اکسیک نمایندەی مجلس: نباید نسبت به انزوا ساکت باشیم

حبیب اکسیک نمایندەی حزب دمکراتیک خلقها از ایغدر؛ گفت که نباید در برابر سیستم انزوا ساکت باشیم و لازم است هرچه زودتر سیستم انزوای امرالی برداشته شود و تمام حقوق زندانیان رعایت گردد.

نمایندەی ایدر حزب دموکراتیک خلقها حبیب اکسیک دربارەی انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و تحصن جلو وزارت دادگستری، با آژانس خبری فرات گفتگو کرد.

اکسیک گفت که حکومت، قانون همیشگی فعلی و قانون بین المللی را زیر پا می گذارد، با این کار انزوا و ماندن در تک سلولی را در امرالی پیاده می کند، سی.پی.تی هم آن را نادیده می گیرد.

اکسیک افزود: سی.پی.تی بەجای اینکه از شکنجه جلوگیری کند، به نهادی نظارەگر تبدیل شده است. آنهایی که می خواهند سیستم فعلی امرالی ادامه داشته باشد، قدرتهایی اند که توطئەی نهم ماه تشرین اول را انجام دادند. سیستم انزوای امرالی را به مانعی برای حل صلح آمیز مسئلەی کورد تبدیل می کنند.

آقای اوجالان یکی از عوامل اصلی حل مسئلەی کورد است. بەهمین دلیل زندان تک سلولی و منزوی کردن آقای اوجالان بزرگترین مانع در برابر صلح شکوهمند و هم زیستی برابر است.

باید با عبدالله اوجالان ملاقات کنیم

اکسیک این را نیز افزود که مسائل خلق های ترکیه و خاورمیانه با دیدار رهبرانش حل می شوند و گفت: در زمان گفتگوی صلح، حکومت در امرالی با آقای اوجالان دیدار کرد. در آن هنگام منطقه نفسی کشید، خونی ریخته نشد، همه دیدند که زندگی از هر جهت بهتر می شود. بر این اساس باید انزوا هرچه زودتر برداشته شود و با آقای اوجالان ملاقات کنیم. همچنین باید "حق امید" دربارەی ایشان رسماً اجرا شود که یک حق قانونی و بین المللی است و از آزادی جسمی بهرەمند گردد.

هیچ کس منتظر نباشد که ما ساکت باشیم

نمایندەی حزب دمکراتیک خلقها اعلام کرد که هدف اصلی شان از فعالیت در مقابل وزارت دادگستری این است که توجە عموم را بەسمت سیستم انزوای امرالی جلب کردە و حقوق عبدالله اوجالان را تأمین نماییم. وی در ادامە  افزود: آن نمایندگانی که نمایندەی ارادەی خلق اند، بدون شک برای حل مسئلەی کورد و پایان دادن به اعمال غیرقانونی، باید با تقدیم لایحه به وزارت دادگستری خواهان اجرای عدالت شوند. نزدیک به ٢٢ ماه است که هیچگونە خبری از آقای اوجالان و دیگر زندانیان امرالی در دست نیست و این خطرناک است. این حکومت پیش چشم جهان در امرالی با سیاست انزوا شکنجه می کند. قطعاً نباید کسی منتظر این باشد که ما درمقابل این بی عدالتی ها و قوانین ضدانسانی ساکت باشیم. لازم است هرچه زودتر سیستم انزوای امرالی خاتمە پیدا کند و حقوق آقای اوجالان و سایر زندانیان دیگر نیز رعایت گردد.