تصویر

یاد قربانیان نسل‌کشی شنگال در شهر برلین گرامی داشته شد

به مناسبت ۱۰مین سالگرد نسل‌کشی شنگال در پایتخت آلمان شهر برلین یک کنش یادبود انجام شد.

محکوم کردن نسل‌کشی شنگال

این کنش با همکاری سازمان چتری مجلس زنان ایزدی ‌(س‌م‌‌ژ‌ی)، مرکز اتحاد جمعیت‌های ایزدیان ‌‌(NAV-YEK)، مجلس زنان دست دان، ناو برلین و اتحا زنان دمکراتیک علوی ‌‌‌‌‌(ی‌ژ‌ا‌د) برگزار شد و کوردستانیان بسیاری به همراه دوستانشان در آن مشارکت کردند.

توده خلق از Rosa Luxemburg Platz راهپیمای را شروع کرد و در Bebelplatz یک تجمع برگزار کرد. پس از انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای کوردستان، سخنرانی آغازین از سوی سخنگوی س‌م‌‌ژی، نوژيان گونای ایراد شد.

نوژیان گونای بیان کرد که علیرغم تمامی حملات، جامعه ایزدی خودمدیریتی دمکراتیک ذاتی خود را ایجاد کرد و گفت‌: ‌«جامعه ایزدی برای از نو ساختن شنگال، خودویژگی،‌ امنیت، کمک به بازگشت، به یک کنفرانس حمایت بین‌المللی احتیاج دارد. علیرغم اینکه ۱۰ سال است از نسل‌کشی ایزدیان می‌گذرد هنوز هم جامعه بین‌المللی به مسئولیت‌ خود عمل نمی‌کند، باید به این موضع خود پایان دهد. به یقین رساندن آینده‌ای شرافتمند و امن برای تمام کسانی که نجات یافته‌اند، بسیار مهم است.‌»

سپس عضو کنگره ملی کوردستان ‌(ک‌ن‌ک)، مجید حاسو، ریاست ائتلاف زنان بین‌المللی ‌(ای‌و)، ماریون بوکر،سیاستمدار نورسل آیدوغان سخنرانی کرده و یاد قربانیان نسل‌کشی را گرامی داشتند.

ریاست جمعیت کوور در برلین، ناتلای هان نیز اعلام کرد که باید جنایات علیه ایزدیان و دیگر قربانیان فراموش نشود و گفت‌: ‌«برای جنایات جنسیتگرایانه زمان نمی‌گذرد و برای کسانیکه هنوز زنده هستند، درخواست عدالت را داریم، ژن ژیان آزادی.»

از طرف مجلس زنان ایزدی، نوره آلکیش نیز شعر ‌«من شنگال هستم» را قرائت کرد.

اعضای کَوانا زِرین نیز هنرنمایی کردند.

در این کنش شعارهای ‌«ژن ژیان آزادی» و ‌«زنده‌باد مقاومت شنگال» سرداده شدند.