تصویر

وکیل فرانسوا دودجیان: ما باید برای آزادی عبدالله اوجالان مبارزه کنیم

فرانسوا دودجیان، وکیل فرانسوی، عبدالله اوجالان را ماندلای کوردها توصیف کرد و گفت که باید برای آزادی او مبارزه کرد. دودجیان اظهار داشت که سی‌پی‌تی باید در مورد انزوای امرالی بیانیه‌ای به مردم بدهد.

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که در انزوا به سر می‌برد و ۴۰ ماه است که هیچ اطلاعاتی از او دریافت نمی‌شود. نهادهای ذیربط و در راس آنها سی‌پی‌تی همچنان در برابر این امر سکوت می‌کنند.

از سوی دیگر، در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کوردها» آغاز شد. در چارچوب این کارزار، وکلا از اقشار مختلف جامعه به اعتراضات خود علیه این بی‌عدالتی ادامه می‌دهند.

 در روزهای گذشته وکلای کانون وکلای پاریس با ارسال نامه‌ای به وزارت دادگستری این بی‌عدالتی علیه عبدالله اوجالان و دیگر زندانیان در امرالی را محکوم کردند. وکیل فرانسوا دودجیان که او نیز در میان این وکلا بود، در مورد انزوای امرالی با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

عبدالله اوجالان شخص مهمی است

فرانسوا دودجیان، وکیل کانون وکلای پاریس، اظهار داشت که انزوای امرالی نقض آشکار حقوق بشر است و بخشی از سیاست انکار دولت ترکیه است. دودجیان در خصوص موضع دادگاه پاریس در برابر انزوای امرالی گفت: «من در ابتدا این تحمیل انزوا علیه عبدالله اوجالان را به رویه ترکیه تعبیر می‌کنم. عبدالله اوجالان شخص مهمی است که نماینده مردم کورد است. اما ترکیه به حقوق اولیه مردم کورد و نمایندگان آنها احترام نمی‌گذارد. دولت ترکیه، چه اردوغان و چه اسلاف او، موضعی اتخاذ می‌کند که حقوق بشر به ویژه در مورد اوجالان و به طور کلی مردم کورد را نقض می‌کند. بنابراین ما به عنوان وکلای کانون وکلای پاریس با این تصمیم این بی‌عدالتی را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به آن شدیم.»

تحمیل انزوا بخشی از فرهنگ انکار است

فرانسوا دودجیان وکیل دادگستری با اشاره به اینکه انزوای امرالی بخشی از سیاست انکار دولت ترکیه است، ادامه داد: «واقعاً انسان نمی‌فهمند که چرا از رفتن وکلای عبدالله اوجالان به امرالی جلوگیری می‌کنند، یعنی درک آن سخت است. ما نمی‌دانیم که اوجالان هنوز زنده است یا نه. رابطه فعلی وجود ندارد. ممکن است بیمار باشد. این نقطه شروع و دراماتیک مسئله است. ما از وضعیت جسمی و روانی عبدالله اوجالان اطلاعی نداریم.

ثانیاً، هر که باشد، زندانی باید با وکلا ملاقات کند، به ویژه زندانی نمادینی مانند عبدالله اوجالان. این نیز راهی برای انتقال پیام شماست. این ممنوعیت نشان می‌دهد که دولت ترکیه از دیدن عبدالله اوجالان به عنوان مخاطب خودداری می‌کند.

به نظر من پیام ترکیه این است که می‌خواهد بگوید عبدالله اوجالان وجود ندارد، یعنی مانند مسئله ارامنه. این فرهنگ انکار، انکار مردم، ملت‌ها و افراد است».

سی‌پی‌تی باید بیانیه‌ای در رابطه با ترکیه را در اختیار افکار عمومی قرار دهد

 فرانسوا دودجیان، وکیل فرانسوی از موضع شورای اروپا و سی‌پی‌تی علیه امرالی انتقاد کرد و گفت: «از آنجایی که ترکیه پاسخی نداده است، سی‌پی‌تی هنوز گزارش نهایی خود را درباره امرالی منتشر نکرده است. سی‌پی‌تی اخیراً تصمیمی استثنایی در مورد آذربایجان گرفته و در مورد این کشور بیانیه‌ای عمومی داده است. می‌تواند همین کار را برای ترکیه انجام دهد. فکر می‌کنم این یک تصمیم عادلانه و به موقع خواهد بود. وقتی انسان به نقض حقوق بشر در ترکیه نگاه می‌کند، فکر می‌کنم که به اقدامات واقع بینانه‌تری نیاز است. به عنوان دولتی که به طور سیستماتیک حقوق بشر را نقض می‌کند، نمی‌توانید از آن بخواهید به اتحادیه اروپا بپیوندد یا با آن رابطه برقرار کند.»

عبدالله اوجالان ماندلای کوردها است، او باید آزاد باشد

فرانسوا دودجیان، وکیل دادگستری همچنین کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد » را ارزیابی کرد و گفت: «به نظر من کمپین آزادی اوجالان بسیار مهم خواهد بود. عبدالله اوجالان نلسون ماندلای کوردها است. اگر همه خواهان صلح و بهبود وضعیت مردم کورد و روابط آنها با همسایگان خود هستند، عبدالله اوجالان می‌تواند آن را محقق کند. اما تحمیل انزوا علیه عبدالله اوجالان نشان می‌دهد که ترکیه نمی‌خواهد حقوق کوردها را به رسمیت بشناسد و توافقی مسالمت آمیز انجام دهد. بنابراین ما باید برای آزادی اوجالان مبارزه کنیم. ابتدا باید به عبدالله اوجالان فرصت داد تا با وکلای خود ملاقات کند. این وضعیت البته برای کوردها یک ضرورت است، اما به نظر من برای ترکیه و بشریت نیز مهم است. درک این خطرات برای همه مهم است.»