تصویر

یاد شیخ سعید و یارانش در دورتموند گرامی داشته شد

در شهر دورتموند آلمان برای شیخ سعید و یارانش یک کنش یادبود برگزار شد.

مراسم یادبود شیخ سعید و یارانش

در شهر دورتموند آلمان به پیشاهنگی جامعه اسلامی کوردستان ‌برای شیخ سعید و ۴۶ یار او که با حکم دادگاه استقلال مورخ ۲۹ ژوئن ۱۹۲۵ در شهر آمد اعدام شدند، یک مراسم گرامیداشت برگزار شد. سالن برگزاری این مراسم با تصاویر شیخ سعید و یارانش به همراه بزرگان خلق کورد که در طول تاریخ شهید شدند، آراسته شده بود.

ریاست جنبش عالمان اسلامی و کوردستانی معاصر و اخیر، احمد حافظ تورهالی در این مراسم یادبود سخنرانی کرد. تورهالی اعلام کرد که شیخ سعید و یارانش در سال ۱۹۲۵ در کوردستان برای حقوق انسانی و اسلامی خلق کوردستان مبارزه کردند و گفت‌: ‌«هدف شیخ سعید و یارانش، کوردستانی آزاد و مستقل بود. هدف آنان کوردستانی بود که در آن تمام جوامع کوردستان آزاد باشند.‌»

پس از سخنرانی‌ او مستندی درباره زندگانی و شهادت شیخ سعید و یارانش نمایش داده شد. سپس ملا صالح بوتی سخنرانی نمود.

دنگبیژ معروف ‌(دنگبیژ یک لقب در آوازخوانی کهن کوردی است) برای یادبود شیخ سعید و یارانش یک کلام ‌(سبکی از کهن از آواز کوردی) را سرود.

ریاست انستیتوی کوردی در آلمان، شمس‌الدین آکالان نیز در این مراسم سخنرانی کرد و بیان داشت که امروزه هر کوردی موظف است که از میراث شیخ سعید و تمام مبارزات کوردستانی صیانت کند.‌

شهردار سابق خنوس و نوه شیخ سعید، حسن فرات نیز اعلام کرد که مبارزه آزادی خلق کورد امروز در کوهستان‌های آزاد کوردستان گسترش یافته است. فرات بیان داشت، جنبش آزادی با پیشاهنگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز شده است و ادامه تمام مقاومت‌هاست، او همچنین خواست کرد که خلق کورد از مبارزه آزادی صیانت کند.