار مهم است.‌» 

رادیو اوندا دورتو 

‌این رادیو در سال‌های ۱۹۸۰ از سوی دانشجویانی که در مبارزات دانشجویی سال‌ ۱۹۸۵ میلادی شرکت داشتند در شهر برشا ایتالیا ایجاد شد، به همراه پخش زنده خود به عنوان یک جنبش اجتماعی نیز شناخته می‌شود. در جهانی که رسانه انحصاری شده و در خدمت یک گروه از سلطه‌گران کارفرما کار می‌کند، اما رادیو اوندا دورتو به رادیویی مبدل شده است که خویش را مدیریت و تامین کرده و به صدای مبارزان تبدیل می‌شود. 

رادیو اوندا دورتو ۳۹ سال است که به یک اطلا‌ع‌رسانی مستقل و آلترناتیو مبدل شده است. این رادیو برای اینکه بتواند خود را از لحاظ مالی تامین کند از سال ۱۹۹۲ تا کنون مطابق راه و رسم و میراث خود هر ساله به نام رایو اوندا دورتو یک جشنواره در شهر برشا ایتالیا یک جشنواره بزرگ ۱۸ روزه را برگزار می‌کند. 

این جشنواره به عرصه معرفی مبارز‌ه‌ بخش‌های مختلف اجتماعی و خلق‌ها تبدیل شده و در آن پیام‌های سیاسی ارائه می‌شوند، همچنین هر ساله با مشارکت هنرمندان برجسته ایتالیایی، کنسرت‌های بزرگی در این جشنواره برگزار می‌شود.