تصویر

یاد شهدای کوتول گرامی داشته شد‌: اگر مقاومت نکنیم نمی‌توانیم به راه خود ادامه دهیم

یاد شهدای منطقه کوتول با انجام یک مراسم در شهر لوزرن سوئیس گرامی داشته شد. در این مراسم گفته شد‌‌: ‌«ما دنباله‌روی راه هزاران دلاور هستیم و مقاومت خود را با شعار ‌‌‌‌‌‌«مقاومت زندگیست» ادامه می‌دهیم. اگر مقاومت نکنیم، نمی‌توانیم به راه خود ادامه دهیم.‌»

یاد گریلاهای نیروهای مدافع خلق ‌(ه‌پ‌گ)‌، هوگر بوتان ‌(شریف آدلِم)، رِیناس جِویان ‌(بَدران اَرین) و بَرخودان گوئی ‌(رِزگار کارا) که در روز ۱۹ جولای ۲۰۲۴ در منطقه کوتول بر اثر کمین نیروهای دولت ایران به شهادت رسیدند، در شهر لوزرن سوئیس گرامی داشته شد. پس از این مراسم یادبود، برای شهید برخودان گوئی و رفقای مبارزه‌اش یک مراسم ترحیم برگزار شد.

این مراسم گرامیداشت از سوی جمعیت خانواده‌های شهدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(KOMAW) در مرکز جامعه کورد دمکراتیک در لوزرن برگزار شد، در شخص هوگر بوتان، ریناس جویان و برخودان گوئی این مراسم با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد تمام شهدای آزادی کوردستان آغاز شد.

سخنگوی کمیسیون خانواده‌های شهدا، صالح هَزَخی اعلام کرد که خلق کورد در حال گذار از یک برهه دشوار می‌باشد، هر روز آگاهی شهادت جدیدی می‌آید و همگان را فراخوند که به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

صالح هزخی چنین گفت‌: ‌«گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان علیه سیاست‌های تحمیل انزوا، اشغالگری و نسل‌کشی، مسئولیت‌های سنگینی را برعهده گرفتند، ما نیز مسئول هستیم که در این مبارزه جای بگیریم. در هر جایی که قرار داشته باشیم نیز، ما برضد حملاتی که علیه رهبری، موجودیت، زبان،‌ فرهنگ و خاک خلق کورد انجام می‌شود، از رهبری و گریلاهای قهرمان خود صیانت خواهیم کرد. ما میراثی که از شهدای‌مان بجا مانده است را بر زمین نخواهیم گذاشت. به همین علت علیه دولت‌های فاشیست خواهیم جنگید، با اتحاد خود این جنگ را به پیروزی می‌رسانیم و آزادی جسمانی رهبر خود را محقق می‌کنیم.‌»

سپس مادر صلح، فاطمه تورَن حق سخنرانی خواست و گفت‌‌: ‌«خلق، خانواده، رهبری و گریلاهای قهرمان ما تندرست باشند. شهدا برای آزادی ما راه دلاوران را دنبال کردند و شهید شدند. گریلاهای ما در تونل‌های جنگی، در زیر باران در میان گِل‌آلودترین زمین‌ها برای ما مقاومت می‌کنند و به شهادت می‌رسند. ما پیرو راه هزاران قهرمان شهید خواهیم بود و مقاومت خود را با شعار ‌«مقاومت زندگیست» ادامه خواهیم داد. اگر مقاومت نکنیم، نمی‌توانیم به راه آزادی خود نیز ادامه بدهیم. ما تا به پایان از راه خود دست بردار نخواهیم شد و مقاومت می‌کنیم.‌»

نماینده KOMAW در سوئیس، مصطفی کاراهان نیز گفت‌: ‌«دولت فاشیست ترکیه و همدستانش از چهارسو به خلق کورد حمله می‌کنند. می‌خواهند موجودیت کوردها را از میان بردارند. گریلاهای آزادی‌بخش ما نیز در مقابل این حملات،‌ قهرمانانه مقاومت می‌کنند. درد و آلام ما سنگین است‌؛ با هر اطلاع از شهادتی جدید، بخشی از جان ما کنده می‌شود. اما آزادی بدون هزینه دادن ممکن نیست. گریلاهای ما بدون هیچ چشمداشتی این هزینه را می‌دهند و مقاومت می‌کنند.‌»

پس از مصطفی کاراهان، به عنوان خانواده شهید برخودان گوئی، سعدون کارا و محمد کارا نیز گفتند که آنان همیشه و در همه جایی  با حفاظت از هویت، زبان و فرهنگ خود، از میراث شهدا صیانت خواهند کرد.

پس از ایراد سخنرانی‌ها، این مراسم یادبود با سردادن شعارهای ‌«شهدا نمی‌میرند»، ‌«بدون رهبری حیات میسر نیست» و ‌‌«زنده‌باد رهبر آپو» به پایان رسید.

پس از این مراسم گرامیداشت، از سوی خانواده شهید برخودان گوئی برای آن شهید و رفقای مبارزه‌ وی،‌ یک مراسم ترحیم برگزار شد و از توده خلق استقبال شد.