بیانیه مشترک پژاک، حرکت النضال و حزب مردم بلوچستان در مورد موج اعدام زندانیان سیاسی

پژاک، حرکت النضال و حزب مردم بلوچستان در مورد موج اعدام زندانیان سیاسی به صورت مشترک بیانیه‌ای منتشر کردند.

حزب حیات آزاد کوردستان پژاک، حرکت النضال و حزب مردم بلوچستان در مورد موج اعدام زندانیان سیاسی در ایران به صورت مشترک بیانیه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه مشترک اعلام شده است که لیست ۲ هزار زندانی که برای اعدام آماده شده‌اند، به دست آنها رسیده است.

در ادامه بیانیه همچنین به نامه سرگشاده زندانیان زیر حکم اعدام اشاره شده و آمده است: «در قزل‌حصار هزاران زندانی به اعدام محکوم شده‌اند‌ و پرونده صدها نفر از ما به اجرای احکام رفته و ممکن است در روزها و هفته‌های آینده اعدام شویم. “برای اینکه کسی صدای ما را بشنود، مجبوریم از این هفته، هر سه‌شنبه اعتصاب غذا کنیم.”»

پژاک، حرکت النضال و حزب مردم بلوچستان  در بیانیه مشترک خود به وضعیت منطقه‌ای حکومت ایران به دنبال حمله حماس به شهرک‌های یهودی نشین اسرائیل اشاره کرده و گفتند: «رژیم از ترس از بین رفتن نیروهای نیابتی، لاجرم بین ورود به یک جنگ رودررو یا تسلیم به جراحی بزرگی که در برابر خود در منطقه می بیند، یکی را بپذیرد. یا باید نابودی نیروهای نیابتی را مشاهد کند بدون آنکه کار جدی بتواند انجام دهد، یا اینکه خود را وارد یک جنگ رودررو کرده و بهای آن را هم بپردازد. در هر دو حالت ناگزیر است برای حفظ بقای خود در درون مرزهایش، سیاست سرکوب حداکثر را در پیش بگیرد تا مانع هرگونه اعتراضی شود که به تغییر ساختارین آن خواهد انجامید.»

در ادامه این بیانیه مشترک به نقش مردم و خانواده‌ها در مقابله با اعدام زندانیان اشاره شده  و تاکید شده است: «فریب وکلای حکومتی فرزندانتان که شما را از نزدیک شدن به پرونده و پیگیری آن منع می کنند و به شما امیدواری می دهند که اگر سکوت کنید به پرونده آنها کمک می شود را نخورید. فریب واسطه هایی که از طرف رژیم سراغ شما می‌آیند و شما را از پیگیری پرونده فرزندانتان می ترسانند را نخورید. مسلما با سکوت شما خانواده‌های زندانیان، فرزندانتان بی‌پناه می‌مانند و صدای آنها به گوش جهانیان نخواهد رسید.»

متن کامل این بیانیه مشترک در زیر آمده است:

«به ملت‌های ساکن در ایران در مورد بکار افتادن مجدد ماشین اعدام زندانیان سیاسی

بنا به اطلاعاتی که به دستمان رسیده، نظام فاشیست ایران، لیست دو هزار زندانی را برای اعدام آماده کرده است که تهدیدی برای  همه ملیت‌هاست.

در نامه سرگشاده زندانیان زیر حکم اعدام در زندان قزل‌حصار آمده است:”ما مستحق مرگ نیستیم”، هر هفته تعدادی از ما را در زندان قزل‌حصار دار می‌زنند. هر زمان که یکی از ما را به سلول انفرادی می‌برند تا زمانی که حکم اجرا شود تک‌تک ما با خانواده‌هایمان‌ لحظه به لحظه اعدام می‌شویم و جان می‌دهیم‌. در قزل‌حصار هزاران زندانی به اعدام محکوم شده‌اند‌ و پرونده صدها نفر از ما به اجرای احکام رفته و ممکن است در روزها و هفته‌های آینده اعدام شویم. “برای اینکه کسی صدای ما را بشنود، مجبوریم از این هفته، هر سه‌شنبه اعتصاب غذا کنیم.”

در طی روزهای اخیر چهار فعال کُرد به اسامی محمد فرامرزی، پژمان فاتحی، محسن مظلوم، وفا آذربار اعدام شدند، پیش از آن “محمد قبادلو” را اعدام کردند، در تاریخ بهمن 1402 دو برادر بلوچ به نام‌های عاصف اسحاق زهی و عارف اسحاق زهی را  اعدام کردند. هم اینک “علی عبیداوی، مالک موسوی و عباس دریس” از ملت عرب احواز و بسیاری از فعالان دیگر در لیست اعدام هستند.

