اعلام حمایت از کوردها در کنگرە حزب چپ اروپا

حزب چپ اروپا در وین کنگرە خود را برگزار کرد. این کنگرە حمایت خود را از مبارزە کوردها اعلام کرد.

 حزب چپ اروپا در وین کنگرە خود را برگزار کرد . در جریان برگزاری این کنگرە، موریزو آجربو با در دست گرفتن پرچم حزب کارگران کوردستان خواهان خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست سازمانهای تروریستی شد.

حزب چپ اروپا هفتمین کنگرە خود را در فاصلە روزهای ٩ تا ١١ دسامبر در وین، پایتخت اتریش برگزار کرد. ٢٦ حزب سیاسی اروپایی، از تمام کشورهای اروپایی، ٢١ حزب ناظر از خاورمیانە، شمال افریقا، آمریکای لاتین و آسیا، و چند جنبش دیگر از سراسر جهان در این کنگرە حضور پیدا کردند. فلکناز اوجا سخنگوی مشترک روابط خارجی حزب دمکراتیک خلقها، نمایندگان فدراسیون فرهنگی دمکراتیک کورد و کنگرە ملی کوردستان نیز در این کنگرە حضور داشتند.

مصطفی دلیلجی سخنگوی مشترک روابط خارجی FEYKOM و لورین شاهان در این کنگرە سخنرانی کردە و اعلام نمودند کە تجارب کنفدرالیسم دمکراتیکی جنبش آزادیخواهانە خلق کورد در خاورمیانە بە ویژە در روژاوا ایجاد کردە است، نیازمند حمایت و همکاری است.

فلکناز اوجا نمایندە حزب دمکراتیک خلقها نیز در این کنگرە اعلام کرد کە حزب آنها در ترکیە پیشاهنگ مبارزە علیە جنگ بودە و در مقابلە با حاکمیت آ.ک./م.ه.پ، مبارزە دمکراتیک خود را ادامە میدهد. در این کنگرە، فلکناز اوجا خواهان حمایت از حزب دمکراتیک خلقها شد کە چندین ماە است با خطر تعطیلی مواجە شدە است.

سینان اونال نیز بە نمایندگی از کنگرە ملی کوردستان سخنرانی کردە و در اعتراض بە تحرکات ترکیە برای اشغال شمال-شرق سوریە خواهان حمایت مجامع جهانی شد. اونال در این کنگرە با اشارە بە اهمیت تجربە استقرار دمکراسی درمنطقە گفت: مسئلە کورد تنها با آزادی رهبر خلق کورد، عبدالە اوجالان و تسهیل دیدار با وی می تواند گامهایی در راستای حل بردارد. همچنین حملات دولت ترک با سلاحهای شیمیایی علیە گریلا، درخواست برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست سازمانهای تروریستی، انقلاب ژن، ژیان، آزادی در روژهلات کوردستان و ایران نیز از جملە مسائلی بودند کە اونال بە آنها اشارە کرد.

بە نمایندگی از حزب کمونیست ایتالیا، موریزیو آجربیو نیز سخنرانی کردە و پرچم حزب کارگران کوردستان را در دست گرفت. او در این سخنرانی خواهان خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست سازمانهای تروریستی شدە و خواهان آزادی عبدالە اوجالان شد. مرویزیو آجربیو در این سخنرانی اعلام نمود کە لازم است احزاب چپ اروپایی در این راستا تلاش کنند.

حزب کمونیست اتریش، حزب چپ فنلاند و حزب کمونیست فرانسە و ایتالیا توافق و همکاری ترکیە و سوئد را نیز در رابطە با عضویت ناتو و محدود کردن ورود پناهندگان سیاسی کورد را مورد انتقاد قرار دادە و اعلام نمودند کە در این رابطە لازم است کە احزاب چپ بیش از این در مخالفت با این رویە فعالیت داشتە باشند.

در قطعنامە پیشنهادی این کنگرە، بە منظور حمایت از خلق کورد کە از سوی حزب سریزا-ی یونان و حزب کمونیست ایتالیا پیشنهاد شدە بود، با موافقت تمامی اعضا و کمیسیونهای احزاب چپ روبرو شد. در این قطعنامە از مبارزە خلق کورد کە برای دستیابی بە حق تعیین سرنوشت خود مبارزە می کند حمایت بە عمل آمد. در این قطعنامە آمدە است کە در مقابلە با رژیم اردوغان باید از حزب دمکراتیک خلقها حمایت بە عمل آید.

لغو توافق فروش سلاح از سوی کشورهای اروپایی بە ترکیە نیز از جملە درخواستهایی بود کە در این کنگرە بر آن تاکید شد. همچنین آزادی تمام زندانیان سیاسی، بویژە فیگن یوکسکداغ و صلاح الدین دمیرتاش، روسای اسبق حزب دمکراتیک خلقها، اجرای دستورالعملهای دادگاە حقوق بشر اتحادیە اروپا و اقدامات مشترک برای دفاع از حقوق بنیادین بشر از جملە موارد مهم این قطعنامە بودند.

والتر بایر کە در این کنگرە بە ریاست جدید کنگرە احزاب چپ برگزیدە شد در سخنرانی افتتاحیە خود اعلام نمود کە حمایت وی از کوردستان از اقدامات اصلی وی خواهد بود. کنگرە با انتخاب ریاست و هیات مدیرە جدید روز گذشتە، ١١ دسامبر خاتمە پیدا کرد.