وزیر خارجه انگلیس خواستار مداخله فوری علیه اشغالگری شد

موسسات کوردستانی، آکادمیسین‌ها، اتحادیه‌های کارگری و نویسندگان در بریتانیا نامه‌ای به دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا نوشتند و خواستار مخالفت با حملات اشغالگرانه دولت ترکیه شدند.

در بریتانیا، حزب کارگر در انتخابات ۴ جولای با اختلاف زیادی به قدرت رسید. دیوید لامی، یکی از چهره‌های مهم حزب کارگر و همچنین نماینده پارلمان منطقه تاتنهام، که کوردها در آن اکثریت هستند، وزیر امور خارجه بریتانیا شد. دیوید لامی نامی است که مسئله کورد را از نزدیک می‌شناسد. او نامی است که رای‌دهندگان کورد بارها با او ملاقات کرده‌اند، به ویژه در مورد جنایات جنگی که دولت ترکیه علیه مردم کورد انجام داده است. لمی در جلسات زیادی در مرکز جامعه کورد شرکت کرده است.

لامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نگرانی کوردها موجه است و دولت محافظه‌کار انگلیس نیز مسئول سیاست‌های دولت ترکیه در قبال کوردها است.

در نامه‌ای که از طرف کمیته امور خارجی مجلس خلق کوردستان در بریتانیا، نهادهای کورد و دوستان کوردها از جمله نمایندگان مجلس، اتحادیه های کارگری، روزنامه‌نگاران، روشنفکران و نویسندگان به دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا تحویل داده شد،  خواستار مخالفت با اشغالگری و حملات نسل‌کشی دولت ترکیه در باشور کوردستان شدند.

از جمله امضا‌کنندگان این نامه می‌توان به این اسامی اشاره کرد: «راس گریر معاون حزب سبز اسکاتلند، دکتر نیکلاس اس ماتئو، مدرس دانشگاه ادینبورگ، پروفسور لنکا ورابلیکوا، استاد دانشگاه گلداشمیت لندن، پروفسور دکتر استفانو با، استاد ارشد علوم اجتماعی کاربردی، دکتر ویکتوریا لاو، مدرس دانشگاه منچستر، نویسنده جاسینتا کرکیتا، مدرس ارشد در مطالعات فیلم، وکیل مارگارت آون، مدافع حقوق بشر، پروفسور فلیکس پادل، استفان اسملی، عضو شورای اجرایی ملی اتحادیه یونیسون (UNISON)، مارگارت گالاچر، رئيس شعبه جنوبی لنارکشایر اتحاديه يونيسون.»

این نامه همچنین شامل امضای بسیاری از نهادها و سازمان‌ها مانند تیوگرا آزادی بریتانیا، کژار، پژاک، کنگره استار، شبکه همبستگی کوردستان، نمایندگی شورای دموکراتیک سوریه در بریتانیا بود.

جنایات دولت ترکیه توضیح داده شد

در این نامه به موارد زیر اشاره شد:

«ما به عنوان اعضای شبکه گسترده بریتانیا از فعالان، اتحادیه‌های کارگری، فعالان حقوق بشر، آکادمیسین‌ها، معلمان، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های اجتماعی، نگران تشدید و خشونت ترکیه در منطقه کوردستان عراق از ۱۵ ژوئن هستیم. ما در مورد یک موضوع فوری در مورد فعالیت‌های نظامی که خطر یک جنگ گسترده‌تر علیه مردم کورد ساکن در منطقه را به همراه دارد، برای شما می‌نویسیم. دولت حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان ماه‌هاست که بیانیه‌هایی مبنی بر تشدید جنگ در تابستان و اینکه مبارزان پ‌ک‌ک در منطقه مدام هدف قرار خواهند گرفت، بیان می‌کند. با این حال، ما نگران هستیم که افزایش بسیج پرسنل و تجهیزات نظامی ترکیه خطر جنگی با هزینه‌های انسانی و زیست‌محیطی بیشتر را به همراه داشته باشد. با توجه به این نگرانی جدی، جنبش کورد از جامعه جهانی خواسته است تا با سیاست‌های جنگ‌محور اردوغان مخالفت کند و از صلح و ثبات در منطقه‌ای که چندین دهه درگیر درگیری بوده است، دفاع کند.»

در این نامه با اشاره به اینکه ارتش ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۰۷۶ حمله در باشور کوردستان انجام داده است، آمده است: «۵۲۶ حمله در دهوک، ۴۰۵ حمله در هولیر، ۱۳۵ حمله در سلیمانیه و ۱۰ حمله در نینوا صورت گرفته است. تنها در ماه گذشته، نیروهای مسلح ترکیه به ۳۰ کیلومتری مرز مشترک نفوذ کرده و حداقل ۴۵ پایگاه نظامی شناخته شده ایجاد کرده‌اند. بیش از ۳۰۰ تانک و خودروی نظامی به منطقه اعزام شده است که نشان می‌دهد آمادگی‌های گسترده‌ای برای جنگ پرهزینه در منطقه در حال انجام است.»

در این نامه همچنین با اشاره به حمایت دولت ترکیه از ورود تبهکاران داعش به اقلیم کوردستان، یادآور شد که کوردها در دهه گذشته مبارزه انسانی شجاعانه‌ای را علیه داعش انجام داده‌اند و مسئولیت بشردوستانه حفاظت از سرزمین‌های سوریه و عراق از بدی‌ها را بر عهده گرفته‌اند.