هدف اصلی نظام فاشیست ایران افزایش رعب و وحشت در بین مردم از یک طرف و جلوگیری از ریزش نیروهای بدنه نظامی خود است.

بدنبال حمله حماس به شهرک های یهودی‌نشین اسرائیل، منطقه وارد فاز جدیدی از جنگ های نیابتی شد که در آن رژیم ستمگر ایران می بایست شاهد تصفیه و برچیدن بال های نظامی خود در منطقه باشد. رژیم از ترس از بین رفتن نیروهای نیابتی، لاجرم بین ورود به یک جنگ رودررو یا تسلیم به جراحی بزرگی که در برابر خود در منطقه می بیند، یکی را بپذیرد. یا باید نابودی نیروهای نیابتی را مشاهد کند بدون آنکه کار جدی بتواند انجام دهد، یا اینکه خود را وارد یک جنگ رودررو کرده و بهای آن را هم بپردازد. در هر دو حالت ناگزیر است برای حفظ بقای خود در درون مرزهایش، سیاست سرکوب حداکثر را در پیش بگیرد تا مانع هرگونه اعتراضی شود که به تغییر ساختارین آن خواهد انجامید. بنابراین می‌توان براه افتادن ماشین کشتار جمعی زندانیان را در این چارچوب تحلیل و تفسیر نمود. ضربات مستمر و مداوم به هرم فرماندهی سپاه در داخل و خارج و ناتوانی رژیم در حفاظت از فرماندهان خود و همچنین عدم توانایی در پاسخ به این ضربات، بدنه سپاه و نیروهای سرکوبگر را دچار ریزش کرده و از طرف دیگر زمینه از بین رفتن ترس مردم در شروع مجدد اعتراضات را فراهم می‌سازد.

نظام فاشیست ایران برای مقابله با شکستن فضای اختناق و سرکوب همچون سال 67 در صدد است تا به کشتار دست بزند.

برای مقابله با یورش‌های جدید به فرزندان ملت های ایران در زندان، هرچند اعتراضات در داخل و خارج می‌تواند تا حدی تاثیر گذار و  در لغو حکم اعدام یک یا دو زندانی موثر واقع شود، اما نمی‌تواند ماشین سرکوب و اعدام را متوقف سازد. رژیم تا پایان حاکمیت مجبور به کشتار مخالفین است. تنها راه پایان بخشیدن به اعدام و کشتار زندانیان از طریق موضع‌گیری رادیکال و دمکراتیک و حضور مستمر خلق‌ها در میادین مبارزه است. به همین دلیل برای مقابله با آن باید اعتراضات متمرکز و سازمان یافته در داخل را در دستور کار قرار داد، اعتراضاتی که رژیم را قدرتمندانه به عقب بنشاند و مطالبات برحق خلق‌ها را بپذیرد.

مردم ستمدیده ایران، ملت های ساکن در ایران، خانواده های زندانیان در بند و در معرض اعدام

جنبش ضد اعدام تنها به یمن حضور و همراهی شما می‌تواند نیرومندانه‌ترین تأثیرگذاری را  بر روند مبارزه علیه اعدامها داشته باشد. این شما هستید که با حضور در جلوی زندان ها، ارسال پیام های صوتی و تصویری و شرح وضعیت فرزندان خود، می توانید در این چرخه قتل و جنایت تاثیر گذار باشید.

فریب وکلای حکومتی فرزندانتان که شما را از نزدیک شدن به پرونده و پیگیری آن منع می کنند و به شما امیدواری می دهند که اگر سکوت کنید به پرونده آنها کمک می شود را نخورید. فریب واسطه هایی که از طرف رژیم سراغ شما می‌آیند و شما را از پیگیری پرونده فرزندانتان می ترسانند را نخورید. مسلما با سکوت شما خانواده‌های زندانیان، فرزندانتان بی‌پناه می‌مانند و صدای آنها به گوش جهانیان نخواهد رسید.

شما خانواده های زندانیان و زیر حکم اعدامی، لازم است خط اول را تشکیل بدهید و با همدیگر بطور جمعی صدای فرزندانتان باشید.  وقتی شما به صحنه بیایید، دیگران هم خواهند آمد.

نابود باد فاشیسم

درود بر زندانیان قهرمان

حرکة النضال العربي الأحوازي

حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)

حزب مردم بلوچستان

 

01.02.2024»