یک پناهجوی کورد در فرانسه به منظور اخراج بازداشت شد

شورای دموکراتیک کورد فرانسه (ج‌د‌ک-فرانسه) اعلام کرد که تمامی حقوق ادریس کاپلان پناهنده کورد پایمال شده و تلاش برای اخراج وی انجام می‌شود و این وضعیت را به شدت محکوم کرد.

ج‌د‌ک-فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادریس کاپلان پناهنده کورد صبح امروز در خانه خود بازداشت و برای اخراج به بازداشتگاه وینسنس منتقل شد.

ج‌د‌ک-فرانسه گفت: «این تصمیم توهین به اصول اساسی حقوق بشر و حق پناهندگی است.»

در این بیانیه آمده است: «تلاش می‌شود تا کاپلان را به ترکیه‌ای تحویل دهند که هر روز به طور سیستماتیک حقوق کوردها را نقض می‌کند و ظلم، شکنجه و تبعیض را بر آنها روا می‌دارد. کاپلان در صورت اخراج با ۲۵ سال زندان مواجه خواهد شد. فرانسه که از همه این حقایق آگاه است، اصرار دارد که او را به کشوری بازگرداند که زندگی و آزادی او را با خطر جدی مواجه می‌کند.»

ج‌د‌ک-فرانسه اعلام کرد که فرانسه با اخراج کاپلان نه تنها ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه اصول کنوانسیون ژنو را نیز زیر پا می‌گذارد.

ج‌د‌ک-فرانسه تصمیم بازداشت و اخراج را به شدت محکوم کرد و از مقامات فرانسوی خواست فورا این تصمیم غیرانسانی را لغو کنند.

در این بیانیه آمده است که فرانسه باید از همکاری با سیاست‌های ظالمانه آنکارا که کوردها و همه فعالان سیاسی را که برای آزادی و عدالت می‌جنگند مجرم می‌داند، دست بردارد.

ج‌د‌ک-فرانسه با بیان اینکه ادریس کاپلان باید فورا آزاد شود و تصمیم اخراج باید لغو شود، خواستار شد: «از افکار عمومی فرانسه، نهادهای حقوق بشر و همه افرادی که به عدالت اعتقاد دارند می‌خواهیم با این اخراج مخالفت کنند چرا که این عمل تهدیدی برای زندگی و آزادی یک پناهنده سیاسی است. فرانسه باید بین همکاری جنایتکارانه با رژیم سرکوبگر و وفاداری به آرمان‌های عدالت و انسانیت یکی را انتخاب کند.»