در این نامه با اشاره به سکوت شدید جامعه جهانی در مقابل تهدیدات نظامی و انسانی قدرت‌های منطقه از جمله ترکیه و عراق، آمده است: «باید اعلام کنیم که چنین اقدام نظامی نقض آشکار حق حاکمیت عراق است. پرسنل و تجهیزات ارتش ترکیه زندگی روزمره و معیشت روستاییان عادی و غیرنظامیان منطقه را به شدت مختل کرده است. جنگ ترکیه علیه پ‌ک‌ک در منطقه کوردستان از سال ۱۹۹۱ تاکنون منجر به کشته شدن ۷۰۲ غیرنظامی شناخته شده، جان باختن ۳۴۴ غیرنظامی، تخریب ۱۶۲ روستا و تهدید به تخریب ۶۰۲ روستا شده است. این آمارها ممکن است تنها کسری از خسارات ناشی از این درگیری طولانی مدت را منعکس کند و در صورت تشدید مجدد جنگ در منطقه، خطر بزرگتری را به همراه داشته باشد.»

«ساکت ماندن به فاجعه‌ای جدی منجر می‌شود»

در ادامه نامه فراخوان زیر صورت گرفت:

«به عنوان شهروندان بریتانیایی که نگران هستند، مدافعان صلح و عدالت برای کوردها و مردم محلی ساکن در اقلیم کوردستان و سرزمین‌های اطراف، از شما به عنوان وزیر خارجه بریتانیا می‌خواهیم که باید از نزدیک وضعیت منطقه کوردستان را دنبال کنید و در مورد این موضوع با همتایان ترکیه‌ای، عراقی و خارجی خود بر اساس یک مبنای مهم بشردوستانه گفتگو کنید. ما از شما می‌خواهیم که این موضوع را به عنوان یک نگرانی مطرح کنید. خطر مواجهه با یک بحران انسانی و زیست‌محیطی جدی در منطقه‌ای که از طریق دهه‌ها درگیری حل‌نشده و زخمی شده است، وجود دارد. در عین حال از جامعه بین‌المللی و نهادهای بین‌المللی مرتبط می‌خواهیم تا با فراخوان‌های بین‌المللی برای حل مسئله کورد در ترکیه و خاورمیانه از طریق توقف فوری خصومت‌ها و آغاز روند مذاکرات برای برقراری صلح و عدالت همبستگی کنند.»

در همین حال، عگید کاراتاش، نماینده امور خارجی مجلس خلق کورد در انگلیس که اطلاعاتی در مورد این نامه به خبرگزاری ما داده است، وعده داده است که در روزهای اول روی کار آمدن دولت جدید در انگلیس، همانطور که تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای آتش‌بس در فلسطین تشدید خواهند کرد،  در برابر سیاست‌های بی‌سابقه نسل‌کشی و تخریبی که دهه‌هاست در کوردستان ادامه دارد، در اسرع وقت موضع‌گیری خواهد کرد. عگید کاراتاش، با بیان اینکه دیوید لامی از نزدیک مسئله کورد را می‌شناسد، خاطرنشان کرد که برای یک وقت ملاقات حضوری در روزهای آینده درخواست خواهند کرد.»

لیست امضا کنندگان

اسامی امضا کنندگان به شرح زیر است:

«راس گریر، عضو پارلمان اسکاتلند

مارگارت آون، وکیل، حامی صلح در کوردستان در انگلستان

دکتر نیکلاس اس ام ماتئو، مدرس دانشگاه ادینبورگ

استفان اسملی، شورای اجرایی ملی یونیسون

مارگارت گالاچر، رئیس شعبه یونیسون جنوب لانرکشایر

کاترینا ورالبیکورکواتورنی، ، دانشگاه باث

لنکا ورابلیکوا، مدرس، گُلداشمیت، دانشگاه لندن

دکتر استفانو با، مدرس ارشد علوم اجتماعی کاربردی

دکتر ویکتوریا لو، مدرس ارشد مطالعات فیلم

جاسینتا کرکتتا، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار مستقل، هند

فلیکس پادل، پروفسور

هیلاری ژو، هماهنگ کننده ملی جنبش حقوق سرزمین مردم زیمبابوه

فیلیپ نیل، دوستان روژاوا تانت

بئاتریس آندریو، معلم زبان

اوا شونولد، Co-Convenor, Grassroots to Global

آنتونی کالو، معلم

دیو فینچ

 جنبش آزادی جامعه کوردستان

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در بریتانیا

جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان در بریتانیا (کژار)

مجمع زنان کورد ژیان در بریتانیا

جنبش زنان کنگره استار در اروپا

شورای دموکراتیک سوریه در بریتانیا

جامعه شمال غرب کوردستان در بریتانیا

مجمع مردمی کورد در اسکاتلند

جنبش جوانان کوردستان در بریتانیا

شبکه همبستگی کوردستان در بریتانیا

همبستگی اسکاتلند با کوردستان

پلتفرم بین جامعه کوردی در بریتانیا (جوامع کوردی در ۷ دانشگاه بریتانیا)

انجمن اقتصاد همبستگی.»