۱۴ جولای داستان، فرهنگ، ذهنیت و زبان گویای مقاومت است

صدای «مقاومت زندگیست» آهنگ پیروزی و تلاش را خواند، تا رسیدن به آزادی رقصید و آن رقص هزاران کورد را از خواب عمیق بیدار کرد.

مبارزه مقاومت زندگیست

۴۳ سال از روزه مرگ می‌گذرد، واقعه‌ای که اشغال را از ریشه ویران کرد و راه رستاخیز بسیاری از مظلومان شد. ۱۴ جولای منبع الهام انقلاب روژاوا بود که از ۱۹ جولای در کوبانی آغاز شد و جرقه خود را به سراسر کوردستان گسترش داد.

در سال ۱۹۸۲، رهبران پ‌ک‌ک، مهمت هایری دورموش، کمال پیر، آکیف یلماز و علی چیچک در زندان آمد علیه انواع شکنجه‌ها و رفتارهای غیرانسانی دولت اشغالگر ترکیه و در ۱۴ جولای روزه بزرگ مرگ را آغاز کردند. آن روزه راه پیروزی و آزادی در برابر سیاست امحا و در برابر نابودی کامل را نشان داد.

انقلاب روژاوا ثمره مقاومت زندان است

این کنش، هویت واقعی و وحشیگری فاشیسم علیه کوردها را به همه انسانیت نشان داد و در عین حال مبارزه و اراده کمال پیر و یارانش راه مبارزات آزادی کوردستان را نشان داد. روزه مرگ دستاوردهای زیادی ایجاد کرده است. یکی از این دستاوردها انقلاب روژاوا است. اینک این انقلاب الگویی برای همه دنیا شده و چشم همه دنیا هم به آن دوخته شده است. بیراه نیست اگر بگوئیم مقاومت در زندان سرآغاز انقلاب روژاوا شد.

پیام «مقاومت زندگیست» قلب آمد را پر کرد، کوردها را از خواب سنگین بیدار کرد

اگر امروز می‌بینیم همه جا مقاومت بزرگی وجود دارد، این نتیجه مقاومت زندان ۱۴ جولای است. وقتی از مقاومت زندان صحبت می‌شود، مظلوم دوغان، کمال پیر، مهمت هایری دورموش، آکیف یلماز، علی چیچک، فرهاد کورتای، نجمی اونر، محمود زنگین و اشرف آنیک و ‌(شب چهاریار‌ان) به ذهن متبادر می‌شود. رفیق مظلوم دوغان گفت: «زندگی آزاد با مقاومت ایجاد می‌شود، تسلیم هم به خیانت می‌انجامد.» با فریاد «مقاومت زندگیست» خورشید در سراسر کوردستان طلوع کرد و بانی انقلابی گسترده شد. این انقلاب همچنین ریشه‌ها و تار و پود اشغال را تکان داد و ویران کرد.

کوردها که در خوابی عمیق بودند، حالا بیدار شده و به استقبال مقاومت می‌رفتند. با روزه مرگ، زنگ مقاومت در هر حجره‌ای به صدا درآمد و وسیله‌ای شد تا هر کورد به خواب‌ رفته‌ای قیام کند و راه «مقاومت زندگیست» را برگزیند.

پس از کودتای فاشیستی ۱۲ سپتامبر، انواع جنایات در زندان آمد انجام شد تا امید خلق کورد به آزادی از بین برود. اما اتفاقی که افتاد این بود که نام مقاومت به رهبری کادرهای پ‌ک‌ک وارد صفحات تاریخ شد.

زندان آمد یکی از زندان‌هایی است که در دنیا به وحشیگری معروف است. اگر به تاریخ نسل‌کشی نگاه کنیم، اولین گروهی که به ذهن می‌آیند کوردها هستند. کوردها خلقی هستند که در طول تاریخ در برابر انواع جنایات مقاومت کرده‌اند؛ مقاومت روز به روز بیشتر می‌شود و عصیان و انتقام  برای رسیدن به پیروزی نیز بیشتر می‌شود. 

منبع الهام مقاومت گریلایی از «مقاومت زندگیست» می‌آید

۱۴ جولای اکنون یک داستان شده، یک مفهوم، یک فرهنگ و ادبیات مقاومت شد. این مقاومت منبع مشخصی دارد. آن منبع هم رهبر آپو است، آن قدرت هم از آنجا می‌آید. از این روست که نور و روشنایی این روز، دل همه مبارزان آزادی را سرشار از امید و باور کرد. روز تعیین کننده‌ای بود، تأثیر آن در تمام روزهای زندگی کوردها هویدا است. مقاومتی که در حال حاضر گریلاها علیه فاشیسم انجام می‌دهند، سرچشمه خود را از «مقاومت زندگیست» می‌گیرد.