تصویر

راهپیمایی علیه انزوای تحمیلی در ژنو‌: از نظام قتل‌عام دست بردارید

کوردستانیان و دوستانشان که در ژنو برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان راهپیمایی کردند، نهادهای بین‌المللی را فراخوانده و گفتند‌: ‌«قوانین خود را به اجرا درآورید.‌»

راهپیمایی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

کوردستانیان در سوئیس در چارچوب کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» در کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ‌(OHCHR) گردهم آمدند و تا ساختمان سازمان ملل متحد راهپیمایی کردند.

راهپیمایی پس از یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدی زینب کناجی ‌(زیلان) که مورخ ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ در درسیم علیه دولت اشغالگر ترکیه، عملیات فدائیانه انجام داده بود، آغاز شد.

در این راهپیمایی که به پیشاهنگی شورای کورد دمکراتیک در سوئیس ‌(ج‌د‌ک-سوئیس) و اتحاد زنان کورد سوئیس ‌(ی‌ژ‌ک-سوئیس) برگزار شده بود، برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، شعارهایی را سر دادند.

راهپیمایی در میدان ناسیون ‌(Natîons) که ساختمان اداری سازمان ملل متحد در آن قرار دارد به پایان رسید و تجمع برگزار شد.

‌«از تایید کردن نظام قتل‌عام دست بردارید»

ریاست مشترک جامعه دمکراتیک کورد در ژنو، ابراهیم یوکسل سخنرانی کرد و یادآور شد که انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در زندان امرالی صورت می‌گیرد، در ۳۹مین ماه خود می‌باشد و چنین گفت‌: ‌«رهبر آپو با پارادایم دمکراتیک، اکولوژیک و مبتنی بر آزادی زنان برای تمام خلق‌های جهان پیشاهنگی می‌کند. انزوای تحمیلی بر رهبر ما علیه پارادایم ملت دمکراتیک رهبر آپو می‌باشد.‌»

یوکسل توجه‌ها را به نسل‌کشی علیه خلق کورد معطوف داشت و بیان کرد که مصادره شهرداری‌ها،‌ یک قتل‌عام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

ابراهیم یوکسل یادآور شد که مقاومت زندان‌ها علیه انزوای تحمیلی بر رهر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد و گفت‌: ‌«تحصن آزادی برای رهبر آپو آغاز شده است،‌ در استراسبورگ ۱۲مین سال و در ژنو نیز ۳مین سال خود را پشت سر می‌گذارد. ما یکبار دیگر کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی) و تمام نهادهای بین‌المللی را فرا می‌خوانیم‌‌؛ که قوانین خود را به اجرا درآورید، از تایید نظام قتل‌عام و شکنجه دولت اشغالگر دست بردارید.‌»

پس از سخنرانی یوکسل، متن بیانیه به زبان فرانسوی که به عنوان ج‌د‌ک-سوئیس تدارک دیده شده بود، از سوی رمضان بایتار قرائت شد.

به عنوان هیئت ریاست مشترک ک‌ج‌د‌ک-اروپا محمد اصلان نیز چنین گفت‌: ‌«تا زمانیکه انزوای تحمیلی بر رهبر آپو به پایان برسد ما در میادین حاضر خواهیم بود. دیگر باید آزادی جسمانی رهبر آپو علمی شود.‌»

به عنوان اتحاد زنان کورد سوئیس ‌(ی‌ژ‌ک-سوئیس)، خدیجه کندال نیز سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«ما زنان کورد تا زمانیکه رهبرمان به شیوه‌ای جسمانی آزاد نشود،‌ مبارزه خود را تداوم می‌بخشیم. در واقعه آتش‌سوزی ۲ روز قبل مشخص شد که این خلق ما است که گرفتار حریق شده است،‌ طبیعت به غارت رفت و ویران شد. مبارزه ما علیه این حملات ادامه خواهد داشت.‌»

پس از سخنرانی‌ها، از خیمه کنش که از ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون هرچهارشنبه در میدان ناسیون برپا می‌شود، دیدار شد.