ترافیک دیپلماتیک دم پارتی در اروپا

تولای حاتم‌اوغوللاری، رئیس مشترک دم پارتی، سفر دیپلماتیک خود را در اروپا آغاز کرد.

بَردان اوزتورک، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی، عایشه‌گل دوغان، سخنگوی حزب، اوزلم گوندوز، معاون رئیس مشترک مسئول روابط با احزاب سیاسی و سازمان‌های غیردولتی دم پارتی و هوشیار اوز، نماینده پارلمانی سابق، تولای حاتم‌اغوللاری رئیس مشترک دم پارتی را همراهی می‌کنند.

تولای حاتم‌اغوللاری در سخنرانی روز دوشنبه خود در نشست گروه چپ پارلمان اروپا در استراسبورگ به بسیاری از موضوعات، به ویژه انزوای امرالی، تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد سیاستمداران بازداشت شده، مسئله کورد و تحولات خاورمیانه اشاره کرد.

تولای حاتم‌اغوللاری با بیان اینکه گروه چپ پارلمان اروپا همواره با دم پارتی همبستگی داشته است، گفت: «تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد صلاح‌الدین دمیرتاش، فیگن یوکسکداغ، عثمان کاوالا و جان آتالای تا به امروز به هیچ وجه اجرا نشده است. مشکلات مشابه در بسیاری از مسائل ادامه دارد. در این امور وضعیت عدم انجام وظیفه خود وجود دارد. وضعیت عدم تحقق الزامات قراردادی که ما طرف آن هستیم همچنان رو به افزایش است.»

رئیس مشترک گفت: «وضعیت اقتدارگرایانه دولت فعلی در ترکیه سابقه بدتری از نظر نقض حقوق بشر دارد. مشکلات در زندان‌ها همچنان در حال افزایش است. زندان‌ها تقریباً به شکنجه‌گاه تبدیل شده‌اند. انزوای تشدید شده علیه آقای اوجالان در امرالی ادامه دارد. اوجالان نزدیک به چهار سال است که اجازه ملاقات با خانواده و وکلایش را نداشته است. این وضعیت هم بر خلاف توافقات بین‌المللی که ترکیه طرف آن است و هم مغایر با قانون اساسی خودش است.»

تولای حاتم‌اغوللاری با اشاره به تصمیم کمیته وزیران اتحادیه اروپا در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، سخنان خود را اینگونه ادامه داد:

«تشکیلات‌های اینجا نیز در مورد آن صحبت می‌کنند. «حق امید» باید واقعاً اجرا شود. با این حال، دولتی در ترکیه وجود دارد که می‌خواهد مسئله کورد که از نزدیک به ترکیه و در واقع خاورمیانه مربوط می‌شود، حل نشده باقی بماند و درگیری ادامه یابد. ما این را از صمیم قلب باور داریم؛ اگر مسئله کورد به صورت مسالمت‌آمیز و دموکراتیک حل شود، این کمک بزرگی به دموکراتیزه شدن ترکیه خواهد کرد. این همچنین کمک قابل توجهی به صلح خاورمیانه خواهد کرد. مهمترین درخواست ما از شورای اروپا اعمال فشار جدی‌تری بر ترکیه در این زمینه به ویژه با تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا است. ایجاد این فشار همچنین کمک قابل توجهی به مردم ساکن در کشور خواهد داشت که از زمینه‌ی دموکراتیک برخوردار شوند. اقداماتی که شورای اروپا در این زمینه انجام خواهد داد مهم است. ما فکر می‌کنیم که با اردوغان در مورد نقض حقوق بشر بیش از حد مسامحه‌کار رفتار می‌شود، زیرا او دائماً از کارت مهاجرت خود علیه کشورهای اروپایی استفاده می‌کند. همچنین مهم است که دست از این رفتار برداشته شود. در این راستا، بسیار مهم است که پارلمان اروپا و شورای اروپا بر اساس ارزش‌ها و اصول بنیادی و اخلاقی خود عمل کنند. ما همیشه همبستگی گروه چپ را در این موضوع احساس کرده‌ایم.»

هیئت دم پارتی همچنین با مقامات و سیاستمداران شورای اروپا دیدارهای مختلفی خواهد داشت.