واکنش فدا به تعطیلی احزاب

فدا در واکنش به تعطیلی پاده گفت: «می‌خواهند بگویند ایزدی‌هایی که از اراده‌شان دفاع می‌کنند حق زندگی ندارند.»

واکنش به تعطیلی احزاب در باشور

در بیانیه مکتوب فدراسیون دموکراتیک علویان (فدا) آمده است: «بستن حزب آزادی و دموکراسی ایزدی (پاده) توسط دولت عراق در دهمین سالگرد نسل‌کشی داعش آگاهانه نشان می‌دهد که عراق و دولت اقلیم کوردستان مصمم به اعمال فشار بر اداره خودمدیریتی شنگال خواهند بود. آنها نشان دادند که بر سیاست قتل‌عام که بطور آگاهانه طراحی و بصورت نظام‌مند اجرا می‌شود، پافشاری خواهند کرد.»

«اراده و آزادی ایزدی‌ها مورد هدف قرار گرفت»

در این بیانیه همچنین آمده است:

«پیامی که در تصمیم ممنوعیت پاده داده شده روشن است؛ خواستند بگویند ایزدی‌هایی که خواستار آزادی هستند، خواستار موقعیت سیاسی هستند و از اراده خود دفاع می‌کنند، حق زندگی ندارند. ما ذهنیت غالبی را که ایزدی‌ها را مجبور به پذیرش بی‌قید و شرط سرنوشت خود از طریق قتل‌عام و فرمان (نسل‌کشی) می‌کند، نمی‌پذیریم و از دولت عراق می‌خواهیم که از این اشتباه برگردد. خواست جامعه ایزدی برای آزادی و موقعیت مشروع است. تاریخ اصرار بر ممنوعیت و محاصره نظامی کسانی را که باید به این مشروعیت احترام بگذارند نمی‌بخشد و ذهنیت کثیف آنها در نظر مردم ما پوچ و باطل است.

واضح است که اقدامات دولت عراق در راستای خواسته‌های دولت ترکیه، منافع عراق را تامین نخواهد کرد. کسانی که پاده را با الهام از ذهنیت منع‌گرایانه و منکر ترکیه ممنوع کردند، باید خوب بدانند که جامعه ایزدی هرگز از پارادایم آزادیخواهانه و جامعه دموکراتیکی که از آن دفاع می‌کند دست بر نمی‌دارد و آگاه و مصمم است که خود را اداره کند.»