سه زن کورد نامزد انتخابات پارلمانی فنلاند هستند

فردا یکشنبه انتخابات پارلمان فنلاند در ۱۱مرکز انتخاباتی برگزار می‌شود، در میان دو هزار و ۲۴ نامزد سه زن کورد برای کسب رای کافی جهت ورود به پارلمان این کشور، رقابت می‌کنند.

برای اولین بار در انتخابات پارلمانی فنلاند سه کاندیدای کورد شرکت می‌کنند که همگی زن هستند، همچنین  از سه حزب و حوزه انتخابیه مختلف حضور دارند.

شیرین نامق، ۴۰ ساله، در کرکوک به دنیا آمده است، او در دهه ۹۰ میلادی به فنلاند نقل مکان کرده و دارای مدرک کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری است، او به عنوان یک فعال محیط زیست و دیپلمات پناهندگان سازمان ملل در مجارستان کار کرده، اکنون نیز با شماره‌ی ۱۲ نامزد حزب سبز است.

گشاو بیبانی متولد ۱۹۸۷در شهر کرکوک است، فارغ التحصیل از دانشگاه در رشته‌ی توسعه بهداشت است و در انتخابات شهرداری‌ها شرکت کرده و عضو کمیته آموزش این شهر بوده و اکنون با شماره‌ی ۹۰ نامزد حزب چپ‌هاست.

شیدا سهرابی، ۳۲ ساله، در سرپل‌ زَهاو به دنیا آمده و از سال ۱۹۹۶ به عنوان پناهنده به همراه خانواده به فنلاند نقل مکان کرده است، او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی و معاون شورای شهر هلسینکی است.

اکنون با شماره‌ی ۱۵۰ کاندیدای ائتلاف ملی فنلاند برای حوزه انتخابیه هلسینکی است، ائتلاف ملی فنلاند متشکل از پنج حزب است که روسای این پنج حزب بر عهده زنان است.

بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود ۲۰ هزار کورد در فنلاند زندگی می‌کنند و حدود ۸ هزار کورد واجد شرایط رای دادن هستند، در حالی که در انتخابات گذشته ۱۱ هزار کورد در فنلاند زندگی می‌کردند و تنها ۴هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط رای دادن بودند و همچنین هفت کورد خود را برای انتخابات مجلس نامزد کرده بودند.