افزایش ۱۲۸ درصدی نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ در سطح ایران

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار یک گزارش ۶٣ صفحه‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران را در طی سال میلادی ٢٠٢٢ (اول ژانویه تا ٢٠ دسامبر ٢٠٢٢)، مورد بررسی قرار داده است.

طی این گزارش که با «جمع‌آوری، تجزیه، تحلیل و مستندسازی» ١٣ هزار و ٣۴٢ گزارش، توسط ٢۶٧ منبع خبری تهیه شده است، «حقوق زنان، کارگران، کودکان، زندانیان و…» مورد بررسـی قرار گرفته و نمودار آن نیز ترسیم شده است.

در این گزارش با بیان اینکه سهم خبرگزاری هرانا بـه عنوان ارگان خبـری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در تهیه‌ی این گزارش ۵۵ درصد، منابع رسمی یا نزدیک به حکومت ایران ١٣ درصد و سایر منابع ٣٢ درصد بوده است، بر این مهم تاکید شده است که به دلایلی از جمله «عدم اجازه فعالیت به سـازمان‌های حقـوق بشـری توسـط دولت ایران و نیز ممانعت حکومت از گردش آزاد اطلاعات» نباید این گزارش را «به تنهایی بازتاب دهنده وضعیت کامل حقـوق بشـر در ایران» محسـوب کرد.

بر اساس این گزارش، تمرکز دیده بانی وضعیت حقـوق بشـر در ایران، گزارشات حاصله در مقایسه با سال گذشته (سال ٢٠٢١)، ١٢٨ درصد افزایش داشته است و می‌توان آن را «یکی از دقـیق‌ترین، جامع‌ترین و مستندترین گزارشات نقض حقوق بشر در ایران در نوع خود» دانست.

۱۲۴ گزارش در مورد نقض حقوق زنان

در بخش مربوط به حقوق زنان، ١٢۴ گزارش جمع‌آوری شده و براساس آن دست کم ۶۴ مورد خشونت خانگی، ۱۴ مورد تجاوز و آزار جنسی، ۳۲ مورد قتل زنان، ۲۶ مورد قتل ناموسی از جمله قتل ۴ مرد، ۴ مورد خودسوزی، ۵ مورد خودکشی، ۵ مورد اسیدپاشی، یک هزار و ٧٠٨ مورد احضار به مراجع قضایی- امنیتی، یک هزار و ٧٠١ مورد بدحجابی، ۴ مورد اجرای حکم حبس و ۶۲ مورد تبعیض در محیط های اجتماعی گزارش شده است.

طبق این گزارش، ۳۲۲ تن از زنان به دلایل مربوط به فعالیت در حوزه حقوق زنان بازداشت شده‌اند و دست کم ۳ تن از فعالان به ۶۴ ماه حبس و هشت میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

در مقایسه ماهانه نقض حقوق زنان بر اساس تعداد گزارشات گردآوری شده، بیشترین تعداد گزارشات نقض حقوق در این حوزه در ماه جولای منتشر شده است و بیشترین نزول تعداد گزارشات نیز در ماه دسامبر مشاهده شده است.