ت‌ژ‌ک-اروپا نامه مربوط به عبدالله اوجالان را برای اعضای شورای اروپا ارسال کرد

جنبش زنان کورد اروپا (ت‌ژ‌ک-اروپا) در نامه‌ای که به اعضای شورای اروپا ارسال کرده است، از آنها خواسته است تا در برابر انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به مسئولیت خود عمل کنند.

ت‌ژ‌ک-اروپا نامه‌ای به اعضای شورای اروپا قبل از نشست کمیته وزیران شورای اروپا که بین ۱۶ تا ۱۹ سپتامبر برگزار می‌شود ارسال کرد. در جلسه مذکور بررسی خواهد شد که آیا الزامات و مصوبات تخلفات دادگاه حقوق بشر اروپا اجرا می‌شود یا خیر. در این دیدار درباره عبدالله اوجالان نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

ت‌ژ‌ک-اروپا از کشورهای عضو و نمایندگان خواست تا بر ترکیه برای انجام مسئولیت خود در قبال کنوانسیون اروپایی حقوق بشر فشار بیاورند.

زنان ت‌ژ‌ک-اروپا نامه‌ای به تمام اعضای شورای اروپا ارسال کرده و از آنها خواسته‌اند تا به وظایف و مسئولیت‌های خود به دلیل الزامات حقوق بین‌الملل عمل کنند.

ت‌ژ‌ک-ا در نامه خود انتظارات خود را به کمیته وزیران به شرح زیر بیان کرد:

- داده‌های آماری در مورد تعداد افرادی که در ترکیه به حبس ابد محکوم شده‌اند، تعداد افرادی که هر ساله این حکم را دریافت می‌کنند، تعداد و سال‌هایی که تصمیمات مربوط به این موارد تایید شده است باید از دولت ترکیه درخواست شود.

- باید در ترکیه خواستار رفع تبعیض در آزادی مشروط برای برخی جرایم و تغییر آن در اسرع وقت شد.

- اگر به منظور اجرای تصمیم اوجالان(۲)،کایتان، قربان و بولتان و غیره. در ترکیه (برنامه شماره ۲۴۰۶۹/۰۳،۲۷۴۲۲/۰۵،۴۹۴۷/۰۴،۳۳۰۵۶/۱۶)، در صورت عدم اقدام ملموس، دبیرخانه کمیته وزیران باید پیش‌نویس تصمیم معتبری را برای بررسی بیشتر آماده کند.

- باید به ریاست کمیته وزیران یا دبیرخانه کلی کمیته وزیران دستور داده شود تا گفت و گوی سیاسی با مقامات ملی مربوطه تقویت شود و به مقامات دولت ترکیه در مورد اجرای تصمیمات مربوط به اعلامیه ریکیاویک نامه بنویسند.

در این نامه آمده است: «اعضای محترم مجمع پارلمانی شورای اروپا و کمیته وزیران، شما حق کنترل و نظارت بر روند اجرا را دارید. در این راستا از شما تقاضا داریم که از حق خود برای طرح سؤالات کتبی استفاده کرده و در دستور کار کمیته وزیران قرار دهید، با نمایندگان کشور خود در کمیته وزیران تماس بگیرید، درخواست‌های ما را ابلاغ کنید و در این خصوص در جلسه شورای وزیران کمیته وزیران تلاش کند تا وظیفه کنترل را بدون تمایز انجام دهد.»

در این نامه همچنین آمده است: «نقش آقای اوجالان برای حل مسئله کوردها در ترکیه، دموکراسی و صلح منطقه‌ای بسیار برجسته و بزرگ است. اما به دلیل تحمیل انزوای شدید نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. در عین حال، ما علاوه بر نقض جدی حقوق قانونی، نگران امنیت، سلامت و جان او هستیم.»