تصویر

زنان در سوئیس قتل‌عام علیه زنان را محکوم کردند

ابتکارعمل Ni Una Menos به مناسبت ۵مین سالگرد بنیانگذاری خود، گشت دوچرخه‌سواری ۳ روزه را آغاز کرد. زنان در کنش‌های خود توجه‌ها را به قتل‌عام زنان معطوف داشتند.

ابتکارعمل  Ni Una Menos در سوئيس که علیه نسل‌کشی زنان به کار و کنش می‌پردازد، به مناسبت ۵مین سالگرد بنیانگذاری خود، گشت دوچرخه‌سواری ۳ روزه را آغاز کرد.

ابتکارعمل زنان که در شهر Renens  واقع در کانتون Vaud گردهم آمدند، در میدان Marche  بیانیه‌ای دادند.

در اولین روز این گشت، قتل‌عام علیه زنان که در سراسر جهان توسط مرد-دولت انجام می‌شود، محکوم شد. همچنین دولت اشغالگر ترکیه که زنان کورد را به قتل می‌رساند و دولت ایران که حکم اعدام علیه کنشگران زن صادر می‌کند را محکوم کردند.

در این بیانیه اعلام شده است که زنان قربانی نظام‌های نژادپرست و مردسالار می‌شوند و اشاره شده است که در سوئيس هر دوهفته یکبار، یک زن با خشونت مرادنه روبرو می‌شود. در ادامه این بیانیه به زنانی که در کوردستان برای آزادی خود مقاومت می‌کنند، درود فرستاده شده است.

در سراسر این روز در مراکز مهم شهر آتلیه و کنش‌های مختلفی برگزار شد و توجه‌ها به سطح قتل‌عام‌ها علیه زنان معطوف شد. در ساعات غروب در میدان St. Laurent (Pl du 14 Juin) نیز تجمعی برگزار شد.

در این تجمع نهادهای زنان بیانیه دادند و بیانیه مجلس زنان لاژین نیز قرائت شد. در این بیانیه‌ها توجه‌ها به انقلاب زنان در روژاوا معطوف داشته شده و اشاره شده است که زنان کورد برای آزادی خود در شرایطی سخت و دشوار مبارزه می‌کنند.

در این تجمع بارها،‌ شعارهای ‌«ژن ژيان آزادی» سرداده شد و سپس زنان به مرکز جامعه کورد دمکراتیک رفتند. در آنجا هم در رابطه با مبارزه زنان کورد، سخنرانی ایراد شد.

ابتکار عمل Ni Una Menos این کنش خود را فردا در شهر Biel ادام خواهد داد. این گشت در روز ۱ سپتامبر در شهر زوریخ به پایان می‌رسد.